Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Магистрала само за велосипедисти?

Германия строи 100 км супермагистрала, предназначена само за велосипедисти и поддържана по същия начин като основните пътища Снимка: GettyImages.com
Германия строи 100 км супермагистрала, предназначена само за велосипедисти и поддържана по същия начин като основните пътища

Германия, страната, която създаде рая за любителите на високите скорости, наречен аутобан, се стреми да възпроизведе същия модел и за велосипедистите.

Страната тъкмо откри първата 5-километрова отсечка от това, което в крайна сметка се предвижда да стане 100-километрова "супермагистрала" за велосипеди.

Целта е тя да свързва 10 града в западната част на Германия, включително Дуисбург, Бохум, Хам и 4 университета, като ще се движи предимно успоредно на изоставени железопътни линии в позападналия индустриален регион Рур.

Според местната агенция за развитие RVR, новата веломагистрала ще осигурява маршрут за редовно пътуване на над 2 млн. германци, което би могло да доведе до намаляване на автомобилите по пътищата на страната с около 50 000.

Какво обаче прави германската веломагистрала толкова страхотна?

Разделени ленти, равна повърхност и изключително преимущество при десен завой за велосипедистите - това са някои от компонентите на дизайна, които карат този проект да изпъкне в сравнение с базовата еднолентова велоалея.

Това ще даде на велосипедистите възможност да пътуват по цялото продължение на 100-километровата отсечка, без да спират на светофари или да забавят за необичайни издатини от рода на надигане на паважа от корени на дървета.

Никакви червени светофари, никакви камиони, просто чист свободен път за велосипеди.

Но като всички инфраструктурни проекти, финансирането все още остава под въпрос. Разходите по строителството на първоначалната 5-километрова отсечка от супермагистралата са били поделени между Европейския съюз, RVR и правителството на федералната провинция Северен Рейн-Вестфалия.

Стойността на целия 100-километров проект се очаква да надмине 180 млн. евро

Концепцията за вело-супермагистрала не е нова, особено в подкрепящите велосипедния транспорт европейски държави.

И Дания (22 км между Копенхаген и Албертслунд), и Холандия (7 км между Бреда и Етен-Леур) имат собствени версии на такъв специализиран път.

Лондон на свой ред се кани да похарчи към 900 млн. евро за велосипедна супермагистрала - 30-километров път за велосипеди, който свързва Актън в Западен Лондон с Баркинг в източната част на града. Но ако и когато бъде завършена, германската супермагистрала със сигурност ще бъде най-дългата.

Според някои германци обаче супермагистралата е просто хитро ребрендиране от страна на властите.

"Вече имаме подобни велоалеи от поне 20 години," казва Noisyfoxx, потребител на Reddit от региона Рур в дискусия, посветена на проекта, "така че всъщност това не е нищо ново. Просто се представя като нещо ново".

 

Най-четените