Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Къдe са касовите филми

Въпреки космическите ефекти, това лято е най-слабото за блокбъстърите от 1987 насам
Въпреки космическите ефекти, това лято е най-слабото за блокбъстърите от 1987 насам

От всички очаквани експлозии на екрана това лято - най-големият взрив представлява... липсата на интерес към летните блокбъстъри.

Блокбъстърите се изложиха

По всичко изглежда, че това ще бъде най-тежкото лято, което боксофисът в Холивуд е преживявал от доста време насам. Продажбите на билети са спаднали с около 20 процента спрямо тези миналата година, а обикновено важният уикенд около 4 юли в САЩ този път се оказа катастрофален в търговски аспект.

Блокбъстър след блокбъстър („Невероятният Спайдърмен 2", "Годзила", "Трансформърс: ера на изтребление") падат жертва на хладни отзиви и липса на особен ентусиазъм у аудиторията. След силен дебютен уикенд боксофисите отчитат сериозен спад на интереса.

Изненадваща подкрепа за независмото кино

Традиционно се смята, че силните климатици, огромните купи с пуканки и скъпоструващите специални ефекти (около 200 млн. долара само тази година) би трябвало да са достатъчни, за да примамят тълпи публика в киното.

Но тази година станахме свидетели на оплюването от критиците на тазгодишната лятна реколта от компютърно генерирани чудовища, роботи и супергерои. Съответно аудиторията обърна гръб на очакваните касови филми и даде рамо на изненадващи пробиви на любими на критиците проекти. Е, не е ли време вече да обявим летния блокбъстър за жив труп?

Положението е отчайващо за касовите филми

Няма как да захаросваме отчайващото положение това лято. Шокиращо ниският боксофис от уикенда около 4 юли отвори очите по-успешно от космическите ефекти, които "Трансформърс" показват на екрана.

За този въпросен ужасен уикенд продажбите бяха с 45 процента по-ниски от тези миналата година, което прави уикенда около 4 юли най-ужасният за кинобизнеса от 1999 насам. А ако вземем предвид и инфлацията - тогава уикендът е най-страховитият от 1987 година насам.

Двата дебютиращи филма "Избави ни от злото" и "Земя до Еко" - бяха показани в над 3000 кина в САЩ и въпреки това някак си успяха да донесат не повече от 10 млн. долара приходи.

Никой филм досега не е постигал толкова ужасяващо „постижение": те обаче го направиха, при това през празничния уикенд в страната, която се смята за родина на високобюджетното кино.

Дори "Трансформърс: ера на изтребление" (който беше изненадващия победител през този ужасен уикенд) наближи едва 200 млн. долара в боксофиса и изостана по приходи от предишния "Трансформърс" с 24 процента.

Срамният списък

Нека разгледаме накратко касовите филми, които донесоха финансови разочарования на киностудиата през това лято.

Първо беше "Невероятният Спайдърмен 2". Неговите 90 млн. долара приходи през първия уикенд на май определено не бяха впечатляващи, особено сравнени със 174 млн. долара, с които "Железният човек 3" откри летния сезон през 2013 година,

"Годзила" и "X-Men: дни на отминалото бъдеще" се справиха по-добре в боксофиса, но не се превърнаха в големи хитове. Показателно е, че и двата все още не могат да догонят резултатите на "LEGO: филмът" от февруари.

Поредният филм на Том Круз - "На ръба на утрешния ден", все още не е надминал 100 млн. доларовият боксофис в САЩ. А колкото по-малко говорим за "Който оцелее, ще разказва", "Момчетата от Джързи" и "Заедно по принуда" - толкова по-добре.

А сега да сравним кинореколтата от това лято с миналогодишните високобюджетни филми: "Железният човек 3", "Аз, проклетникът 2", "Човек от стомана", "Бързи и яростни 6" и "Пропадане в мрака". Всички те са спечелили повече от най-успешния филм за това лято - „X-Men".

Или да погледнем към 2012 година, където имаше поне два суперхита: "Отмъстителите" и "Черният рицар: възраждане", плюс поне още няколко успешни филма, които да спасят сезона.

Какво се е променило?

Стигнахме до разковничето: въпросът вече не е само в парите. Нека го кажем в прав текст: с редки изключения, хората отиват на кино, за да гледат добри филми. Винаги има първоначално замайване по високобюджетни оргии на спецефектите като "Трансформърс", но дългият престой в боксофиса се получава, когато хората научат за качеството на филма.

Това е универсалното мерило за успех в Холивуд. И блокбъстърите, и нискобюджетните инди филми са еднакво способни да осигурят повече печалби от очакваното - и като цяло това се случва, само когато филмът е наистина добър.

Но кои са различните филми това лято, които се справят по-добре от очакваното?

Изненадата е примерно "Вината в нашите звезди", който доказа, че емоциите могат да бъдат също толкова ценни специални ефекти, колкото и експлозиите. Или Snowpiercer, който доказа, че екшън-трилърите нямат нужда от биещи се роботи и хора в наметала, за да омаят аудиторията.

Или "Да разлаем съседите", който е заснет с бюджет, с 15 процента по-малък от този на "Невероятният Спайдърмен 2".

Всъщност най-големият комедиен блокбъстър на лятото осмиваше самата концепция за летен блокбъстър. През последния уикенд двете заглавия, за които говореха всички, бяха "Зората на планетата на маймуните" и "Юношество".

"Маймуните" във всеки аспект са си летен блокбъстър и се справиха изключително добре в боксофиса, събирайки 73 млн. долара - страхотен дебют, въпреки че не е достатъчен, за да спаси кинобизнеса от летния упадък. Но пък и самият филм е чудесен. С оценка 79 в Metacritic, той надминава всички други блокбъстъри, излязли това лято.

А "Юношество", който има почти безпрецедентния рейтинг 99 в Metacritic, има най-добрите средни доходи от кино за цялото лято, и втори по големина общи доходи за годината, изоставайки само от "Гранд хотел Будапеща". Блестящият кинематографски експеримент на Ричард Линклейтър, сниман част по част в продължение на 12 години, е малък, независим филм. Но той е фантастичен и предизвика въодушевление у публиката, което обяснява прекрасните му боксофис резултати.

Успехите на "Зората на планетата на маймуните" и "Юношество" са живото доказателство: когато филмът е наистина добър, хората ще отидат да го гледат, независимо дали е блокбъстър или независим.

Може би се ражда нов тип публика?

Може би тогава не е напълно оправдано да пишем некролози за летните касови филми и да си чешем езиците, че слабият боксофис това лято предвещава смъртта им.

Нека вместо това да превърнем несъстоялия се некролог в съобщение за раждане и най-после да приветстваме на бял свят претенциозната аудитория. Това е аудитория, която обича блокбъстърите толкова, колкото и изпипаните и старателно направени независими филми.

Но има само една претенция: те да са наистина добре направени. И е крайно време Холивуд да отговори на тези очаквания.

 

Най-четените