Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Млад шофьор жена спечели предизвикателство на Shell

Състезанието доказа, че жените не са лоши шофьори
Състезанието доказа, че жените не са лоши шофьори

Много шофьори имат грешна представа за това какво означава ефективно управление на автомобила. Ако съдим по гонките, които се организират при най-обикновено придвижване от точка А до точка Б по родните пътища, явно под „ефективно" голяма част от българите разбират набиване на газ „до дупка", след което рязко намаляване, когато някой те „засече".

А всъщност да разчиташ основно на бързите си реакции в последния момент е точно обратното на умно шофиране.

Затова и целта на предизвикателството „Стани господар на пътя", в което се включиха потребителите на мобилно приложение Shell през юли и август, беше именно да възнагради онова, което в действителност е „добро и ефективно" при шофирането.

Приложението Shell използва данните за придвижването през GPS-a на телефона на съответния шофьор. В класацията, съпътстваща състезанието, участниците можеха да следят как се класират най-добрите шофьори по параметрите „ефективност" и „изминато разстояние". От значение за класирането по-нагоре беше броят изминати километри, минималното използване на спирачките, плавният начин на вземане на завоите - и всичко това изчислено чрез така наречените XP точки.

По тези параметри победителят в предизвикателството, обявено в секция Shell Drive на мобилното приложение Shell тази година, не се оказа някой печен шофьор с дълъг стаж, а... младо момиче, което шофира едва от година.

Забравете за предразсъдъците, че жените не са добри зад волана.

20-годишната Сандрина Захариева има книжка отскоро, но за година е навъртяла 60 000 километра „стаж" - толкова, колкото някои градски шофьори трупат за две, че и три години. А само в рамките на двата месеца от „Предизвикателството" на Shell, тя изминава почти 10 000 км.

Но къде пътува толкова една студентка втора година, която учи „Приложна информатика" в УНСС?

„Ходих два пъти до морето, до Гърция, до Велико Търново... Живея в Нови Искър и само един ден отиване и връщане до Студентски град ми е 60 км. С допълнителното каране по работа на ден ми се събират по около 100 км изминат път. За участието в „Стани господар на пътя" си измислях и различни поводи да пътувам", разказва Сандрина на чаша кафе в Shell на бул. „Цариградско шосе".

Сандрина обяснява, че обожава да шофира, това ѝ е нещо „като хоби" и го прави „за забавление".

Всъщност още от най-малка тя е свикнала да е „зад волана", благодарение на баща си, от когото е наследила страстта към автомобилите. „Той ме е учил цял живот как да карам, как да вземам завоя плавно по-отрано, как да се придвижвам ефективно и без напрежение".

След като се класира на първо място в състезанието „Стани господар на пътя", Сандрина получава голямата награда, която би развълнувала всеки страстен почитател на спортните коли - пътуване до фабриката на Ferrari в градчето Маранело в близост до Модена, Северна Италия.

Производственият център на иконичната марка представлява „кухнята", където се създават спортните модели на Ferrari, и - под строга конфиденциалност - новите състезателни болиди.

В Маранело се намира и музеят на Ferrari, в който се съхраняват различните двигатели на марката, и където може да се проследи историята на производството до днес.

Освен разглеждане на фабриката и на музея, наградата на Сандрина включва и възможността да тества два от най-новите спортни автомобила Ferrari.

Заедно с професионален инструктор, тя сяда зад волана на новото Ferrari 812 Superfast, което се отличава със страховитите си 800 коня, както и на „по-бавния" нов модел Ferari 488 GTВ, който е „само" 670 к.с.

В Маранело се намира и централата на едноименния екип на Ferrari за Formula 1, затова и Сандрина шофира на същата онази 3-километрова писта с всевъзможни завои, на която се тестват и новите болиди.

Именно там състезателите на Ferrari понякога тренират. На същата писта уменията си изпробват и собственици, и колекционери на стари болиди, които се съхраняват във фабриката.

Какво е усещането да си зад волана на свръх-автомобил като Ferrari 812 Superfast?

Според Сандрина е „прекрасно". „На първата обиколка ми беше притеснено. Това е много мощна кола, но се оказа много лесно да се кара". И тя самоуверено добавя, че „много бързо се свиква".

За автомобил, който ускорява за под 3 секунди, тя е изненадана основно от стабилността при шофирането. Ferrari 812 Superfast „доста трудно може да загуби контрол".

„Аз вдигнах максимално 197 км/час. Имаше обратни завои, които можеш да минеш с 80км/ч и колата не поднася... Разбрах по-късно с колко съм карала - отвътре в колата ни заснемаха на видео, иначе нямах време да си гледам километража".

Според нея тест-драйвът на новите автомобили на Ferrari, който включва и шофиране по полигон, я е научил на няколко нови трика за по-бързо и ефикасно шофиране, като например „малко по-късно и по-силно да натиснеш спирачката, за да може по-рязко да влезеш в завоя и после по-бързо да ускориш".

Вероятно за спортен автомобил със стабилността на Ferrari това е добър съвет, но дали е съвет за шофиране по българските пътища?

Според Сандрина, за да си добър шофьор изобщо, основното качество, което трябва да развиеш, е предвидливост. Трябва да се досещаш какво ще направят другите участници в движението, преди да са го направили, за да можеш да реагираш по-отрано.

Тя вече може да даде и съвети и за по-спокойно шофиране.

„Гледайте по-обширно пътя, на всички посоки, предвиждайте, не е нужно в последния момент да се спира и да се реагира. Спокойствието зад волана идва с плавното шофиране. Натискането рязко на спирачките не само е рисковано, но и вдига разхода на гориво - нещо, което добрият шофьор може да си спести".

 

Най-четените