Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Отпечатай ми мост

През 2017-та холандският дизайнер Йорис Ларман ще закара робот на ръба на канал в Амстердам, ще натисне бутона за включване, след което ще си отиде. Когато се върне два месеца по-късно, Холандия ще има нова, уникална стоманена арка над водата, която просто ще бъде "принтирана" от робот в 3D Снимка: mx3d.com
През 2017-та холандският дизайнер Йорис Ларман ще закара робот на ръба на канал в Амстердам, ще натисне бутона за включване, след което ще си отиде. Когато се върне два месеца по-късно, Холандия ще има нова, уникална стоманена арка над водата, която просто ще бъде "принтирана" от робот в 3D
Резултатът е отпечатан на 3D мост, който е със същата здравина като всички останали Снимка: mx3d.com
Резултатът е отпечатан на 3D мост, който е със същата здравина като всички останали
Принтерът не прилича на който и да е настолен 3D принтер Снимка: mx3d.com
Принтерът не прилича на който и да е настолен 3D принтер
Мостът на MX3D ще е изработен от нов композитен материал, производен на стоманата, който е създаден от университета в Делфт. Това е сплав, която е по-здрава от обикновената стомана, но за сметка на това може да се излива от 3D принтер капка по капка Снимка: mx3d.com
Мостът на MX3D ще е изработен от нов композитен материал, производен на стоманата, който е създаден от университета в Делфт. Това е сплав, която е по-здрава от обикновената стомана, но за сметка на това може да се излива от 3D принтер капка по капка

През 2017-та холандският дизайнер Йорис Ларман ще закара робот на ръба на канал в Амстердам, ще натисне бутона за включване, след което ще си отиде. Когато се върне два месеца по-късно, Холандия ще има нова, уникална стоманена арка над водата, която просто ще бъде "принтирана" от робот в 3D.

А най-вълнуващото е, че когато бъде завършена, новата конструкция ще има същата здравина и издръжливост като всеки друг мост. И хората ще могат да ходят по нея в продължение на десетилетия.

Поне такъв е замисълът.

За да превърне мечтата си в реалност, Ларман създава нова компания за изследване и разработка, наречена MX3D, която се специализира в създаването на шест-осови роботи, способни да отпечатват в 3D различни конструкции, както от метал, така и от смола - във въздуха.

Технологията позволява създаване на мащабни обекти единствено чрез "принтиране" на мястото, където те ще се намират. Това ще има радикален ефект върху строителния бизнес и ще отвори врати за широка гама нови възможности за дизайн.

Вижте визуализация:

MX3D не е високотехнологичен концептуален проект - той наистина работи.

През февруари 2014-та, Ларман демонстрира способността на MX3D да отпечатва в 3D метални скулптури във въздуха. Отпечатването на мост на място обаче е доста различно предизвикателство от отпечатването на нещо в лаборатория.

"Помислихме си: кое е най-емблематичното нещо, което бихме могли да отпечатаме публично, което да демонстрира на какво е способна технологията ни?", казва Ларман.

"Доколкото се намираме в Холандия, решихме, че мост над стар градски канал е добър избор, не само от гледна точка на реклама, но и защото, ако MX3D успее да изгради мост във въздуха - то тогава той ще може да построи всичко".

Завършеният мост ще е дълъг около 7,5 м, ще издържа на нормалното движение на пешеходци в Амстердам и ще е с красив, сложен дизайн, придаващ му "направен на ръка" вид.

Тъй като 3D-печатът позволява пълен контрол над детайлите, недостъпен за индустриалното производство, той ще може да бъде много по-богато украсен.

Повечето 3D принтери използват смола или пластмаса за конструиране на обекти.

Мостът на MX3D обаче ще е изработен от нов композитен материал, производен на стоманата, който е създаден от университета в Делфт. Това е сплав, която е по-здрава от обикновената стомана, но за сметка на това може да се излива от 3D принтер капка по капка.

Вижте визуализация:

Резултатът е отпечатан на 3D мост, който е със същата здравина като всички останали, казва Ларман.

Що се отнася до принтера, той не прилича на Makerbot или някой друг настолен 3D принтер.

Като начало, той няма обичайната основа. Вместо това се движи подобно на влак, но вместо да върви по съществуващи релси, той може да си отпечатва траекторията в движение. Технологията на натрупващ се печат наподобява повече заваряване, отколкото пръскане на капки.

По този начин релсите ще могат да поемат в различни посоки - не само хоризонтално, но и вертикално, и диагонално.

Това позволява на MX3D да прекосява празни места, например такива между стени, или между бреговете на река, като просто отпечатва пътя си през тях.

Вижте визуализация:

Ларман не реализира проекта съвсем сам.

Той се е обърнал към компанията за архитектурен и инженерен софтуер Autodesk, за да снабди MX3D с необходимия му интелект. Според Морис Конти, ръководител на лабораторията за приложни изследвания на Autodesk, фирмата иска да работи с MX3D, защото това би помогнало в решаването на други проблеми, присъщи на 3D печата: например контрола на грешките.

В повечето случаи 3D-печатът се прави в стабилни условия: в затворена среда върху равна повърхност, но дори и така се случват грешки.

Капка материал се оказва на неправилното място и, тъй като принтерът не знае как да компенсира грешката - следващата капка също се добавя на погрешно място.

Резултатите от подобни грешки понякога са комични, а понякога - ужасни; това не са неща, които бихте желали в мост, по който трябва да крачат истински пешеходци.

Тъй като MX3D ще строи на открито, той трябва да може да се справя с широка гама от грешки: от големи вариации в температурата, които биха разширили метала, до деца, хвърлящи бирени бутилки по робота.

"Роботите приемат, че вселената е изградена от абсолюти, въпреки че това всъщност не е така", казва Конти. "Затова трябва да ги програмираме да имат обратна връзка в реално време и да се адаптират в реално време, без дори да бъдат инструктирани да го правят".

Това е сериозно предизвикателство, но, според Autodesk - си заслужава то да бъде решено.

Проектът за мост на MX3D е възможност не само да се демонстрират възможностите си за изкуствен интелект, но и да се изпробват резултатите в реални условия.

И това не е само защото напредъкът в технологиите ще е приложим към други типове 3D-печат, но и защото отваря врати към страхотно бъдеще.

"Представете си някой ден в бъдеще просто да оставите робота да работи и след два месеца да се върнете и да заварите огромна структура, направена без човешка намеса!", възхищава се Конти.

Когато бъде построен за два месеца през есента на 2017-та, завършеният мост на MX3D (той още няма име и дори конкретното му местоположение още не е избрано окончателно) ще бъде първата стъпка към това бъдеще.

Ако мостът е сполучлив, кой знае какво предстои?

Може след 10 години да гледаме строежа на небостъргачи от огромни печатащи в 3D кранове, издигащи се нагоре, докато изливат масивни трегери от индустриална стомана под себе си.

Предизвикателствата в бъдеще обаче също са огромни.

Въпреки че си партнират с някои от най-добрите компании за проектиране на мостове и са направили доста тестове, MX3D няма как да разберат дали мащабният им план ще е успешен, докато не го реализират.

Дотогава остават две години и много неща зависят от подготовката на компанията и партньорството й с Autodesk...

И не на последно място - успехът зависи и от мнението и усещането на първите хора, които ще преминат върху първия 3D отпечатан мост в света.

 

Най-четените