Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Електронните четци - светът върви натам

Електронната дистрибуция на съдържание е нещо твърде голямо - и неизбежно
Електронната дистрибуция на съдържание е нещо твърде голямо - и неизбежно

"Ако беше 400-500 лева, щях да си помисля", ми каза наскоро един познат и заклати глава по адрес на iPad-а на Apple. Според него той е твърде скъп и твърде безмислен, за да го накара да промени ежедневието си и да започне да чете книги, списания и вестници в електронен вариант.

В Западна Европа и САЩ обаче този проблем не съществува, защото там нивото все пак покрива психологическата граница - цената на iPad-а започва от около 500 долара/евро. Електронната дистрибуция на съдържание е нещо твърде голямо и неизбежно. Неизбежно е, макар че откъм камбанарията, построена между Калотина и Капитан Андреево, вероятно изглежда и далечно.

Но светът върви натам и подобно членството на държави като България и Румъния в НАТО и Европейския съюз, този бизнес модел ще навлезе и в България, въпреки привидната ни неподготвеност. Четци на книги, таблети, смартфони, нетбуци - формите на консумация крият всякакви предимства и недостатъци, но всички притежават огромния бонус, че ти създават потенциалната възможност за повече - повече да знаеш, повече да четеш, повече да слушаш музика, повече да гледаш видео, повече да бъдеш модерен човек.

Касичките звънят

Има няколко много важни случки в моментното развитие на технологиите, които категорично сочат, че без електронна дистрибуция на съдържанието няма да се размине. Първата се нарича интернет. След като потребителите в световната мрежа вече наближават 2 милиарда, това неминуемо повдига въпросът за монетаризацията. Засега всичко е безплатно (добре, почти всичко).

А уеб като технология е свободен и не може да бъде подлаган на ограничения с такси и абонаменти - вижте печалните примери от последните години или се ухилете ехидно на Рупърт Мърдок, който загуби над 60% от аудиторията на Times Online заради въведения модел с плащане на съдържание.

Ето защо все по-често ще се търсят и намират технически решения, които позволяват на продуцентите на съдържание, образно казано, да държат ножа и хляба в двете си ръце. Това се случи вече с музиката, предстои да се случи и с видеото, сега е горещо и актуално как ще се случи и с текста.

Нагледен пример, че техническите пречки са изгладени, е iPad. Вижте iPad изданието на произволно списание или вестник и след това вижте истеричните погледи зад очилата на мениджърите в издателствата на въпросните медии. За достъп през iPad се плаща.

Правилното поколение

Друга причина за възхода на цифровата дистрибуция е поколението Х. Онези млади хора, които се бунтуваха в началото на 90-те години на 20 век, слушаха Nirvana и протестираха срещу скуката на подредения свят на родителите си, днес са родители, ръководители и основен фактор в световния трудов процес.

Но по-важното - те са израснали заедно с популяризирането на персоналния компютър, с усмивка на уста са приели навлизането на мобилния телефон и разполагат често с финансовия ресурс да инвестират в дигитални решения за своя живот, защото вярват в смисъла им. Както преди 20 години родителите им са вярвали в смисъла на втория автомобил в семейството, инвестицията на борсата или някоя друга иновация от близкото минало.

Тези хора не трябва да бъдат адаптирани - те често намират за удобно четенето на електронни документи. На този етап им пречи шрифтът (с годините диоптрите се увеличават) и липсата на адекватен формат (не всеки pdf е като другия pdf).

Без излишък

Третият фактор за развитие на електронната дистрибуция на текст се нарича Азия и САЩ. Ако не сте били на тези места, то можете да си представите мащабите на разстоянията между две точки на картата. Ако не сте били, то знайте, че в Европа живеем в един компактен и обозрим свят.

Разстоянията и времето са естествени пречки на дистрибуцията на каквото и да било. Ето защо цифровото разпространение на книги, списания и вестници  всъщност ще реши един много сложен проблем за всички издатели по света - първо, ще се елиминира посредникът-дистрибутор, второ ще се елиминира брака (количеството непродадени копия) и трето, заглавията ще бъдат достъпни за абсолютно всички.

В момента цената на електронни четци пада главоломно, като дори в България вече можете да си купите подобни устройства на цена под 400 лева. И тогава моят приятел най-накрая ще може да каже други аргументи срещу е-четците, таблетите и всичко останало. Ако все още ги има - и не си е купил такъв.

 

Най-четените