Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Новият Facebook e ужасен, но можеше да е по-зле

Профилните снимки са видимо върнати обратно в пространството до постовете, като в стария дизайн, за да се ограничи претрупаността
Профилните снимки са видимо върнати обратно в пространството до постовете, като в стария дизайн, за да се ограничи претрупаността

Преди почти година Facebook представи визията за бъдещето на news feed-а (стената) на потребителите. Компанията на Марк Зукърбърг прекара месеци в изглаждането на новия си дизайн, който включваше големи снимки, динамична навигационна лента и подобни на Tumblr профилни снимки. Компанията въведе новия дизайн само за малък дял от единия си милиард потребители, след което като че ли се отказа напълно от него.

Потребителите буквално МРАЗЕХА новия дизайн - така че за следващия дизайн на news feed-а, Facebook се върнаха отново в началото.

Сега социалната мрежа представи най-новия си редизайн, който се е поучил от провалените опити до момента и прилага наученото към познат, но същевременно и осъвременен дизайн, който ще бъде въведен глобално в следващите седмици. Ако и на вас не ви харесва, не сте единствените.

Новата стена изглежда почти точно като мобилната версия на Facebook, с нови икони, по-големи снимки, нови (ужасни, поне на кирилица) шрифтове (Helvetica и Arial, плюс още няколко други за малки групи потребители), и публикации с акценти. И още повече реклама.

Дизайнът изоставя падащото меню с фийдове, което Facebook налагаше във визията си миналия март, и ги връща в лявата лента. С други думи, на мечтите на Facebook да превърнат потока от публикации в нещо като вестник на RSS-подобни потоци официално бе сложен кръст. Потоците като "All Friends," "Groups" и "Photos" са тотално премахнати.

 

ФБ

FB

"Хората не обичат да разместваме особено дизайна – приемат го агресивно," казва продуктовият мениджър Грег Мара. Тъмната странична лента на Facebook, която се свиваше в ивица от икони в зависимост от размерите на екрана, просто е била твърде объркваща за повечето потребители, казва той. "Това е специфична дизайнерска идея, която изглеждаше интересно, но не помагаше в ориентацията в сайта," казва Мара.

"Не се налага да учите наново всичко — това е едно от основните ни послания."

Facebook са направили редизайн и са опростили „комплексните“ постинги - ако приятел коментира линк, който са споделили двама приятели, новите абзаци — въпреки че бяха точни като позоваване по отношение на авторството — правеха нещата много хаотични, коментира Мара. Профилните снимки също така са видимо върнати обратно в пространството до постовете, като в стария дизайн, за да се ограничи претрупаността.

FB

Друга забележима промяна е, че вече всички потребители виждат голяма лента за търсене отгоре на екрана. Англоговорящите потребители ще виждат лента Graph Search, където да пишат заявки като "Friends of friends who are single." Неанглоговорящите ще виждат обикновени резултати от търсене, като хора, места и страници. Facebook отказаха да разкрият кога Graph Search ще бъде въведена за други езици, или върху мобилни устройства.

Редизайнът на Facebook е далеч от революционните промени и представя компанията като такава, която не може да се променя толкова бързо, колкото би искала. Вероятно обаче не е и толкова лесно да "се действа бързо и да се чупят нещата", когато имаш 1.2 млрд. потребители. И това явно е причината, поради която Facebook основаха Creative Labs, ново поделение, имащо задачата да създава експериментални продукти, твърде прогресивни за основната им потребителска база. И в този аспект, първият продукт на Creative Labs — Paper — определено е забавен и новаторски подход към новинарския поток, който е много по-драстичен от редизайните от последната година.

Уеб версията на потока от публикации обаче се налага да отговаря на нуждите на най-малкото общо кратно на всичките над милиард потребители на Facebook

Въпреки че редизайнът не изглежда толкова "нов", колкото тестовете от миналата година, Facebook изглежда са научили един основен урок: мобилните устройства и десктопът не са равностойни. Редизайнът от миналия март беше лансиран като начин да се създаде визуална цялостност на десктоп версиите и мобилните приложения на компанията. "Съзнаваме, че въпреки че се стремим към цялостен дизайн, част от това е да признаем, че начинът, по който хората използват сайта на PC е различен от този върху телефона," казва Мара. "И все пак е важно те да изглеждат поне донякъде сходно."

Facebook се отказа от предния редизайн заради потребителите със стари компютри и малки екрани

Защо Facebook изоставиха красивия редизайн в полза на нещо, което изглежда като взето от 2007 година? Продуктовият дизайнер от Facebook Джули Жуо твърди, че причината, поради която Facebook са избрали по-стария на вид дизайн е, че за разлика от служителите на Facebook, или професионалните дизайнери, или хората, които четат блог-постове на тема дизайн, повечето потребители на Facebook все още са със стари компютри с нискокачествени монитори - и за тях дизайнът с по-стария вид е по-удобен от богатия на снимки и графика дизайн, демонстриран преди година.

Ако цитираме Жуо: "Оказва се, че докато аз (а може би и вие?) имам гигантски, ефектен 27-инчов монитор с огромна резолюция, много хора по света го нямат. Малката резолюция, и малките екрани, са по-разпрространени в света от гигантските екрани на Apple или Dell. И старият дизайн, който тествахме, не изглежда никак добре на 10-инчов нетбук. Всъщност дори една публикация може да не се побере във видимата част на екрана. Плюс това много хора, използващи сайта, го отварят само от PC — не от мобилни телефони или таблети. И скролването чрез кликване или издърпване на скролираща лента е масово, защото не всички имат тракпадове или скролиращи колелца. И повечето скролиране или повечето движения на мишката правят сайта по-труден за употреба.

В случая Facebook са постъпили умно. Те са толкова гигантска компания, че се налага да се съобразяват със старомодните потребители - и в дългосрочен план това може да ги затрудни в поемането в новаторски насоки. Има риск те да бъдат изпреварени от по-бързо действаща стартираща компания, която няма милиард старомодни потребители, с които да се съобразява. И Марк Зукърбърг очевидно съзнава тази заплаха - именно затова толкова упорито изкупува стартиращи компании като Instagram, WhatsApp и Oculus.

 

Най-четените