Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Interview.to с Диана Алексиева

Диана Алексиева: "Основата на доброто интервю е любопитството към човека. То е онова, което създава качествения смислен диалог, който се превръща освен в пълноценна комуникация между двама души, и в интересно четиво за другите. Ако не си любопитен и любознателен, не можеш да станеш журналист" Снимка: Webcafe.bg
Диана Алексиева: "Основата на доброто интервю е любопитството към човека. То е онова, което създава качествения смислен диалог, който се превръща освен в пълноценна комуникация между двама души, и в интересно четиво за другите. Ако не си любопитен и любознателен, не можеш да станеш журналист"

Диана има порцеланова кожа и естествено сини очи, усмихва се неочаквано, любопитна е, обича книгите и театъра, "влюбена" е в Джон Сноу (Game of Thrones) и дава поле за изява на интригуващите млади хора в България.

Омъжена е за актьора Захари Бахаров и има две деца - Максим и Кая. Вечер им чете приказки, а през деня - разказва приказки за хората от Interview.to на света.

Диана е човекът зад проекта Interview.to - от концепцията до реализацията. Interview.to събира интересни хора и ги увлича в изкуството на разговора.

Диана е била телевизионен водещ и редактор - започва своята тв кариера с предаването за електронна музика „Метрополис" по БНТ, работи в музикална телевизия ММ, а след това е водеща на предаването за поп-рок хитове „Българският топ 100" по bTV, редактор на риалити формати и предавания като "Сървайвър", "Биг Брадър", "Вечерното шоу на Азис" и др.

Познавам Диана Алексиева само от телевизията и от снимки по медиите, но добре познавам interview.to - една от модерните, независими медии у нас, които общуват с читателите си непосредствено.

Докато разгъвам тефтера си с подготвени въпроси, тя пристига.

"Разкажи ми за себе си..."

Казва, че по принцип не обича да дава интервюта и не го прави често. Предпочита да стои от другата страна - тази на питащия, на този, който слуша, мълчи и разбира.

Interview.to се ражда едно лято. Диана е в дълга ваканция заедно със семейството си и случайно попада на сайта The Talks. Разпознава в него онова, което иска да прави, и искрата е запалена.

Решението за новото начинание е взето веднага, а четири месеца по-късно Interview.to се появява на бял свят.

Противно на обичайния, наложен основно от таблоидите и електронните медии похват, хората, които попадат във фокуса на Interview.to не са на върха на своя медиен Еверест. Напротив, когато някой е в пика на своята популярност, Диана предпочита да изчака, преди да го покани за разговор.

"Хората, които непрестанно дават интервюта, се уморяват от себе си. Смятам, че или трябва да изпревариш пика на славата на човека, или да изчакаш, докато той поотмине", казва Диана.

"Основата на доброто интервю е любопитството към човека. То е онова, което създава качествения смислен диалог, който се превръща освен в пълноценна комуникация между двама души, и в интересно четиво за другите. Ако не си любопитен и любознателен, не можеш да станеш журналист", казва тя. И добавя, че обичайно е по-любопитна е от това, което излиза в interview.to.

Което ме кара да копнея да прочета „нецензурираната" версия на интервютата й - онова, което би попитала, ако не спазваше естествените бариери в общуването с хората. Но като всеки интелигентен и нелишен от усет журналист, тя ги спазва и мечтанието за разширена версия на разговорите й с хората си остава във въображението ми.

Кое е това момиче?

Любимата ми рубрика в interview.to - "Кое е това момиче?" се оказва любимата и на неговата създателка. Нейното начало започва от ненадейното откритие, че децата на приятелите на Диана вече са големи хора и по-важното - интересни, оформени личности.

Рубриката прави своя дебют с дъщерята на Ваня Щерева - Мила Роберт, която сякаш внезапно се превръща от хлапе в момиче, което учи в НАТФИЗ, свири на китара, прави страхотни снимки и изобщо - подобно на майка си, има таланти на повече от едно артистично поле.

Интервюто с нея е огромен успех за сайта. Трафикът удря тавана, Мила се изстрелва в общественото пространство, а interview.to добива широка популярност.

Диана отдава успеха на рубриката на естествената красота и свежестта на младите момичета, която ние, възрастните, имаме нужда да попиваме.

"Днешната младост е по-свободна от тази на по-старите поколения, а всеки копнее за свобода"

"Е, нали е в Интернет? Значи е свободно!"

Диана почти ежедневно се сблъсква с хората, чийто светоглед напомня този на Пипи Дългото чорапче, която учи Томи и Аника, че всичко, което е на земята, не принадлежи на никого и всеки може да си го вземе.

У нас все още битува философия на всеобщото притежание на всичко, което е онлайн. Много пъти текстове и снимки на interview.to живеят "откраднат живот" в други сайтове.

Наскоро се е случило дори някой да й каже, че тя трябва да бъде поласкана от кражбата.

"Добре", казала Диана. "Ако откраднеш хляб от хлебаря под вас и го хапнеш със семейството си на вечеря, трябва ли хлебарят да се чувства поласкан?"

Диана добавя: "Всяка сутрин с кафето си Кевин Спейси търси свои снимки, публикувани онлайн и съди хората, които са ги откраднали. Начинът за справяне с кражбите на интелектуална собственост и незачитането на авторското право, е търсенето на права в съда. Защото законът не подлежи на тълкуване и интерпретации".

"Чуй ме, искам да ти кажа нещо"

Дискутираме социалните мрежи, медиите, хората. И някак натурално в разговора нахлува темата за студенината, която сковава общуването. Според моята събеседничка в комуникацията между хората има пропасти, които трябва да се преодоляват.

Понякога просто не искаме да чуем или не искаме да кажем. Не чуваме, защото говорим прекалено много. И това не е само в непосредствения разговор между двама души.

Говоренето в телевизията, например, е прекалено обилно, а ефектът от това е пагубен за чуваемостта.

"Когато повторя едно и също на децата си десет пъти, те спират да чуват. Това, което им казвам, автоматично става не-важно. Смятам, че е добре да говорим по-внимателно, да казваме важните неща и да ги чуваме".

Ще четем ли утрешния вестник?

Винаги ще има нещо на хартия, казва Диана, физическият досег до хартията винаги ще носи някаква магия, която ще привлича хората да купуват вестници, списания, книги. Неслучайно електронните книги западат на бизнес ниво. Да, те са удобни, подходящи са за пътуване, но ако не влезеш в книжарница, как ще откриеш любовта към четенето?

Ако не подреждаш у дома си книги, как ще възпиташ децата си в уважение и интерес към литературата?

Децата на Диана не заспиват без приказка. А самата тя чете всякаква литература. За съвременен гений в литературата смята Орхан Памук, а авторите, които може да препрочита ненаситно, са Исабел Алиенде и Маркес.

Четенето структурира, учи, възпитава. А да пишеш? За да пишеш във времена, в които се пишат и четат милион книги на ден, се изисква голяма смелост, голяма увереност.

Телевизията: любов от трети поглед?

Като бивш телевизионен журналист, Диана не е от онези крайни критици, които не позволяват на телевизора да влезе през прага на дома им. И все пак, и тя все по-рядко се заседява пред "малкия екран", който отдавна не е малък.

Опитва се да предпазва децата си от неща, които е рано да им бъдат обяснени. С удоволствие е гледала първия сериал от новия живот на българските телевизионни продукции - „Стъклен дом", както и „Дървото на живота". Следи „Под прикритие" по семейни причини* и обикновено дава шанс на нов сериал до третия епизод.

Джон Сноу: жив или мъртъв?

Безкофеиновото ми кафе рязко става по-вкусно, когато разбирам, че подобно на мен и още няколко милиона души, и Диана е заразена от вируса на Game Оf Тhrones. В очакване на новия, шести сезон на шоуто на НВО, се отнасяме в разговор за съдбата на Джон Сноу.

И двете сме влюбени в героя на Кит Харингтън и всяка има своята версия за неговото евентуално, желано възкръсване. В крайна сметка, става ясно, че всички разчитаме на Мелисандра и нейните магически умения.

Диана казва, че при децата винаги има две основни фигури в една история: доброто и лошото. Светлината и тъмнината. И няма как продуцентите на GOT да си позволят да оставят шоуто изцяло в тъмнина. Признавам, че това ми дава известна надежда, която ще пазя до 25 април (премиерата на първи епизод на новия сезон).

Тръгвам си от One more bar, инжектирана с усещане за удовлетвореност, но внезапно осъзнавам че създателката на Interview.to ме е вкарала в клопка: през 80% от времето всъщност съм говорила аз.

Увлечена от нейния вроден талант да слуша, съм се държала крайно непрофесионално и съм казала думата „аз" много над позволеното в класическия формат на едно интервю. И с абсолютната яснота, че сваляйки интервюто, ще се изчервявам, се запътвам обратно към колата някак доволна.

Доволна, че сриването на авторитетите, за което говорихме, не се е случило окончателно. И че онзи, който има дарбата да интервюира интервюиращия го, няма как да изгуби авторитета си. А това дава надежда.


* Диана Алексиева е съпруга на българския актьор Захари Бахаров. Освен на сцената на театъра, хората познават Бахаров от българската лента "Дзифт", а в последно време - от екшън сериала на БНТ „Под прикритие", където влиза в ролята на мафиота Иво Андонов. Съпругът на Диана взе участие в Game of Тhrones, където игра дивака Лобода в пети сезон.

Снимките към текста са правени в книжарница Elephant.

 

Най-четените