Ескалаторът не е за разходки | webcafe.bg
Webcafe

Моля, стойте отдясно!*

Златина Димитрова 11.10.2014, 18:02 (обновена 19.11.2016, 20:41)

1 от 6 снимки Назад Напред

ескалатор

Моля стойте отдясно! (или как го правят европейците) - това е името на Facebook-група, която призовава към правилната употреба на ескалатора

Сутрин, час пик, закъсняваш за работа - на едното ти рамо виси лаптоп, на другото, дамска чанта или раница на гърба... Тичаш към ескалатора, но те отново са там преди теб - онези две-три дами, убедени, че са излезли на разходка в 8 сутринта и не само не стоят отдясно на ескалатора, но завземат цялото пространство. На следващия ден ще e майка с дете, или група ученички, които кудкудякат преди началото на втория учебен час (!) сутрин...

Всеки път са различни по пол и възраст хора. Общото в случаите е количеството нерви, което всеки бързащ хаби в опит да обясни, че ескалаторът не е начин да се изкачваш без да гориш калории, а средство за по-лесно придвижване.

Над 300 000 души дневно използват метрото в София и съответно - ползват ескалатори. Онези, които освен да си пълнят по-бързо вода от чешмите на Халите, се качват във влакчето и за да стигнат до работа, познават много добре момента, в който на ескалатора пред теб някой е обсебил цялото пространство и няма как да го изпревариш. Резултатът е една безсмислена опашка, която започва от няколко метра преди ескалатора, защото хората не го ползват, за да се качат по-бързо, а за да се качат, без да се движат.

Правила, ама друг път

Истината е, че правилото да се стои отдясно на ескалатора не е приумица на някой хипстър, решил, че е „по-куул", понеже така правят на Запад. Разписано е в правилника на столичния „Метрополитен": „да се стои от дясната страна с лице по направление на движението, като се придържа за подръчната лента". А въпросният правилник е разлепен на всяка метростанция, заедно със стикер „стой отдясно", на парапета на ескалаторите. За повечето хора обаче това е просто надпис и се возят, както им падне - най-често - отляво.т

„Когато отидем в чужбина, всички се възхищават от реда. Като сме в България, се възмущаваме", казва Цвети Благоева Радева. Тя е част от групата ентусиасти, убедени, че трябва да се тръгне от някъде, за да се променя ситуацията в България. Нарекли са се „Дискусионен, Интерактивен Клуб за Смели, Умни и Можещи - ДИКСУМ". И тръгват от метрото. Свързват се с „Метрополитен" и разбират, че за хората там стикерите с указания и разлепените правила са достатъчни. Все пак склоняват да направят още нещо, като се съгласяват на няколко акции заедно с група ентусиасти, с които да информират пътниците как да се държат на ескалаторите.

С разбиране и раздразнение

Предварително правят проучване на най-натоварените участъци и провеждат няколко акции под наслов „Толерантни на ескалатора" на -„Стадион Васил Левски", „Сердика I" и „Сердика II", „Софийския университет". Акциите са в неделя и понеделник - почивен и делничен ден, за да обхване максимална част от хората, които използват метрото.

Реакциите на пътниците са от крайност до крайност - докато някои се радват на хората, разясняващи правилната употреба на ескалатора, други са доста агресивни. Цвети дава пример с жена, която вместо да послуша съвета им и да се отмести вдясно, реагира като на война и демонстративно се вкопчва в парапета отляво. „А ако някой бърза?", пита Цвети. „Не ме интересува", отсича жената и продължава до горе срещу правилата.

За сметка на това във всички държави, които имат метро значително преди в София да се появи този транспорт през 1998 година, са наясно, че без добра организация на движението, ще страда трафикът, но най-вече ще страдат пътниците (пример с Шанхай от галерията). Затова и хората са толеранти на ескалатора.

ЦУМ е виновен

Всъщност за подобни реакции има едно колкото просто, толкова и абсурдно обяснение. Освен първият голям универсален магазин в София, ЦУМ е и мястото, на което се появяват едни от първите ескалатори в България. И понеже е място за пазаруване и свободно време, ескалаторът е престъпното удоволствие да се разходиш без всъщност да ходиш. На това отдава Цвети и склонността на хората да възприемат ескалаторите като мързелив начин за изкачване, а не улеснение за бързащите.

Следващата акция на групата ентусиасти е днес и в понеделник. След това правят пауза, за да отчетат имало ли е успех. Надяват се скоро да повторят акциите, въпреки че всички, които участват, са хора с професии и активни занимания - именно от онези хора, които забелязват разликата между движението отляво и отдясно, защото бързат, за да изпълнят служебните си ангажименти.

И ако според „безотговорната статистика" на Цвети 70% от младите хора и 50 % от по-възрастните са убедени, че подобна инициатива е необходима, то всички са „твърде заети", за да се включат. А най-лесно би било, вместо да раздаваме флайери с правила, да казваме по-честичко на хората на ескалатора:

„Вляво се върви, вдясно се стои. Моля, преместете се!". Или за по-кратко:

По дяволите, стойте вдясно!

*Заглавието е заимствано от Facebook-група, която призовава за спазване на правилата за движение по ескалатора

Oще: движение  ескалатор  ескалатори  метро  метрополитен  софийско метро  софия  столица  цум 


Още от Градът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 25.10.2016, 20:22

283 Martin Karagyozov.1328571313854989 | 25.10.201620:40

Когато хората са строели метра в чужбина Метрополитена е бил още в "Ташкент", така че каквото и да е записано в правилника му изобщо не може да се има предвид при спорове. И тази ориенталска простотия е напълно неразбираема за западноевропейците, те дори почват да роптаят при такива прояви. Бил съм в Англия, Германия и Италия, но катеренето като маймуни по ескалаторите съм го виждал единствено в София и Истанбул.
А на тези, които бързат за работа никой не им е виновен, че са си легнали късно и не са станали навреме сутринта. В белите държави хората си разчитат времето и не им се налага да се стресират допълнително и да тичат като диваци. Плюс това и да ходиш и да не ходиш по ескалаторите разликата е +-5 секунди.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.08.2012, 16:39

282 scuba | 03.04.201521:33

Ай,стига,бе!Толкова коментари за няма нищо.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 25.01.2012, 18:03

281 паяка | 03.04.201513:05

Ако е писано в петък - няма шанс

https://www.youtube.com/watch?v=wXaPB7slzNE
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

280 Mako | 03.04.201512:24

А най-лесно би било, вместо да раздаваме флайери с правила, да казваме по-честичко на хората на ескалатора:

„Вляво се върви, вдясно се стои. Моля, преместете се!". Или за по-кратко:

По дяволите, стойте вдясно!
..............................................................

Последното превръща текста в част от дебата между забързани и флегматични простаци...
Жалко, че авторката е толкова склонна да спазва правилата за поведение при придвижване с ескалатор и така неспособна да отстоява правата си по един възпитан начин!
   

оценка

+3 -0

Регистриран на: 25.01.2012, 18:03

279 паяка | 03.04.201512:04

"...заспаааали чувства в мен недеййй събуждааааааааааааа..."


ММитър, Оня го няма, за тая претоплена манджа, може да се обърнеш и към мен
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 01.04.2013, 18:22

278 Диммитър Иванов | 03.04.201504:02

тоя дет те трият,приказваш огромни глупости.живея в един от най големите градове на европа и с едно от най голямото метро.и никой не спори дали трябва да стои в дясно или в ляво,просто хората си стоят в дясно и си се возят Усмивка а онези в ляво вървят и ако помолиш някой застанал в ляво да се помести ти се извинява,а не те псува.разочарован си предполагам Много щастлив Много щастлив и ако обичаш не почвай коментара си с
- първо не приказвам,а пиша Много щастлив Много щастлив Много щастлив
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 03.04.2015, 01:39

277 Lostov | 03.04.201501:45

Много добра и полезна статия. Радвам се, че все повече се говори по тази тема защото наистина е много досадно някакви хора, ей така да си се возят на ескалаторите, без въобще да им минава през акъла, че има и други, които може би бързат. Абсолютно нищо не коства никому да стои отдясно. Ама нищичко. Още преди три години написах тази статия по темата, явно е още актуална.
http://lostov.blog.bg/lifestyle/2012/04/27/kultura-na-dvijenie-po-eskalatori-i-travolatori.946653

Поздрави!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 31.03.2015, 22:22

276 Nacho Mihaylov.100000355865411 | 31.03.201522:29

Никакъв шанс...Тази паплач, дето си изхвърля презервативите през балкона ... - долу е станало "силиконова долина" като стъпиш пружинира... Дори няма да разберат какво им говорите... Като влезете в метро някъде на Запад или в Москва например и видите че някой стои в средата на ескалатора ... да знаете че това е българин ...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

275 deowin | 20.10.201418:08

>е безумие .. Каквото и да показват компютърните симулации
>е и някак близко до акъла
>едва ли

Оня, не личи да имаш някаква представа как се изгражда правилен аргумент.
Както Сократ е казал, пък и то е очевидно, "Или си пълен простак, който живее в Обеля, или трябва да се съгласиш с deowin". Близко е до акъла. Едва ли някой би го оспорил.
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 18.08.2010, 20:27

274 Оня Дето Го Трият | 18.10.201416:26

Някои по-трезви глави отдавна казаха, че когато потока е рехав, няма лошо човек да застане вдясно, та ако на друг му се иска да претича, да е възможно.
Когато се изсипят 200 човека обаче е безумие да ги караш да седят вдясно заради поривите на някого. Каквото и да показват компютърните симулации.

А то е и някак близко до акъла, че ако си заедно с още 200 човека на перона, едва ли всичките са тръгнали да се шляят. Манифестации вече няма или поне не са всяка сутрин, така че малък е шанса всички тия да са тръгнали на разходка, а точно ти да си с най-важната работа. Едва ли ще раждаш след 5 минути и си се качил на метрото за по-бързо.

Ама доброто възпитание и социалния усет симулациите от по 100 реда код не ги ловят май не разбирам
   

оценка

+0 -0