Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Глен Гулд - човекът, който вдъхнoви Apple

Великият канадски пианист Глен Гулд служи за пример на служителите на Apple. Неговата прецизност и любов към развиващата се техника (той е сред първите, които изцяло се поддават на чара на студийните записи), може да ги научи на морално отношение към технологиите в новата епоха Снимка: gettyimages.com
Великият канадски пианист Глен Гулд служи за пример на служителите на Apple. Неговата прецизност и любов към развиващата се техника (той е сред първите, които изцяло се поддават на чара на студийните записи), може да ги научи на морално отношение към технологиите в новата епоха
Пианистът по време на запис на "Голдберговите вариации" на Бах през 1955 година Снимка: gettyimages.com
Пианистът по време на запис на "Голдберговите вариации" на Бах през 1955 година
Известен с екцентричния си нрав, след 8 години успешна концертна дейност, Гулд се отказва от сценичните изпълнения и се посвещава изцяло на студийните записи Снимка: gettyimages.com
Известен с екцентричния си нрав, след 8 години успешна концертна дейност, Гулд се отказва от сценичните изпълнения и се посвещава изцяло на студийните записи
Гениалният пианист смятал, че концертните класически изпълнения няма да надживеят 20 век. Не веднъж той е подчертавал вярата си в звукозаписната техника като по-надеждно средство за постигане на безсмъртие Снимка: gettyimages.com
Гениалният пианист смятал, че концертните класически изпълнения няма да надживеят 20 век. Не веднъж той е подчертавал вярата си в звукозаписната техника като по-надеждно средство за постигане на безсмъртие

Когато става дума за обсесивно педантично внимание към детайлите, изглежда, че служителите на Apple могат да научат някои неща от един от най-гениалните пианисти на 20 век - Глен Гулд.

Във фирмения университет на компанията - Apple University - институция, за която се говори, че е обвита в мистика-проф. Джошуа Коен изнася тричасови семинари за покойния канадски виртуоз на клавишите пред групи от по 15 студенти.

Тези курсисти обикновено заемат "висши лидерски постове" в технологичния гигант.

"Разговаряме за човешките качества, които притежава Гулд, които са важни за правенето на нещо наистина изключително - по начин, по който музикалните изпълнения са изключителни", казва Коен.

"Отношението към детайлите, което проявява един майстор е особено важно, когато се дискутира творчеството му. Грантирам ви, че това отношение има силен резонанс сред хората тук".

Сега Коен, дългогодишен преподавател в Масачузетския технологичен институт, правил докторантура по философия в Харвард, концентрира голяма част от вниманието си върху дебютния запис на Гулд от 1955 година: "Голдберговите вариации" на Бах.

До това време тази композиция на великия композитор рядко е била записване и се е считала за излишно сложна и прекалено взискателна откъм изпълнение.

Тогава 22-годишният Гулд се захваща с нея - с харизматична настойчивост и нахакана самоувереност.

Презентацията на Коен в Apple University се спира на вярата на Гулд в "етичната значимост" на музиката - част от това, което стои зад сериозните му амбиции да покори света с клавишните си умения.

Канадският гении е известен с това, че е записвал многократно определени арии за дебюта си - в стремежа си към съвършенството.

Прочутият с ексцентричността си Гулд е бил доста упорит, а това е черта на характера му, която - изглежда - допада на мениджърите в Apple.

"Той е бил склонен да бъде неразумен - в смисъл, да не се притеснява за традиционните начини за изпълнение и свирене. Бил е убеден, че има по-правилен начин нещата да бъдат изсвирени и направени", казва Коен.

Човек направо може да се изкуши да търси аналогии между Гулд и взискателния визионер на Apple - Стив Джобс.

Джобс всъщност е бил почитател на Гулд. Преди години той споделя пред биографа си Уолтър Айзъксън, че обича да сравнява оригиналния запис на Гулд на "Голдберговите вариации" с второто им изпълнение, което пианистът записва малко преди смъртта си през 1981.

"Те са като нощ и ден", е цитиран да казва Джобс в книгата на Айзъксън.

"Първата е темпераментна, млада, блестяща творба, изсвирена толкова бързо, че е истинско откритие. Втората е много по-сдържана и непоколебима. В нея се усеща много дълбока душевност, която е изживяла много неща. Вторите записи са по-дълбоки и мъдри".

Коя версия на "Вариациите" е предпочитал самия Джобс?

"Гулд е харесвал много повече по-късната версия. Аз преди харесвах ранната, защото е по-енергична", казва Джобс. "Но сега разбирам защо той я е предпочитал".

Последната част от изложението на Коен разглежда решението на Гулд да спре напълно концертните си изяви на живо през 1964-та, заменяйки сцената за прецизността на студиото.

Гулд някога е размишлявал с въодушевление върху идеята слушателите да могат на практика да ремиксират музиката си (въпреки че, естествено, той не е използвал съвременното понятие) - система, която той е считал за по-"демократична".

Служителите на Apple обичат да обсъждат любопитството и ентусиазма на Гулд по отношение на технологиите.

"Той е смятал, че употребата на технологиите е морално задължение", казва Коен.

"Като класически музикант, Гулд е казвал, че употребата на технологиите за подобряване на качеството на изпълнението не противоречи на музикалното изпълнение, тоест, че е задължително от морална гледна точка да се използват достъпните технологии.

"Хората от Apple считат това за нещо очарователно", завършва той.

 

Най-четените