Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

На гости на порно-имението от "Големият Лебовски"

Къщата е поддържана в перфектно състояние, макар че е значително променена от оригиналния си вид, след като Голдстийн я придобива през 1972 г. за 185 000 долара. По-голямата част от измененията по дизайна са правени в сътрудничество с Лаутнър и един от неговите ученици.

Вижте снимки от интериора в галерията Снимка: https://www.facebook.com/LACMA / Jeff Green
Къщата е поддържана в перфектно състояние, макар че е значително променена от оригиналния си вид, след като Голдстийн я придобива през 1972 г. за 185 000 долара. По-голямата част от измененията по дизайна са правени в сътрудничество с Лаутнър и един от неговите ученици.

Вижте снимки от интериора в галерията
Изглед от резиденцията Снимка: https://www.facebook.com/LACMA / Tom Ferguson
Изглед от резиденцията
Бетонният покрив е емблемата на къщата Снимка: www.facebook.com/LACMA / Tom Ferguson
Бетонният покрив е емблемата на къщата
Джеф Бриджис върху диваните на култовото имение в сцена от "Големият Лебовски"

Впечатляващата модернистична архитектура на Джон Лаутнър е любимият терен на киното.

Жилищните му проекти, разпръснати из най-заможните кътчета на Южна Калифорния, се превърнаха в популярни декори за филми - от "Диамантите са завинаги" с Шон Конъри в ролята на Бонд, до "Смъртоносно оръжие 2", през "По-малко от нула" с Робърт Дауни-Джуниър до еротичния трилър на Брайън Де Палма "Дубльорката".

Една от емблематичните му къщи се появи дори в "The Simpsons" в анимационен вид.

Най-известната кинематографична проява на творчеството на Лаутнър обаче си остава "Големият Лебовски" на братята Джоел и Итън Коен - неговата Sheats Goldstein Residence влиза в ролята на извратеното имение на порно-продуцента Джаки Трихорн (Бен Газара).

Жилището, наподобяващо пещера, е решено с масивен бетонен покрив, който формира бруталистична пирамида над огромния хол с дълги вградени дивани и стени от стъклени модули с изглед към басейна и светлините на Лос Анджелис.

Тази седмица местните власти в града обявиха, че собственикът на имението Джеймс Голдстийн се е съгласил да го дари на Музея на изкуствата в Лос Анджелис (LACMA).

Дарението идва в комплект с фонд в размер на 17 млн. долара, предназначен за поддръжка на жилището. Милионерът-ексцентрик Голдстийн, който е прочут колекционер на произведения на изкуството и дизайнер на собствена модна линия, ще остане да живее в къщата.

След смъртта му музеят планира да използва жилището за организирането на събития, изложби и благотворителни търгове. Самата къща ще бъде запазена като произведение на изкуството - част от колекцията на музея.

Собственикът на резиденцията Джеймс Голдстийн на Седмицата на модата в Милано

Петстайното имение, разположено над Бевърли Хилс, е построено през 1963 г., като през последните десетилетия се превърна в икона на модернистичната архитектура от средата на века.

В доминиращата бетонна структура почти липсват елементи с 90-градусови ъгли. Като ученик на Франк Лойд Райт, Лаутнер се старае да проектира жилищата, като ги "влива" органично в обкръжаващата ги среда.

Сред останалите прочути проекти на Лаутнер влиза и имението "Chemosphere", наподобяващо космически кораб, "побит" в скалите на Холивуд Хилс върху единичен подпорен стълб на височина около 9 метра. Негов е и проектът за впечатляващата бивша резиденция на легендарния комик Боб Хоуп в Палм Спрингс.

Chemosphere House, арх. Джон Лаутнър

Неговата работа по проектирането на футуристичните кафенета в стил "Googie" през 60-те години е един от ключовите фактори за създаването на новите форми в комерсиалната архитектура в Лос Анджелис в следвоенния период.

Дарението на LACMA затвърждава статуса на Джон Лаутнър като един от най-важните архитекти в историята на Лос Анджелис.

Роден в Мичиган през 1911 г. Лаутнър работи заедно с архитекта Франк Лойд Райт през 30-те години, преди да се премести заедно със съпругата си в Лос Анджелис, където създава собствена фирма.

Той продължава да работи по няколко големи проекта на Райт, но междувременно започва да приема поръчки за проектирането на жилищни имоти.

През 1939 г. той създава дизайна на собствената си къща, която е оценена от критиката като "най-добрата къща в САЩ, проектирана от архитект под 30 г.".

Това слага началото на дългогодишната му кариера, доминирана от работа по жилищни проекти в цяла Южна Калифорния.

Модернистичният му стил се превръща в стандарт за висококачествен дизайн в годините след Втората световна война. В същото време Лаутнър остава завинаги последовател на Райт и неговата "органична архитектура", която акцентира на холистичния подход при проектирането.

До смъртта си през 1994 г. Лаутнър успява да създаде над 200 проекта.

Дарението на къщата от "Големият Лебовски" за LACMA се подготвя в продължение на дълги години, разкрива Кристофър Хоуторн, архитектурен критик на "Лос Анджелис Таймс".

Още през 2006 г. директорът на музея Майкъл Говън проявява интерес да добави прочутото имение към колекцията на LACMA.

Десет години по-късно усилията му достигат до успешен край - проектът на Лаутнър е първото самостоятелно произведение на архитектурата в колекцията на музея. Говън го нарича "една от най-значимите къщи в целия Лос Анджелис".

Къщата е поддържана в перфектно състояние, макар че е значително променена от оригиналния си вид, след като Голдстийн я придобива през 1972 г. за 185 000 долара. По-голямата част от измененията по дизайна са правени в сътрудничество с Лаутнър и един от неговите ученици.

Имотът е обзаведен с някои нови допълнения - като частен нощен клуб и тенис корт на покрива.

Дарението включва и светлинна инсталация, създадена от артиста Джеймс Търел, както и колекция от модерно изкуство и личната модна колекция на Голдстийн - подарък, оценен на общо 40 млн. долара.

Въпреки че изглежда необичайно, дарението е ход, който дава възможност за "по-светло" бъдеще за редица други важни произведения на архитектурата извън веригата от покупко-продажби от един богат собственик на друг.

Ако завещанието на Голдстийн бъде изпълнено, къщата му ще има още по-голямо влияние върху бъдещето на архитектурата.

"Искам къщата да се превърне в инструмент за образованието на младите архитекти", казва Голдстийн пред LA Times. "Искам да вдъхновя добрата архитектура в Лос Анджелис".

 

Най-четените