Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да прелъстиш болката

Пиесата на Саня Домозет проследява последните два дни от живота на Фрида
Пиесата на Саня Домозет проследява последните два дни от живота на Фрида

"Аз съм двуполово същество. Цялата съм полов орган, затова Бог ме наказа." Това са някои от шокиращите фрази, с които е натъпкана пиесата на сръбската феминистка Саня Домазет, които звучат от камерната сцена на Младежкия театър. Откровеното признание е на мексиканската художничка Фрида Кало (Станка Калчева) и най-пълно отразява квинтесенцията на новия спектакъл "Фрида", който със сигурност ще е сред събитията на новия театрален сезон.

За това има няколко причини. Не всеки би посегал да напише пиеса за толкова известна личност като ексцентричната и екзотична Фрида Кало - икона на съвременната разкрепостена жена. Но Саня Домазет го прави и то доста добре, макар и в стила на "Секса и града". Също като Кари Брадшоу, животът на прочутата й героиня е пълен с лов на мъже, но и жени.

И тя рисува, за да се освободи от емоциите си и черните си мисли. И тук текстът изобилства от сентенции и мъдри мисли като "исках да сграбча живота като мъжете, затова съм наказана така" и "жените са сладки, ама не са упойващи". И май приликите с нюйорската мадама свършват дотук.

Защото Фрида Кало не е нито шопинг маниачка, нито авторка на колонка в лъскаво издание. Много повече от това е. Тя дъщеря на мексиканската ревилюция, бунтарка в изкуството, муза на гениалния Диего Ривера, на световноизвестния революциенер Лев Троцки  на милионера Рокфелер.

Пиесата на Саня Домозет проследява последните два дни от живота й, когато тя е прикована на инвалидна количка и е принудена да посрещне кошмарите от миналото си, легнала неподвижно върху огромно легло. Стегната в прословутия си корсет, който тя носи цял живот след като претърпява тежка катастрофа само на 18 години.

Бори се до край да превъзмогне болката от 35-те операции, които обаче не успяват да угасят жаждата й за живот и за рисуване. Това е илюстрирано доста талантливо чрез убедителната игра на актрисата Станка Калчева и впечатляващата визия на цялата постановка.

Фантастичния свят на Фрида Кало експлицира благодарение ефектната мултимедия (Евгения Сърбева) и невероятно красивите костюми на Антоанета Костова. Прочутите пищни фусти и ризи във фолклорен стил на мексиканската художничка , както и нейният венец от цветя, вплетен в плитката, навита около главата, са предадени максимално точно.

Актрисата сменя седем костюма - кой от кой по-красиви. Разкошни са и тоалетите на възлюбената й Мария (Койна Русева), облечена в стилна черна дантелена рокля, както и на любовницата й Лола (Елена Бърдарска).

Също като Фрида Кало, актрисата Станка Калчева е дръзка, праволинейна, провокативна и безкомпромисна. Играе със страст и нерв, които обаче са в констраст с мекия стил на Цветан Даскалов, в ролята на съпруга й Диего Ривера. Техните отношения са най-слабото звено в цялата постановка на младия Веселин Димов.

Но пък най-забавна е сцената на "любовния акт" с Лев Троцки върху огромното легло, когато в момент на екстаз актрисата размахва като знаме пурпурночервената си фуста. В същия момент като фон вървят документални кадри от руската революция. В кожата на Лев Троцки влиза съпругът на Калчева - Малин Кръстев, в представлението участва и синът им Борис Кръстев. Цялостното впечатление от "Фрида" оформя авторската музика на Калин Николов.

 

Най-четените