Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Джеймс Камерън: "Аватар" и бъдещето на 3D киното

До направата на “Аватар” миналата година Джеймс Камерън буквално отсъстваше от масовото кино за повече от десетилетие, откакто спечели “Оскар” за най-добър режисьор за “Титаник”. “Титаник” през тези години беше най-печелившият филм на всички времена – както в САЩ, така и по цял свят, като мястото му едва наскоро бе заето от Аватар”. Точно така, Камерън е създател вече на два от най-успешните филми, създавани някога. Той е същинско кино-чудовище – изглежда неудържим, но реалният въпрос е как го постига?

"Филмът е комуникация – и трябва да имаш ценностна система," казва той. "Трябва да имаш нещо, което да кажеш. Трябва да си изпитал живота в някаква степен. Филмовата школа е чудесна, но филмите за филми се превръщат в солипсизъм, самоцитират се. Необходим ти е глас, нужно ти е някакво мнение. Добрите филми са лични. “Аватар” беше в много голяма степен личен филм за мен."

Ако го наблюдавате да говори обширно за проектите, с които се е занимавал през кариерата си, осъзнавате, че филмите му наистина са големи, шумни, бият рекорди, но те също така запазват много специфично звучене, което безспорно е характерно именно за Камерън. Невъзможно е да не видиш, че ръката, създала “Аватар”, също така е стояла и зад “Бездната”. Студийните влияния винаги изглеждат на светлинни години разстояние от това, което той осигурява на публиката, и без съмнение именно това е, заради което зрителите се събират на тълпи, за да изпитат това, което той може да им предложи.

"Когато хората ме питат какво е било вдъхновението ми за “Аватар”, се връщам към детството си, към... филмите на Рей Харихаузен," обяснява Камерън. "Този подобен на сън свят на стоп-кадри беше направо като друга вселена."

В случай, че името не ви е познато, Харихаузен е бил най-голямото име в света на специалните ефекти в продължение на десетилетия. Протеже на Уилис О'Брайън (човекът, създал “Кинг Конг”), той се заема със създаването на шедьоври на киното със стоп-кадър като “Могъщия Джо Йънг”, 20 милиона мили до Земята”, “Язон и аргонавтите” и шедьовъра му “Сблъсъкът на титаните”.

По това време не е имало нищо подобно на Харихаузен, казва Камерън. "Специалните ефекти почти не съществуваха. Имаше филми с чудовища, но по отношение на научната фантастика – по начина, по който определяме това понятие сега, не се появи нищо значимо до 50-те години". Всичко се променя през 70-те години обаче – с “Междузвездни войни”. "Това не беше мрачна фантазия – беше възхвала на митичния герой." И митичните герои са нещо, което ще откриете в почти всички творби на Камерън, пример за което е и героят Джейк Съли (Сам Уъртингтън) в “Аватар”. Камерън е силен поддръжник на оптимистичния край. Може да има трагедия, но животът трябва да върви в позитивна насока или поне да изглежда позитивен, ако съдим по неговите филми.

На въпроса как възприема въздействието, което “Аватар” имаше върху приходите от боксофис, човекът, който някога крещеше на “Оскарите” "Аз съм кралят на света" е доста по-малко склонен към излияния. Това е Джеймс Камерън в режим на агитация преди наградите. Той е склонен да се опитва да укротява характера си от крайности, когато е изправен пред риска да отблъсне тези, които биха гласували за него на наградите на киноакадемията.

"За един режисьор е много удовлетворително да знае, че предава послание – при това към глобалния зрител," казва той. "Да знае, че зрителите изживяват нещо – това е най-удовлетворителната част. Наградите са приятно нещо, основно за хората, свързани със създаването на филма. Но всъщност не се нуждая от още една награда." Определено, още малко и ще му повярваме.

Що се отнася до екологичното послание на “Аватар”, Камерън казва, че това е тема, от която страстно се вълнува от години, още откакто е бил "млад природолюбител" като дете в родната му Канада. Наскоро по телевизията в шоуто на Чарли Роуз той призна, че студията „Фокс” се е опитала да го накара да не акцентира толкова върху тази тема във филма. Ръководителите на киностудиото очевидно са се опасявали, че тя би отблъснала зрителите, вместо да ги ангажира... но опитът да ги ангажира е бил точно това, което Камерън е имал предвид, когато се е захванал да прави филма.

"Не се самозаблуждавам, че развлекателен филм може да промени света, но мисля, че развлекателен филм може да предизвика емоционален ефект или бурен изблик," казва той.

Други биха възразили, че не социалното послание на "Аватар" предизвиква връзката със зрителите, а взривяващото представите 3D изживяване, което представлява светът на Пандора. То е далеч от компютърната графика, която взриви зрителските очаквания с “Терминатор 2: Денят на страшния съд”. Tерминатор 2 според Камерън е съдържал само 42 компютърно генерирани кадъра, докато в "Аватар" са използвани 2600 такива. Когато бива питан за ефекта, който 3D ще има върху Холивуд, Камерън казва: "В момента виждате директните последици от "Аватар". Шефовете на студиа се опитват да не изпуснат влака – „Нека превърнем нашия филм в 3Dно нещата не могат да се получат по този начин. Това трябва да дойде от режисьора, който иска да го има като част от своя вкус, от своето възприятие. То не бива да идва от студиото, което просто иска да лепи печати „3D върху сценариите."

Направо да се замисли човек дали той няма предвид скорошните съобщения, че “Робин Худ”, римейкът на “Сблъсъкът на титаните” и Хари Потър и даровете на смърттаще бъдат пуснати в 3D версии – решение, взето след замисъла за заснемането им.

На кинофестивала в Санта Барбара Куентин Тарантино бе помолен да коментира фундаменталния успех на "Аватар" и употребата в него на 3D – и дали той би обмислил употребата на тази технология в бъдеще? Въпросът очевидно беше опит от модератора да провокира независимо мислещия, почти антикомерсиален режисьор да оплюе 3D като опит студиата да се възползват от зрителя, но Тарантино изненада аудиторията. "Ще ви кажа какво би било фундаменталното за мен с "Аватар"," започна той. "Щеше да е фундаментален, ако го бях гледал, преди да направя “Убий Бил”. Когато правих “Убий Бил”, имах едни такива идеи как би изглеждало гледането на филма. Мислех си да бъде като препускане, като бясно препускане. Не успях да го направя. Добър беше филмът, но не беше препускането, което си представях. Когато видях "Аватар", си помислих, 'Това е препускането, което виждах в главата си, когато се захващах да правя “Убий Бил”.'" Как ви звучи “Убий Бил” в облети с кръв три измерения?

След това Камерън обсъжда перспективите за продължение на "Аватар", нещо, което почитателите му очевидно искат настойчиво, както и собствениците на студиото – като Рупърт Мърдок, който наскоро обяви, че наистина ще има продължение... без потвърждение от самия Камерън.

"Е, все още предстои да бъдат сключени някои споразумения," казва Камерън, след което се засмива, "които ще бъдат по-лесни сега, след като Рупърт го оповести. Досега съм имал късмет с продължения," продължава той. "Мисля, че “Терминатор 2” беше по-добър от оригинала. В правенето на продължения има собствено изкуство. Трябва да накараш зрителите да се чувстват удобно, като същевременно се бориш срещу това. Трудно е за постигане. Но да, наистина имам разработена сюжетната канава за следващите филми."

Означава ли това, че Камерън смята продължението на "Аватар" да бъде неговият следващ филм?

"Ако погледнем напред, не зная кой ще бъде следващият ми филм, но знам, че той ще е предизвикателство за мен," измъква се той. "Знам, че това е най-добрата работа в света."

 

Най-четените