Uber-раздвижване | webcafe.bg
Webcafe

Uber-раздвижване

Петър Гаврилов 11.12.2014, 16:21 (обновена 13.12.2014, 10:26)

1 от 3 снимки Назад Напред

Uber

Снимка: © Getty Images

Чакането на определени локации вече също губи смисъл - ролята на диспечера с радостанция и обръщението "колежке" е заменена от iPhone в ръцете на шофьора - доста нужна еволюция.

"Вози ли се в UBER?"

"Не, ама тия дни ще."

"Аз вече правя трети курс с тях."

Такива разговори мернах на няколко стени във Facebook и по всичко личи, че новата услуга за превоз ще хвърли немалко камъни в блатото, наречено "градски таксиметрови превози".

Разликите с обикновено такси са няколко - основната е липсата на таксиметров брояч в колата, който да отчита показания, каквито са удобни на шофьора. Липсва и характерната размяна на финикийски знаци, съпроводено понякога с репликата "нямам да върна". Това ще е революция в изваждането на тези обороти на светло - независимо дали Uber са регистрирани и плащат данъци в България, или в друга страна от ЕС, безналичните картови плащания вадят този бизнес на светло. Традиционните таксиметрови фирми ще трябва да се съобразят с това.

Има и двустранна рейтингова система, която скоро ще започне да отсява шофьори и клиенти

Слизате от колата и давате оценка на вашият шофьор - чистота, музика, поведение, всичко. Той от своя страна прави същото за вас като клиент. Ако някой се чуди дали това работи, може да види рейтингите в eBay.com - там определени хора продават само благодарение на репутацията си, че са надеждни. Ако няколко човека са ви определили като ненадежден, можете направо да забравите да изкарвате пари с продажби. Така ще е и в Uber - и за шофьори и за клиенти.

Да погледнем нещата от страната на шофьора

Липсата на кешови плащания му спестява страха да не бъде обран всеки път, когато в колата му седне по-съмнителен клиент. Нещо повече - понятието съмнителен клиент изчезва, доколкото всеки човек може да се идентифицира с профил, в който има телефон и банкова сметка. Подобна е и ситуацията с клиентите, които не се взират в лепенките на поредната кола и се опитват да познаят тя копърка ли е, или е редовна кола.

Чакането на определени локации вече също губи смисъл - ролята на диспечера с радостанция и обръщението "колежке" е заменена от iPhone в ръцете на шофьора - доста нужна еволюция.

Uber прави и нещата по-лесни - в момента ставането на таксиметров шофьор е до голяма степен свързано с предварителни стъпки, които имат за цел да ограничат достъпа на нови играчи на пазара. Това се прави с цел по-голям контрол над колите, компаниите и шофьорите, но в крайна сметка се оказва нож с две остриета - таксиметровите компании имат интерес единствено да прибират таксите си и лизинга за автомобилите си, а шофьорите, които веднъж са преминали първоначалната цедка, губят мотивация да се държат нормално. Има периодичнки проверки и прегледи, но като цяло системата не работи добре.

Особено лоши проявления на това и картелиране се наблюдава около нощни клубове, Студентски град, жп-гарата, автогарите и летището, където всяка случайно попаднала таксиметрова кола бива прогонена. Летището е дадено на една-единствена фирма, която държи монопол срещу обещанието да не мами клиентите си в ценообразуването. Целият пазар в София се държи от 3-4 компании, зад които прозират знакови имена от криминалния свят. Подобно е положението и в другите големи градове на страната.

Конкуренцията на практика липсва - цените се договарят между големите фирми.

Моделът на Uber ще разбие това, независимо дали самата фирма ще просъществува или не. Така както моделът за споделяне на музика тръгна от един сайт NAPSTER, който след това беше принуден да промени работата си и под натиск от съдебни дела загуби 95% от потребителите си, но моделът се пресътвори в торент-тракерите и днес изглежда неизтребим, въпреки усилените регулации и заплахи с дела.

Държавата не би трябвало да се поддава на никакви искания от браншовите организации на таксита да забранява този бизнес.

Eдинственото важно в случая е сигурността на клиентите и законността на плащанията

Ако с тези две неща всичко е наред, няма причина Х да не превози У от А до Б. Едва ли жълтите таксита са по-безопасни и почтени към клиентите си, а оборотът им се проследява по-трудно отколкото междубанковите транзакции между клиентите и шофьорите на Uber. Лошият навик на жълтите коли да се събират на глутници и да раздават правосъдие и да прилагат насилие също е лош спомен за техни клиенти и други шофьори, имали вземане-даване с тях. Неспособността на полицията да се справи с тези неща също е аргумент в полза на Uber- транспортна услуга в чист вид. Нещо като автобусите "случаен превоз", които се появиха след като законът беше написан в услуга на няколко големи компании.

Oще: uber  автомобили  паликация  превоз  превозвачи  приложение  таксита  транспорт  шофьори 


Още от Градът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 10.02.2012, 22:35

9 Биро Винов | 15.12.201405:51

Забелязал съм, че много трудно осъзнаваш какво четеш и някакси е почти невъзможно да го осмислиш! Дано да се дължи на възрастта ти....иначе лошо. Красотата е твърде субективно понятие, за един може да си най-красивия, за 100 други да си еталон за изрод. Ама да кажеш, че всички красиви хора са културни е почти толкова тъпо колко и че всички грозни хора са прости. Понеже си повърхностен, ще ти го обясня най-просто. Няма да намериш в нито една държава човек, чиито доходи му доставят един достатъчен стандарт на живот, да стане шофьор на такси. Така, че идеята красив шофьор с "луксозна" кола да те вози е химера.....За клиентите....Същият тоя човечец с доволната заплата най-вероятно няма да има много време да си човърка в телефона, защото работи доста за да я заслужи, не се чуди коя снимка да тагне. В малкото си свободно време той ще обръща внимание на близките си.....а ако се наложи да мръдне, в крайна сметка притежава сносен автомобил. Дори и вземе, че използва приложението, аз съм 100% сигурен, че далеч по-бързо ще си поръча автомобил по телефона. Това за рейтингите....абсолютно ясно е от сега, че те няма да бъдат реални. Изобщо идеята обществото да определя качеството на даден продукт е неизпълнима. Ако беше така нямаше големите компании по цял свят да има вътрешни отдели, качествен контрол и т.н. 10 жени ще ми дадат 6 точки щото съм готин, 10 мъже ще ми дадат 1 точка, защото карам по-хубава кола. И накрая кво става? Ще съм с някакъв среден резултат и следващия ми клеинт няма шанс да разбере добър ли съм, лош ли съм........и цялата идея на това приложение отиде в канала.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.08.2010, 20:27

8 Оня Дето Го Трият | 14.12.201412:16

Хахаха, под съседната статия се развиваха теории, че да работиш заварчик е сигурен знак, че си свръхквалифициран кадър. Изобщо мечтаната работа за всеки доктор на науките.
Сега под тази - че да караш сносна кола, да имаш смартфон и карта е сигурен знак, че си пропаднал тип Чуди се

Изобщо, странно нещо са това коментиращите из Уебкафето. Върви та ги разбери не разбирам
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 28.09.2010, 14:22

7 Pavur Pezev | 14.12.201411:32

Начи,имаш айсифон на лизинг,разплащателна банкова сметка за кредита и тфа е знак че си ебати пича-културен,красив,хентелегентен,млад,богат и ко беше още там.Пък и шофьора и той-красив,млад,с две виШи и си говорите за Кърт Вонегът.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.02.2012, 22:35

6 Биро Винов | 14.12.201405:30

Сега прочетох и другата статия.....Меко казано гнусна политика на радио Дарик. Явно и палячовците от Кафето имат интерес да си дават задника. Изобщо логиката на програмното директорче е доста куха. Как прецени, че новите таксиметрови шофьори на Uber ще бъдат "красиви" и ще карат луксозни коли никой не може да обясни. Още по-странно е твърдението, че клиентите ще бъдат по-културни и по-богати...По мобилните апарати ли съдим кой каква култура и състояние притежава?!?!?! Ето няколко довода за категорично различна действителност.
1. Кой човек, който има възможност да си закупи нова и да кажем не луксозна, а среден клас кола, ще бъде таксиметров шофьор?! Той няма ли да разполага със стабилни доходи за да си закупи този автомобил?! Другият вариант е по-тежък....таксиджията да кара кола, закупена от родителите му....сами се сещайте колко ще му е културата. Последният вариант съществува и сега - таксиджията да си изкарва хляба с кола на лизинг, което никак няма да промени нещата...само ще сложи една буква над светещия надпис.
2. Колко заможни хора сте забелязали да притежават смартфон? Защото моите наблюдения са, че този тип хора разчитат на телефони с дълъг живот на батерията.....просто предпочитат да използват телефона за разговори отколкото за приложения. Въпрос на интереси. Да не говорим, че почти всички наистина скъпи телефони нямат много общо с технологиите като цяло.
Реалността в света е съвсем различна. Младите хора са големите консуматори на новите технологии. И те ще бъдат реалните клиенти на Uber. Фактите обаче са такива, че младежта в България или не е заможна, или не е културна, но най-често е и двете. И голяма част от собствениците на смартфони са ги закупили на непосилен за тях и родителите им лизинг за години наред, или са дали събраните през лятото пари за джаджата. В крайна сметка ще се получи така, че и шофьори, и клиенти ще бъдат младежи с доста крива ценностна система.
3. Абсолютна лъжа е, че Uber няма да има проблеми у нас. Факта, че са посочени проблемите на компанията в други европейски държави прави чест на Кафето. И показва, че нещата не са толкова розови. Към този факт можем да добавим и скандалната политика на фирмата, която засега събира всички негативи.

С подобни комични статийки доста трудно можете да помогнете на гиганта. Най-малкото аз от вашата статия си направих извода, че в момента в България всички таксиметрови шофьори са грозни и карат щайги, а клиентите са бедни и прости. Обаче в тъмния ъгъл подсмърчат манекените-шофьори с луксозни коли и богатите културтрегери. Плачат и се надяват най-после да дойде всемогъщия Uber, за да могат едните най-накрая да захванат мечтания "геврек", а другите най-после да се качат на такси.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 10.02.2012, 22:35

5 Биро Винов | 13.12.201401:42

Идеята е добра, но....няма никаква информация по големите медии. На първо време на мен ми изниква този въпрос. Какво става ако претърпим катастрофа с такси на Uber?! Кой ще заплати моето лечение и не дай си боже кой ще поеме отговорност за нечия смърт?! На базата на какви регулативни рамки? Каква е разликата между Uber и "черните таксита", които возят на същия принцип, освен разликите в намирането на двата вида превоз? Кой ще ми гарантира, че колата е в изправност и кой ще налага глоби на катафалките? И най-вече.....как ще се определя дали даден шофьор е годен за водач на такси, не е ли това предпоставка прекалено много отрепки да возят хора? Не ме разбирайте погрешно, голяма част от тези въпроси са и към таксиметровите фирми. Но в момента това, което знам за Uber e, че някакви цивилни шофьори ще ме возят с личните си автомобили. Не е ли същото приятел или съсед да те закара със своята кола. Малко или много контролните органи и част от таксиметровите фирми държат на качеството. Пътувал съм със страшни морги и с прекрасни автомобили. Когато човек вече не ползва дадена компания, не е ли ясна оценка за предлаганите от нея услуги. И закономерно тя банкрутира. Не на последно място. Кой може да гарантира на шофьорите на Uber коректно отношение и оценка от пътниците?! Та те могат да ти дадат най-слабата оценка, защото не им даваш да пушат цигара или да се хранят в ЛИЧНИЯ ти автомобил. И най-добрия таксиджия да си, може да си загубиш работата заради някоя кифла или дрисльо....Има много и все важни въпроси, на които няма отговор.
   

оценка

+4 -0

Регистриран на: 31.08.2014, 21:04

4 pazzo | 12.12.201423:07

Одобрявам. Като не можете да ги спрете - возете се. Добро за клиента, добро за фирмата. Непробиваема логика. Другото е да съм роб на тези кретени в жълто, които ми отказаха от Пирогов след инфаркт до вкъщи, "защото много близо, бе-не возим". Долу таксиметровата простотия в България. Заставам зад Юбер - на 100 %.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 21.11.2014, 23:09

3 aleph | 12.12.201415:46

В Уебкафе има няколко статии за Uber такситата, които са писани чрез алгоритъм за генериране на текст; възможно преводачите-,, автори" все още да не са разбрали.
Иначе съществуват множество приложения за ,,споделяне на маршрут".
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 12.12.2014, 15:31

2 shgn | 12.12.201415:33

Само да бяхте написали, че това е реклама Тъжен
   

оценка

+3 -1

Регистриран на: 19.08.2014, 10:53

1 ksharp | 12.12.201413:51

Има ужасно много хляб в тази идея, и ако е изпълнена правилно, всички могат да са доволни.
   

оценка

+2 -2