Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Без овации за мъжете

Пол Сезан рисува мъже на баня Снимка: Leopold Museum
Пол Сезан рисува мъже на баня

Западната цивилизация свикна с женската голота, но не такова е отношението към мъжете без дрехи - непокритите им тела все още може да предизвикат шок. Една изложба във Виена реши да провокира зрителите, предлагайки им на показ именно голи мъже, увековечени във всякакви форми на изкуството - картини, скулптури, плакати и т.н.

Преди експозицията да може да се види, музеят покри части от собствените си постери, тъй като предизвикаха публично възмущение.

Музеят „Леополд" посреща посетителите с пет голи мъжки статуи на входа - гледка за загряване, докато си проправите път към същинската изложба.

Най-старинният предмет в колекцията е египетска статуя на гол мъж - нещо необичайно за изкуството на Древен Египет.

„Това е разходка през последните 5000 години", казва директорът на културното средище Тобиас Натер, изтъквайки и статуите от времето на Римската империя и Древна Елада.

В изложбата може да видите и Роден, Рубенс, Пол Сезан, Едвард Мънч. До тях са подредени и съвременни автори, залагащи на сексуалния авангард и голотата като изразно средство, включително американския фотограф Робърт Мейпълторп и британците Джилбълт и Джордж.

Всичко това бележи нова линия в историята на музея, твърдят от неговата управа. „Доста необичайно е, когато дадена експозиция се фокусира върху изобразяване на мъжката голота. До момента сме имали много изложби, които показват женското тяло в натурален вид. Но, някакси, мъжката голота е табу", признава Натер.

Все пак, картината се променя. Мъжете - натюр променят значението си в съвременните общества - виждаме ги на концерти, на протести, на плакати.

„Картината на една гола жена продължава да бъде възприемана в много различна светлина в сравнение с тази на гол мъж", продължава директорът на музея. Натер твърди, че става дума за културна причина, чийто корени се опитва да открие с изложбата.

Един от нейните плакати всъщност е фронтална снимка на трима голи френски футболисти. Веднага срещу хрумката се събрала купчина оплаквания. Музеят бил принуден да реагира - поставил червени ленти върху половите органи на тримата спортисти, но не на всички плакати.

Във Виена е пълно с изображения на голи и разголени жени, така че с какво мъжете са по-различни?

Ерих Кочина, който работи във вестник „Die Presse", коментира, че музеят не е успял да провокира дебат и противоречия с плакатите си. Напротив - някои местни граждани възприели това не като провокация, а като обида.

„Мисля, че сме свикнали да търсим голите жени, защото те се използват като обект на желанието в рекламата и в телевизията. Голите мъже не са толкова често срещани - не сме свикнали да виждаме пениси. Мисля, че това е големият проблем на хората", казва той.

Ева Кернбауер, специалист по история на изкуството, изтъква разликата във възприемането на един мъж и на една жена без дрехи. „С най-прости думи - мъжката голота е асоциирана със силата, героизма, неуязвимостта, докато женската голота е свързвана с красотата и еротиката", обяснява тя.

„Статуята на Венера Милоска е създадена в Древна Гърция, така че представянето на женското целомъдрие и на женската голота са исторически дълбоко взаимнозависими. Женската голота не заплашва с нищо - тя е уязвима, защото признава погледа на наблюдателя", обяснява Кернбауер.

„Същото важи и днес - голите жени не са вездесъщи, не са застрашителни. Мъжката голота е много по - предизвикателна. Тя е свързана с пениса и често е представяна така, че да отговаря на класическия модел - на агресия и сила".

Хората по улиците на австрийската столица не изглеждат дълбоко потресени от изложбата. Мъж обяснява, че не оценява високо колекцията в музея. „Провокативна е, но е вярна. От една страна това е връщане към миналите времена, когато голотата е била доста среща в изкуството. Мисля, че просто трябва да свикнем с това", твърди жена, която се представя като Ева.

Френска туристка пък остава впечатлена: „Те изглеждат много добре, имат хубави тела. Те са спортисти, а не грозни мъже с кореми. Красиви са и е хубаво да се види".

Същата изложба, случайно или не, откри и музеят „Лентос" в Лидз. И двата музея отчитат ръст на посетители от женски пол, особено на жени между 25 и 30-годишна възраст. Докато дамите просто са любопитни, мъжете изглеждат в по-неприятна позиция, защото непрекъснато сравняват себе си с творбите, показани зад витрината.

 

Най-четените