Шизофреничната расова реалност в психотрилъра "Бягай" | webcafe.bg
Filmcafe logo

Шизофреничната расова реалност в психотрилъра "Бягай"

ема ивановаЕма Иванова
05.07.2017, 14:50 (обновена 10.07.2017, 21:12)

Новото заглавие "Бягай" (от 7 юли в българските кина) се заиграва с опасната тема за расовата дискриминация в Америка по начин, който е едновременно фин и брутален...

След близо двугодишен Оскаров спор на тема "избелването в киното" и "скрит расизъм" при избора предимно на бели актьори в големи филмови продукции, Холивуд отвърна на удара. И то само как!

Новото заглавие "Бягай" (от 7 юли в българските кина) се заиграва с опасната тема за расовата дискриминация в Америка по начин, който е едновременно фин и брутален.

Едновременно класен и тотално масов. Едновременно психарски и абсолютно реален. Едновременно истински и затрогващ, но и тотално измислен и нелеп...

С една дума - противоречията в "Бягай" са толкова големи, че човек може да си помисли, че филмът е режисиран от двама души, а сценарият е писан поне от няколко автори, които сериозно са се разминали в очакванията си какво точно произведение създават. При това единият режисьор е заснел първата половина на филма по първокласен начин, с чувствителност и добре премерено усещане как да гради напрежение, а втората част е довършена от неговия ученик, който е набутал всички възможни холивудски клишета, за да разреши по-бързо загадката, поддадена в първата част. Резултатът е, че накрая всички просто умрат... Е, не съвсем всички.

Това за двамата режисьори и сценаристи разбира се не е вярно - и сценарият, и режисурата са на един-единствен човек - Джордан Пийл.

Познат досега единствено като актьор и основно от телевизионни серии, "Бягай!" е неговият дебют зад камера.

Филмът, който е заснет със забележително нисък бюджет от 5 млн. долара, вече направи около 240 млн. долара приходи по света и в не една и две презокеански медии беше обявен за "най-добрия филм на 2017-а".

Интересът не е странен - обещанието за "психотрилър" винаги привлича публиката, а когато имаме история за чернокож мъж и бяла жена, както и сблъсък между богатата средна класа от провинцията и бедната градска прослойка с всичките намеци за робското минало на афроамериканците, е ясно, че салоните ще са пълни.

Но чак "най-добрия филм на 2017-а..."? И то след психотрилъра "На парчета" на Шаямалан, който дебютира още през януари?

Действително, във филма има какво да се види. Но - нека отново подчертаем - до средата.

След това спокойно можете да си излезете, особено ако не сте фенове на кървища, чупене на глави, прострелни рани и бутане с коли - онова, по което, нека сме честни, всъщност си пада по-голямата част от света.

Независимо, че втората половина на филма сваля рязко класата и ни напомня, че става дума за масова продукция, която не се отличава с необходимото качество, за да бъде запомнена като "гениален кино дебют", явно комбинацията между психоза и зомбита, пък били те и в хирургически престилки, е перфектната тайна за привличане на публика в киносалона.

Иначе сюжетът е простичък и вече много критици писаха, че съвсем не е нов, ами в основата си е взет от филма "Шперцът" (Skeleton Key) от 2005-а година.

Роуз (Алисън Уилямс) и Крис ( Даниел Калуя) са двойка от няколко месеца, когато тя му предлага да го запознае с родителите си. Майката Миси (Катрин Кийнър) е психиатър, а бащата Дийн (Брадли Уитфорд) е... прикрит расист. Или поне така му се струва на Крис, който попада в странна обстановка в имение на заможна средна класа американци.

Лъжата и истината се смесват, както и халюцинацията и реалността. Нещо не е наред, но чернокожияt герой все още не може да се ориентира какво. Именно в предаването на неговото объркване е силата на режисурата, а и на актьорската игра на Даниел Калуя, когото вече познаваме от "Сикарио".

Различни малки детайли прошепват на Крис, че трябва да бяга, защото той е добрият, а целия останал "подреден", "бял" свят е лош. Но той не успява да се спаси навреме и гигантският, кървав финал се приближава със страшна сила, разрешавайки в рамките на 10-ина минути напрежението трупано през цялото време... чрез зловеща патаклама. Е, как иначе?

Най-после добрите са добри, а лошите са лоши... Но явно това, че този път "добрите" са цветнокожите - би трябвало да бъде възприемано като "разчупване" на холивудския канон.

Е, за българския зрител точно тази расова еволюция на киното не е чак толкова интересна. Може би бихме се радвали вместо поуката, че има бели хора, които злоупотребяват с доминиращото си положение, да гледаме един по-естетски и класно издържан трилър, който не изневерява на добрата стилистика с евтини психо-трикове и реплики тип "ченгето от Бевърли Хилс". В крайна сметка чувството за естетика е най-важно за зрителя.

Разбира се, не и за Холивуд, който все по-често е повече проводник на политически послания, отколкото посланик на качествено кино.

А иначе, ако ще ни се чете морал и ще ни засипват с послания, може би е по-добра идея в неделя сутрин да идем на църква, отколкото на кино?

Гледайте и преценете сами.

Oще: америка  белите оскари  бягай  оскари  премиера на бягай  расизъм  филм бягай ревю  холивуд 


Още от Кино

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 22.03.2015, 13:15

5 Dolmaze | 07.07.201715:29

''Различни малки детайли прошепват на Крис, че трябва да бяга, защото той е добрият, а целия останал "подреден", "бял" свят е лош.''

Ако авторката това послание е получила от филма, то много жалко за нея.

И това неразбиране е до голяма степен породено от факта, че авторката няма никаква връзка с реалността на чернокож човек в Щатите. Да, ясно е, че не им се случва това, което им се случва във втората част на филма.Това е хорър елемента. Дали той е бил сполучлив или не е друг въпрос.
Но филма разглежда проблема с предубежденията от другата страна. Не е задължително да си бесен селянин от Мизури, който си има знаме на Конфедерацията татуирано на задника и ходи на пикници с другарчетата си от местната фракция на ККК, за да си изградил представа за чернокожите като Другите. Може да имаш предубеждения и да си либерален, плюскащ киноа и веган сладолед, добре образован човечец от Ню Йорк. И в двата варианта все не гледаш на чернокожите като на съвсем обикновени хора като теб, а или като диви полухора, по-близо до животните, или като някакви Адониси, който те превъзхождат физически.
Kато цяло бих препоръчала The Philosophy of GET OUT на Wisecrack https://youtu.be/9gQP4ffowCY
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

4 deowin | 06.07.201718:50

Съгласен с Xaoc, и на мен филмът доста ми хареса. Малко ми напомни на Ex Machina - непретенциозен, простичък, ефективен.
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 14.09.2012, 17:17

3 Xaoc | 06.07.201716:13

На мен филмът доста ми хареса и не заслужава критиките. Дори е по-добър от масовите филми на ужасите като Saw, Който се изтърка след втората част, но те продължиха, както и с хилядите филми за изгубени из горите тийнейджъри, за зомбита, чудовища и изоставени къщи с духове. Сюжетът е оригинале и е представен страхотно от добър актьорски състав.

Друг филм в този жанр, който си заслужава е Life. Пак от тази година.
   

оценка

+0 -2

Регистриран на: 06.02.2017, 13:44

2 John Smith.192539627891482 | 06.07.201710:40

Най - малоумния филм от доста време насам.. Авторът на статията е проявил 1000 пъти повече креативност за да опише тази нечовешка боза, в сравнение със създателите и..
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 03.03.2015, 17:06

1 bludniq_sin | 05.07.201720:33

Малоумен филм, който показва тоталната шизофрения и объркване в холивуд. Тия от хвалене на чернокожите ще им се изтъркат езиците...преиграване и предозиране пт всякъде и ако това е била целта ,постигната е, но мисля че филмът се взема мн насериозно.
   

оценка

+2 -0

Най-коментирани