Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как "независимият" капитализъм ще победи

Смяна на икономиката на ефективността с тази на креативността
Смяна на икономиката на ефективността с тази на креативността

Теорията за ефективния пазар е изградила икономическа система, която в последните две десетилетия е довела до минимални иновации в повечето компании, отслабила е средната класа, разширила е неравенството и е довела до относителен упадък на Западната цивилизация.

Необходимо е да заменим икономиката на ефективността с икономика на креативността. Време е да се дистанцираме от икономически модел, базиран на "културата на контрол" и да се стремим към нов модел, възприемащ "културата на случайността".

Което ни изправя пред въпроса: какво ни е нужно вместо това? Кой модел би могъл да замени финансовия капитализъм?

Започваме да ставаме свидетели на доказателства за нещо, което можем да наречем "независим капитализъм". Думата "независим" не е случайна. "Независимата" икономика е такава, която е независима от господстващите общоприети икономически теории и големия бизнес.

Тя споделя много от дистрибутивните и социални структури на независимата музикална сцена, която избягва големите промоутъри и лейбъли. И, както се случва с много групи, голяма част от съвременните успешни творчески начинания започват като местни феномени, преди да пробият на нови места и в нови мрежи.

Независимият капитализъм се крепи на един прост факт: новите компании (тези на възраст под 5 години) са отговорни за всичките нетни нови работни места в последните три десетилетия - поне в САЩ. Западната цивилизация уважава предприемача (включително хората в корпорации, които се държат като предприемачи), защото цени креативността на предприемача.

Тази креативност е това, което трябва да стане централен компонент в икономиката и икономическото мислене. Преходът от креативност към създаване обаче изисква мащаби. Тези мащаби идват под две форми - капитал и пазари. 

А обикновено самите създатели нямат достъп нито до едното, нито до другото

Колективното финансиране (crowdfunding) е друг начин бързо да се увеличи броят на новите компании, позволявайки на предприемачите да заобиколят йерархията на рисковите капитали и давайки на всички обикновени хора шанса да участват директно в изграждането и разрастването на стартиращите компании.

Капитализмът не е само пазарен феномен; той съществува в социален контекст. Капитализмът е социално движение. Социалните мрежи са базови конструктивни елементи на икономиката.

Kickstarter например промени значението на думите "създател" и "капиталист", "производител" и "клиент". Това е сайт и общност, който прави всички потенциални участници в процеса на създаване и дава на всички потенциал да станат предприемачи.

На едно ниво, Чен, Стриклър и Адлър са изградили модел за колективно финансиране. На друго, те са изградили сайт за "събиране на общност", тъй като Kickstarter не само набира финансиране, но създава и аудитория - при това уникално склонна да влага средства аудитория. Изживяването не е просто транзакция, като покупката на произведение на изкуството в галерия, или албум от iTunes. То е по-дълбоко и по-богато.

Пазарите ще продължат да играят решаваща роля в "независимия капитализъм", но размиването на разграничението между създатели, куратори, финансиращи и клиенти ще го направи по-малко обвързан с транзакциите

Хората ще участват по-пряко във всяка стъпка на създаването, използвайки социалните медии и правейки собствен избор за дизайна, финансирането и потреблението на продуктите, услугите и преживяванията, които биха искали да имат. Те ще разширят уменията си за създаване на "плейлисти" извън музикалните си колекции, до целия спектър на бизнеса, здравеопазването, образованието - и в крайна сметка политиката.

Ако независимият капитализъм трябва да има един общ фундаментален принцип, той би бил следният: "Креативността е двигател за капитализма. Креативността е източник на икономическа стойност. Креативността преобразува това, което парите не могат да купят, в нещо, което може да се купи с пари."

 

Най-четените