Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"ЛУКойл" без лиценз - тест за евтино гориво

Ще има ли внос на евтини горива... Снимка: Getty Images
Ще има ли внос на евтини горива...

Отнемането на лиценза на данъчните складове на "ЛУКойл Нефтохим" и пристанището "Росенец" е тест за министрите, заяви премиерът Бойко Борисов. "Сега ще проверим дали са имали право, че горивото отвън е по-евтино и че "Нефтохим" - Бургас не е толкова важен, ако не изпълнява закона," коментира той в телефонно интервю за bTV.

Борисов посочи, че когато държавата отнема лиценза на най-голямото си предприятие, е естествено да има много точен график, а всеки министър трябва да е приготвил сметките си, за да защити икономиката и индустрията при криза. Така той косвено отговори на вчерашните думи на шефа на рафинерията Валентин Златев, който постави под съмнение, че държавата има план.

Преди дни шефът на митниците Ваньо Танов съобщи, че рафинерията в Бургас осигурява 40% от вътрешния пазар на петролни продукти. Но даже при нейното спиране "криза с горивата" няма да има, увери финансовият министър Симеон Дянков: в страната има 420 лицензирани вносители на горива, които могат да търгуват. Вече стана ясно, че ЛУКойл започва внос на горива от рафинерията си в Румъния.

Премиерът заяви, че при взимането на решението за отнемането на лиценза той е изразил политическата подкрепа: "За всички нас е тест, а аз когато съм казал "да, затваряйте", съм вярвал на своите министри". Крайно време е да не се занимавам дали е окосена тревата и откъде ще дойде горивото, каза Борисов.

На въпрос дали е възможно някой от министрите да си отиде след случая, отговори: "Министрите са ми гарантирали, че няма да се създаде трус в системата."

Премиерът отбеляза, че идеята за монтирането на измервателни уреди в звената по веригата на търговията с петролни продукти е била предложена именно от ръководството на рафинерията, което  преди година и половина се оплакало от голямата контрабанда на горива.

В същото време посочи, че в компанията "са чакали умишлено последния момент" да монтират измервателните уреди при себе си, защото "ако е нещо хубаво, щяха да ги монтират, нали".

Запитан дали смята, че има  нещо, от което да се заинтересува прокуратурата, отговори: "Не подозирам никого, но най- добрият начин да не подозираш никого е да контролираме целия процес от внасянето до колонката и не аз и вие, а агенция "Митници" и НАП."

Борисов каза, че оттук нататък рафинерията има възможност да обжалва пред съда решението на митниците, но той лично никога няма да нареди заповедта да бъде отменена: "Този български манталитет да чакаме последния момент и да се дърпаме за косите какво да направим не искам да продължава. Има закон, той се изпълнява, има и други закони, по които може да се търси решение, например да се обжалва. Да ги викна днес и да им кажа "я си отменете заповедта"? Никога няма да го кажа."

Запитан за възможността страната да изпадне в криза заради недостиг на бензин, отговори, че за бензиностанциите това не е проблем и дори "ЛУКойл" вероятно ще внася гориво за търговските си обекти. Специално за авиационното гориво, чийто единствен доставчик е рафинерията в Бургас, Бойко Борисов каза: "Има непреработен петрол в рафинерията, надявам се митниците да намерят начин да контролират този петрол да бъде преработен и да бъде захранена авиацията."

Премиерът заяви, че през последните 22 г. никой не се е осмелявал да прилага закона и отправи упреци към лидера на БСП Сергей Станишев, който вчера нарече случващото се "театър": "Много от кадрите на Станишев се хранеха от това, да попита едни от своите депутати, те ще му го обяснят, те дори са хващани с пари по границата по тази тема."

Помолен да коментира твърдения в руските медии, че с отнемането на лиценза България опитва да окаже политически натиск върху Москва, отговори: "Коя политика има интерес да си затвори най-голямото предприятие?"

Вицепремиерът Симеон Дянков: Криза с горива няма да има

74 от данъчните складове за съхраняване на течно гориво у нас са привели дейността си спрямо изискванията, а 4 са преустановили работата си.

Връчени са две решения за прекратяване на дейност, а проверката на други два данъчни склада все още не е приключила. Това заяви министърът на финансите Симеон Дянков по време на парламентарния контрол.

В държавния резерв има бензин за 160 дни, но няма да се наложи да се стигне до използването му, каза вицепремиерът. Той уточни, че в страната започват да влизат допълнителни доставки. В държавния резерв има и гориво за самолетите за около месец.

Въпрос на 2-3 дни е да се преориентират доставките от други страни, така че нито за бензина, за колите на гражданите, нито за БДЖ, нито за летищата има проблем.

Ако се наложи ползване на гориво от държавния резерв вече са проведени разговори с министър Трайчо Трайков за започване на процедура, допълни Дянков.

"Във всички случаи, при прекратяването на лиценз за управление на данъчен склад за акцизни стоки е предвидено извършване на контрол. Прилагаме закона без да се правят изключения и защитата на интересите на българската държава ще е до край. Лицензът на компаниите, които не се привели дейността си с изискванията на наредба 3 може да се върне само тогава, когато на 100 процента са ги изпълнили, както и на закона за акцизите и данъчните складове".

Данъчната проверка на "ЛУКойл България" е завършена, а в "ЛУКойл Нефтохим" все още тече, защото има допълнителни стъпки относно инвентаризацията на наличните ресурси. Проверката ще продължи още 10 дни.

В доклад на шефа на НАП Красимир Стефанов до финансовото министерство се съобщава, че постъпленията от ДДС на ЛУКойл България са намалели с около 60% и са със 123 милиона лева по-малко, в сравнение с 2010 г. Това посочи от парламентарната трибуна депутатът от Синята коалиция Иван Иванов. Той призова финансовия министър да продължи действията по закон, за да защити държавните интереси.

И преглед на руските проекти

По БНТ премиерът Борисов пък направи бърз преглед на останалите българско-руски проекти: "За Русия най-важния проект беше газопроводът "Южен поток", той е изгоден и за България, ние го подписахме и той се реализира без никакъв шум. За (нефтопровода - бел.р.) Бургас - Александруполис видяхме, че е неизгоден и крие екологични рискове, затова още от първия ден го зачеркнахме. За АЕЦ "Белене" няколко пъти казахме - цена сигурност, но преговаряме за цена на кола, на която предишните са платили гумите, двигателя и може би ауспуха."


Борисов уточни, че на среща преди ден с представители на руската "Атомстройекспорт" - строителя на "Белене", която заведе иск срещу България в международния арбитраж в Париж, ги е помолил да предадат на своите ръководители, че така "провалят проекта".

Премиерът повтори, че България ще заведе насрещен иск за изнесеното, но неплатено от руската страна старо оборудване на централата. По думите му България може да се откаже от претенцията си за тези 61 млн. долара, защото "и двете страни признаваме, че си дължим".

"Няма война между кабинета и рафинерията, нито между нас и руската компания за ядрени реактори, има отстояване на интересите", заяви министър-председателят.

 

Най-четените