Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Километър от магистрала „Люлин" гони 10 млн. евро

Освен най-скъпата до момента магистрала в България, "Люлин" ще се окаже построена и с най-голямо закъснение спрямо предвидения в договора със строителя срок Снимка: БГНЕС
Освен най-скъпата до момента магистрала в България, "Люлин" ще се окаже построена и с най-голямо закъснение спрямо предвидения в договора със строителя срок

Цената на километър от магистрала „Люлин" се приближава застрашително до 10 млн. евро на километър. Хем солено, хем с голямо закъснение в строителството. За сравнение „Трейс" спечелиха строителството на отсечка от „Тракия" с оферта от 2.2 млн. евро, а държавата бюджетира проекта за 3 млн. евро/км.

Наскоро министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев прогнозира, че цената на километър от АМ „Люлин" е 7.5 млн. евро, но ще поскъпне още. Колко - за това преговарят министърът и турският консорциум „Мапа Ченгиз", строител на аутобана.

"Мапа-Ченгиз" претендира за още 73 млн. евро за магистрала "Люлин", докато Росен Плевнелиев не скланя на повече от 41 млн. евро, стана ясно от изявление на министъра след заседанието на МС днес. Преговорите продължават.

За строителството на "Люлин" турският консорциум претендира общо за 210 млн. евро, каза Плевнелиев. Той обясни, че искането им се подкрепя с доклад от надзорната компания на обекта "Луис Бергер - Мот Макдоналд". "Аз обаче съм се опънал като магаре. Преговаряме за всеки лев. Към момента сме го докарали докъм 199 милиона евро. Готов съм да преглътна до 30% от първоначалната стойност, но не повече", каза днес Плевнелиев, който по-рано обясняваше, че държавата може да поскъпне най-много с 20 на сто.

"Мапа-Ченгиз" спечели търга за "Люлин" при управлението на тройната коалиция с цена от 137.3 млн. евро. При добро развитие на пазарлъка, следваща седмица ще се подпише споразумение за цената на магистралата, в момента има такова само за план графика за строителството. Според него "Люлин" трябва да бъде завършена до 21 декември т.г.

Магистралата трябва да бъде въведена в експлоатация с т.нар. акт 16 през май 2011 г., за да може да тече едногодишният гаранционен срок. Едва след това обектът се смята за окончателно приключен и няма риск да загубим европейското финансиране, обясни Плевнелиев. Водели се  преговори с Европейската комисия за отпускането на допълнителни средства за доизграждането на "Люлин".

Безвъзмездната европомощ за магистралата в момента е 111.3 млн. евро, а от бюджета се осигуряват 37.1 млн. евро. Към 1 март са платени 69.2 млн. евро - 48% от изпълненото.

Остават за довършване 12 км от дългата 19 км "Люлин". Мостовете са построени на 8%. Прокопава се и първият от общо 3 тунела. Очаква се още 700 български работници да бъдат назначени за строителството. Досега турският консорциум плащаше в пъти повече на турските строители и въпреки че синдикатите на няколко пъти повдигнаха въпроса, някакво увеличение на основните заплати беше обещано едва през март този месец.

 

Най-четените