Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Фандъкова спря пътя през Борисовата градина

Фандъкова спря пътя през Борисовата градина Снимка: Цветана Георгиева
Фандъкова спря пътя през Борисовата градина Снимка: Цветана Георгиева
Фандъкова спря пътя през Борисовата градина Снимка: Цветана Георгиева
Фандъкова спря пътя през Борисовата градина Снимка: Google Maps
Фандъкова спря пътя през Борисовата градина Снимка: Столична община

С временен успех се увенча първият протест срещу строежа на нов път през местността "Погребите" в Борисовата градина. Кметът Йорданка Фандъкова съобщи пред недоволните граждани и екоактивисти, че проектът се замразява временно и се връща отново за разглеждане в комисиите на местния парламент.

30-тина души се събраха пред сградата на Столична община, за да протестират срещу придвижването на плана към строителство, което щеше да стане днес, както се предвиждаше в програмата за работа за днес на столичните общинари.

Става дума за спорното строителство на естакада на бул. „Пейо Яворов" при кръстовището с ул. „Стоян Михайловски" и на нов пряк път през гората, който е замислен като допълнителна артерия към жк. „Хладилника".

На практика новото трасе през Борисовата градина ще е успоредно на бул. „Никола Вапцаров". То ще започва от бул. „П. Яворов" , ще минава край бившата София Ленд и гара "Пионер", за да се свърже с ул. "Сребърна".

Настоящото предложение, изготвено от „Главболгарстрой", предвижда двулентов двупосочен път, чието изграждане ще жертва още 250 дървета от т.нар. „бял дроб" на София. Ширината на трасето ще е около 20 метра.

Както ви информирахме до момента, проектът мина през обществено обсъждане в кварталите „Лозенец" и „Изток", като всички подадени възражения и становища на граждани и организации бяха отхвърлени от Общинския експертен съвет по устройство на територията, председателстван от главния архитект Петър Диков.

Така Йорданка Фандъкова бе последната надежда на екоактивистите, за да замрази проекта. Тя бе сезирана от тях с протестно писмо, което вече публикувахме.

"Аз получих това писмо. Днес няма да се гледа този доклад, ще се върне за допълнително обсъждане. Мисля, че това е правилно", заяви тази сутрин кметът на влизане в сградата на Столична община.

Това временно замразяване не бива да служи за успокоение, защото след седмица може отново предложението да бъде придвижено към гласуване, коментираха екоактивисти. Деница Петрова, представител на "Грийнпийс", изтъкна "бясната скорост", с която проектът стигна до дневния ред на столичните общинари - за около месец и половина.

"Разбрахме в края на октомври за този проект, но за две седмици той успя да мине през обществено обсъждане, през експертните комисии и изведнъж дори беше включен в дневния ред на СОС, което е невероятна бързина за такива бюрократични процедури",обясни тя.

„Ще следим какво се случва и ще останем тук", заканиха се протестиращите. Мирослава Пешева, автор на петицията в интернет срещу строежа, остана доволна от медийното внимание за протеста. Само за една нощ нови 300 души са се присъедини в отбора срещу новото трасе през „Погребите" и до момента наброяват над 1300 души.

Отговорът на Диков

Няколко часа по-късно арх. Диков обясни пред общинските съветници, че с новото трасе ще намалеят задръстванията, а с тях - мръсните газове и шума. Точната бройка на дърветата, които ще се изсекат, е 168, а на тяхно място ще се засят три пъти повече нови.

Диков припомни, че проектът е свързан с реконструкцията на кръстовището при Телевизионната кула, което се изпълнява не без изненада от „Главболгарстрой". Изчисли също, че новото трасе ще намали с от 3 до 10 минути преминаването през тази част на града.

Новите две трасета са заложени в съществуващия устройствен план на столицата, като през 2009 година е обмислено пътят през местността „Погребите" в Борисовата градина да мине също на естакада.

Зелени и граждански организации алармираха, че това само ще премести задръстването, а нуждата от нов път през гората изобщо не е доказана.

От досегашните обяснения на арх. Диков разбрахме, че това е най-добрият възможен вариант, като се разчита трафикът по възловата артерия да облекчи трафика между северната и южната част на София въобще.

Местните жители обаче се съмняват, че зад новото трасе прозира голям търговски интерес, поради строящия се на ул. „Сребърна" огромен МОЛ.

 

Най-четените