Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Боен самолет за бедни

Според американската компания Textron AirLand такъв вариант има и той се казва Scorpion
"Концепцията на Scorpion е проста. Самолетът може да върши 80 - 90% от масовите задачи, които се дават на бойната авиация днес. Разбира се, сериозните държави имат нужда от изтребители от високи клас, като F-22 и F-35, но за държави с по-скромни изисквания той е напълно достатъчен"
Scorpion е двумоторен самолет, който има двучленен екипаж. Идеята е, че единият пилот управлява самолета, докато другият борави с въоръжението и разузнавателното оборудване.
Самолетът тежи празен 5350 kg, а максималната му излетна маса е 9640 kg. Задвижва се от два реактивни двигателя Honeywell TFE731, всеки от които дава тяга от 18 kN. Максималната му скорост е 830 km/h, а далечината на полет възлиза на 4400 km.
Макар че Scorpion изглежда доволно стандартен на външен вид, в създаването му са вложени доста опит и иновации. За да се поддържа цената на самолета ниска, той трябва да бъде лесен и евтин за построяване и след това да не изисква чести ремонти и да има дълъг живот.

Днешната бойна авиация е всесилен инструмент, но нейните универсални способности се сблъскват с високата си цена. Придобиването на съвременните многоцелеви изтребители е скъпо удоволствие. Една ескадрила новопроизведени F-16, заедно с логистика, спомагателно обрудване, въоръжение и обучение на пилоти и техници, може да струва над $2 млрд.

Цената за експлоатация на тези машини също е висока. Официалните данни на ВВС на САЩ за цената на един летателен час с F-16 показва, че той струва $24 899. Няма ли друг вариант за държави, които искат боен самолет с умерени възможности, но нямат пари за пълноценни изтребители?

Според американската компания Textron AirLand такъв вариант има и той се казва Scorpion. Още през 2011 г. гигантът в американската отбранителна индустрия Textron влиза в джойнт венчър с малката компания AirLand, като целта е създаване на боен самолет, който да е достъпен за по-широк кръг страни, които имат ограничени финансови способности. Основната задача на самолета е да бъде използван за разузнаване, наблюдение и патрулиране от въздуха, като в рамките на това може да нанася удари по земни цели, има известни възможности за борба с въздушен противник и може да се използва и за учебни задачи.

"Концепцията на Scorpion е проста. Самолетът може да върши 80 - 90% от масовите задачи, които се дават на бойната авиация днес. Разбира се, сериозните държави имат нужда от изтребители от високи клас, като F-22 и F-35, но за държави с по-скромни изисквания той е напълно достатъчен", това разказа Дейв Сетц, пилот-изпитател, който бе част от демонстрацията на самолета в България, проведена на 24 юни 2015 г.
Програмата за създаване на Scorpion стартира в началото на 2012 г. и през септември 2013 г. машината е представена на обществеността. Първият полет става факт на 12 декември 2013 г.

Scorpion е двумоторен самолет, който има двучленен екипаж. Идеята е, че единият пилот управлява самолета, докато другият борави с въоръжението и разузнавателното оборудване. Самолетът тежи празен 5350 kg, а максималната му излетна маса е 9640 kg. Задвижва се от два реактивни двигателя Honeywell TFE731, всеки от които дава тяга от 18 kN. Максималната му скорост е 830 km/h, а далечината на полет възлиза на 4400 km.

Макар че Scorpion изглежда доволно стандартен на външен вид, в създаването му са вложени доста опит и иновации. За да се поддържа цената на самолета ниска, той трябва да бъде лесен и евтин за построяване и след това да не изисква чести ремонти и да има дълъг живот. Точно тук идва гигантският опит в самолетостроенето, който компанията Cessna (част от империята на Textron) има при създаването на бизнеджетовете и частните самолети, с които тя е известна. До голяма степен при създаването на Scorpion са използвани цивилни технологии, които са общодостъпни и които свалят цената му. Обещанията на Textron AirLand са, че цената на един летателен час ще бъде едва $3000, а стойността на един самолет $20 млн.

"Да, използваме двигатели, които са взети от бизнесджетовете, те не дават много тяга и не можем да очакваме от Scorpion акробатични полети по време на авиошоу, но цялостната идея е машината да има най-високите характеристики на най-ниската възможна цена, които да ѝ дават възможност за изпълнение на поставените задачи", разяснява тест пилотът Дейв Сетц.

Друго интересно въведение при Scorpion е модулната му конструкция, която дава възможност отделни негови части да могат да се проектират наново, съобразно изискванията на потенциалните клиенти. Например, ако някой иска Scorpion да бъде едноместен самолет, това е лесно постижимо, защото носовата част може да се замени, без да се пипа останалата част от машината.

Въоръжението на самолета се носи на шест точки за окачване, които се намират под крилото. Засега самолетът не е тестван при ползване на въоръжението си, но това се планира да стане през следващата година. Общата маса на въоръжението е 2800 kg, което не е много, но от компанията производител смятат да използват тази маса максимално ефективно, чрез въвеждане на малокалибрени високоточни боеприпаси. Такива са например боеприпасите собствено производство на Textron - G-CLAW и Fury. Масата на G-CLAW е 32 kg, а на Fury е едва 5,8 kg.

И двата боеприпаса са предназначени за поразяване на точкови цели като струпване на бойци, небронирани или леко бронирани машини или плавателни съдове. И двата боеприпаса използват GPS и/или лазерно насочване. На всяка точка за окачване на Scorpion могат да се поставят четири G-CLAW или три Fury, така Scorpion може да носи 24 или 18 броя от тези леки управляеми бомби. Няма проблем самолетът да носи и използва и по-тежки боеприпаси, като управляемите бомби GBU-54, GBU-39 SDB, AGM-65 и GBU-12.

Оборудването за наблюдение и разузнаване ще бъде поставено във вътрешен отсек с обем 2,6 m3. В отсека могат да се поставят оптико-електронна прицелно-обзорна система (на първо време прототипът ще бъде тестван със системата от висок клас L3 MX-15), радар за обзор на земната повърхност или разузнавателно оборудване. Поместването на всичко това вътре в самолета се прави най-вече за спестяване на външни точки за окачване, подобряване на аеродинамиката и гъвкавост на мисиите.

Компанията Textron AirLand се опитва да пласира самолета вече близо две години, но засега няма стартов клиент. Има известни надежди, че САЩ могат да купят някакво количество от машината, за да допълват по-тежките и скъпи изтребители в задачи с ниска интензивност. Тези самолети могат да бъдат приети на въоръжение във Националната гвардия на страната. Макар и от компанията производител да лобират сериозно за това, в момента няма изгледи за бързи продажби там.

Затова основните надежди на Textron AirLand са за експортни продажби. Още през лятото на 2014 г. първият и засега единствен прототип, бе показан на авиационното изложение във Фарнбъроу, Великобритания. През този юни машината бе демонстрирана и на изложението в Бурже, Франция.
Изненадващо, веднага след края на авиосалона в Бурже, самолетът се отправи за демо тур в Източна Европа, а неговата първа спирка бе България. Прототипът кацна в авиобаза Граф Игнатиево на 23 юни и на следващия ден бе показан на представители на ВВС, МО и специализираните медии. Бяха извършени и два полета с български военни летци.

България в момента няма програма за превъоръжаване, която да предполага покупката на самолет от класа на Scorpion. От компанията производител заявяват, че основната им цел е да пласират машината за замяна на българските учебно-тренировъчни самолети L-39, а в бъдеще да могат да се покриват и задачи, като патрулиране по границите и дори нанасяне на удари по земни цели.

Малко е вероятно в близко бъдеще да видим Scorpion с български опознавателни знаци, но пък за родните авиатори бе определено полезно да се запознаят с това ново развитие на бойната авиация.

 

 

Най-четените