Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

На какво се дължи успехът на Nothing Compares 2 U

Тя е гневна и практически се зъби на камерата, после кипва от гняв, когато си спомня за съвета на лекаря да излезе навън и да се опита да се забавлява с приятели. Само секунди по-късно тя е неутешима отново, с бадемови очи, изпълнени с пустотa
Тя е гневна и практически се зъби на камерата, после кипва от гняв, когато си спомня за съвета на лекаря да излезе навън и да се опита да се забавлява с приятели. Само секунди по-късно тя е неутешима отново, с бадемови очи, изпълнени с пустотa

Преди четвърт век eдин кавър, изпят от дотогава неизвестната Шинийд О'Конър на парче, написано от Принс, стана една от най-прочутите песни на десетилетието. "Nothing Compares 2 U" навърши 25 години и все така трогва сърцата. На какво се дължи успеха на този хит?

Видеоклипът, 25 години по-късно, все още е също толкова разпознаваем, колкото и самата песен, макар да предизвиква представата за караоке-беквокали и милион пиянски вокални въплъщения на разбити сърца.

Камерата се плъзга над път, по двата края на който има високи дървета, докато фигура, облечена в черно, крачи през екрана. После следва мъглив кадър на мост, няколко развяващи крила гълъби и лицето на Шинийд О'Конър излиза на фокус: с къса прическа, овални очи, сякаш лишена от тяло - абсолютно незаличим образ.

"Минаха седем часа", пее тя, "и петнадесет дни, откакто ти отнесе със себе си любовта".

Зад вокалите има само звук на една синтезирана струнна нота, преди дръм партията да се включи на седмата строфа, когато гласът на О'Конър се превръща в безпогрешно келтски вопъл: "Мога да вечерям в луксозен ресторант, но нищо, нищо не може да заличи тази тъга".

Песента, записана през 1990-та, става номер едно в Billboard 100 на 21 април.

И удържа челната позиция четири седмици - постижение, което правят само още две други песни същата година - "Vision of Love" на Марая Кери и "Because I Love You (The Postman Song)" на Стиви Би.

Но за разлика от тези две парчета (да ни извиняват феновете на Марая), тази песен оцеля и досега.

Rolling Stone поставя песента на 165 място в списъка на списанието с 500 най-велики песни на всички времена, между "Bohemian Rhapsody" на Queen и "I Can't Stop Loving You" на Рей Чарлз. В сходния списък на Billboard, тя е на 87 място.

О'Конър така и никога не успя да повтори успеха й, въпреки че оттогава досега записа осем албума.

Миналия месец тя заяви във Facebook, че няма повече да изпълнява тази песен, допълвайки: "Останах вече без каквото и да е, което да използвам, за да вдъхна някаква емоция в нея".

И това е нейно право, защото ако нещо е причина за успеха на "Nothing Compares 2 U", това е точно интерпретацията на О'Конър, която утвърждава песента като едно от най-великите емоционални поп-изпълнения на XX век.

"Nothing Compares 2 U," въпреки всичката си пищна сдържаност и енергичен патос, е писана в средата на 80-те от Принс. Музикантът тогава е създал групата The Family като страничен проект. Групата е мястото, където той реализира богатите си способности за писане на парчета, а песента влиза в първия и единствен албум на групата като футуристична соул-балада, с вдъхновени от "Близки срещи от трети вид" синтове и вдъхновено саксофонно соло.

Това е интересен запис, но по никакъв начин той не звучи като потенциален мегахит, въртящ се с десетилетия по VH1.

Певецът Пол Питърсън канализира преувеличеното съжаление на текста - "Кажи ми, скъпа, къде сбърках?" - но неговото изпълнение е твърде шлифовано, твърде умишлено.

Що се отнася до усещането за тъга и отчаяние, той създава впечатлението, че вероятно това е провалило уикенда му, но не и целия му живот.

О'Конър, обратно, поднася нещо свръх дълбоко и емоционално.

Тя е гневна и практически се зъби на камерата, после кипва от гняв, когато си спомня за съвета на лекаря да излезе навън и да се опита да се забавлява с приятели. Само секунди по-късно тя е неутешима отново, с бадемови очи, изпълнени с пустота.

Шинийд сваля поглед към земята, после поглежда нагоре отново - наполовина в конфронтация, наполовина в усещане за изгубеност. Носейки черно поло, на черен фон, главата й изглежда сякаш плува във въздуха.

Когато пее: "Нищо не може да спре тези самотни сълзи", пасивността на тези думи причинява физическа болка. После думата "нищо" в припева е подчертана и разложена на съставните й части, когато тя скача с една октава нагоре, подчертавайки празнотата й.

После, някъде около 3:20 минута, след няколко кадъра на О'Конър, бродеща из Париж с дълго палто, се случва нещо изключително.

Докато пее: "Всички цветя, които ти засади, мамо, в задния двор, умряха и повехнаха", две сълзи се появяват в кладенчетата на очите й и се спускат бавно по лицето й. "Знам, че животът с теб понякога беше труден", възклицава тя, "но съм склонна да опитаме отново".

По нейните собствени думи:

"Близкият ми план в "Nothing Compares 2 U" трябваше да е единствената част на видеото. Но песента ми напомни за майка ми, която бе починала преди три години... Получи се емоционална връзка, която не очаквах - не я бях доловила, когато записвах песента.

Едва когато бяха снимките на клипа, тя ме завладя. Така че си седях там, мислейки за майка ми, и се опитвах с всички сили да не ревна с цял глас".

Този миг е ненадминат в историята на музикалните видеоклипове, когато става дума за чиста, неподправена емоция, но и самата песен служи като перфектен пример за въздействието на интерпретацията.

Продуцираната от Нели Хупър песен (който по-късно работи със Smashing Pumpkins, Бьорк, Мадона и Гуен Стефани, както и много други), превръща фънк-поп изпълнението в сдържана балада и прави от певицата звезда.

Тя само засилва славата си две години по-късно, когато къса снимка на папа Йоан-Павел II в шоуто Saturday Night Live.

О'Конър може и да не пее Nothing Compares 2 U повече, но по същността си това изпълнение е вечно - признание на болка, която се бори със захаросания си текст, за да предложи едно от най-искрените изпълнения в попмузиката на всички времена.

 

Най-четените