Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Повече математика в училище, но по-малко биология и физическо

Музиката и изобразителното изкуство се намаляват от 479 часа за всеки от тези предмети на 471 часа, отново за всеки от тях. Според Танев обаче това се компенсира със задължителното изучаване на предметите в осми, девети и десети клас.
Снимка: Webcafe.bg
Музиката и изобразителното изкуство се намаляват от 479 часа за всеки от тези предмети на 471 часа, отново за всеки от тях. Според Танев обаче това се компенсира със задължителното изучаване на предметите в осми, девети и десети клас.

Повече часове по български език и литература, математика, история и география се предвиждат в новите образователни стандарти, представени след общественото им обсъждане от министъра на образованието и науката Тодор Танев. Увеличаването на часовете обаче става в периода на целия курс на обучение на учениците от 1 до 12 клас.

Танев отрече „орязване" на учебни предмети в новите образователни стандарти, които се подготвят във връзка с новия Закон за предучилищното и училищното образование.

БЕЛ ще се учи 1991 часа, което е увеличение на броя часове с 36 за целия курс на училищно обучение. За изучаването на първия чужд език, но не само в езиковите гимназии, а и в училищата с интензивно изучаване на чужди езици, както и за професионалните гимназии, изучаващ се със 706 часа, от МОН го "качваме" със 180 часа, или на 886 часа, обясни министър Танев. Той добави, че за езиковите гимназии ще има още възможности за изучаване на първия чужд език. Тези часове обаче се разпределят по различен начин от досега.

По втория чужд език увеличението е 6 часа, а по математика, на този етап, увеличението е 90 часа, каза Тодор Танев. Разпределението им в гимназиалния етап обаче е съобразено с разделянето му в две фази - от 8 до 10 клас и втора фаза - последните две години от курса на обучение.

Няма да има увеличаване на броя часове по информатика, но предметът ще започне да се изучава по-рано. Въвежда се предмет компютърно моделиране, който ще се учи в по-ранните класове. Той се въвежда за сметка на намаляване броя часове за информационни технологии - от 208 часа на 194 часа.

Околен свят ще се учи от 63 на 64 часа, "Човек и общество" - с 18 часа, а история и цивилизация се увеличава от 454 на 478 часа. Изучаването на география и икономика се увеличава от 312 часа на 336 часа, философският цикъл ще се учи с предложените 144 часа, каза Танев.

Изучаването на "Човек и природа" се увеличава от 250 на 270 часа, а биологията и здравното образование се намаляват от 244 на 234 часа за целия курс на образование, каза министър Танев. Той съобщи, че обучението по физика и астрономия се повишава от 210 на 216 часа, по химия увеличението е същото - от 210 на 216 часа.

Музиката и изобразителното изкуство се намаляват от 479 часа за всеки от тези предмети на 471 часа, отново за всеки от тях. Според Танев обаче това се компенсира със задължителното изучаване на предметите в осми, девети и десети клас.

Ще бъдат намалени и часовете по физическо възпитание и спорт - от 870 задължителни часа на 818 часа. Експертите го обясняват с липсата на материална база в много от училищата в страната.

От МОН уточниха, че представените часове по предметите са задължителните часове от новия учебен план, като ще има и избираеми часове.

Проектите на стандартите са по новата образователна структура, при която основно образование се завършва след седми клас, а гимназията се дели на два етапа - до 10-ти клас и 11-12 клас. Предвижда се до десети клас да се завършва изучаването на общообразователни предмети, с изключение на БЕЛ, математика, чужди езици, физическо възпитание и гражданско образование.

По този начин според министерството в 11-и и 12-и клас ще има профилирана и професионална подготовка за учениците. Училищата ще могат да избират от над 20 учебни планове, чрез които ще могат да прилагат автономията си чрез разпределението на избираемите часове, както и да създават учебни програми по предмети, според интересите на учениците.

 

Най-четените