Улици за продан | webcafe.bg
Webcafe

Улици за продан

Цветана Георгиева
24.03.2015, 19:20 (обновена 28.03.2015, 09:24)
Синя Зона

Снимка: © БГНЕС

Проблемите важат основно за София, но и за другите големи градове със зони за платено паркиране

„Нарушителите се отстраняват принудително". По-правилно е да се каже, че нарушителите се отстраняват незаконно.

Административен съд - София на два пъти потвърди, че Центърът за градска мобилност поставя скоби и пуска „паяци" да вдигат автомобилите, без да има законовото право за такава дейност, защото е търговско дружество.

През годините „синята" и „зелена" зона повдигнаха много въпроси, които останаха без отговор - защо няма толеранс от 15 минути, защо няма възможност за паркиране в едната зона и после в другата в рамките на един час, защо SMS-системата не предупреждава, че сте объркали регистрационния номер.

Това обаче е добре най-работещата система в Столична община - понякога стигат няколко минути просрочено време над платеното, за да ви глобят. Следва неприятната ситуация, в която плащате глоба за всеки час престой в нарушение, а също и глоба за репатриране на автомобила, която формално се води "такса" - 60 лева,  за всеки изминал час на паркинг за репатриране по още 3 лв.), или за скоба - 30 лева, като отделно ви таксуват и за всеки час престой в зоната.

И докато някои се оплакват от произвол, други водят дела срещу ЦМГ и общината - и то често пъти успешно, а трети се опасяват от разрастване на зоните, през цялото това време парите тихо и кротко си текат.

Парадоксалното е, че търговското дружество няма как да ви напише акт за неправилно паркиране, затова местната администрация използва служители на МВР, които придружават служителите на ЦГМ. А в паркингите за репатриране, освен служител на МВР, има и инспектор, представител на общината, който пише протокол за налагане на глоба по усмотрение на районния кмет.

Нали се сещате кой плаща всички тези заплати, такси и глоби - шофьорите, които рядко са злонамерени нарушители, но за сметка на това често за разсеяни потребители.

Логиката е сбъркана

В идеалния случай платеното паркиране в централните зони действа като спирачка за трафика и стимулира използването на градския транспорт.

„Това е административен режим с цел да регулира движението, а не търговска дейност, която използва улиците за печалба. Целта на всяко търговско дружество е да увеличава приходите. Как то ще реши проблемите с трафика, щом като има интерес да увеличава броя на паркираните автомобили?", пита Гергана Владкова от гражданското сдружение Софийски общински съвет.

И е точно така - контрольорите наказават хората в зоната, които на практика не пречат на трафика, а всички тарикати, спрели в насрещното, на булеварда на аварийни или "за малко" на втора линия остават извън интереса и правомощията на хората със зелени жилетки, защото за тях няма измислена съответната "мярка", "такса" или "цена".

Това е сбърканата логика на платеното паркиране. Де факто то се предлага като услуга, но всъщност, за да не си помислите, че имате право на каквото и да било срещу парите си, общинските съветници са го нарекли „такса", а сега са на път да го преименуват на "цена".

Разликата е това, че таксата е ориентирана спрямо разходите и те определят размера й - колкото са разходите, толкова трябва да са и приходите.

Депутатът и бивш дългогодишен общинар Вили Лилков отдавна твърди, че Центърът за градска мобилност (ЦГМ) действа извън закона и че с приходите му се дотира градският транспорт, за да поддържа цената от 1 лев на билет.

За миналата година дружеството е генерирало разлика между приходите и разходите 11 милиона лева, което според Георги Кадиев означава, че стойността на платенето паркиране трябва да се намали двойно. И също, чв формулировката "такса" не е много законна.

Наскоро главният архитект на София Петър Диков коментира, че столичани са задминали американците по брой автомобили на глава от населението - 520 коли се падат на 1000 души. Така че „синя" и „зелена" зона все повече ще придобиват златни оттенъци, особено ако бъдат разширени по площ, каквито планове има отдавна.

Решение, но не съвсем

Една законова поправка е на път да „регулира" този проблем с едно гениално просто решение - като смени думата „такса" с думата „цена". Използването на улиците за паркиране ще се обслужва от различни дружества с общински капитал, какъвто е и ЦГМ. Тоест, сегашното положение ще се узакони, а „цената" ще се определя на пазарен принцип. Приходите ще бъдат облагани с ДДС, който ще отива в централния бюджет.

„Ние имаме перфектна нормативна уредба в момента, която просто не се спазва. През всички тези години общините не са изградили схемата, предвидена в закона, и са допускали отклоняване на средства от техните бюджети", изтъква Гергана Владкова. Според нея законите ясно са предвидили контролът по паркирането да се извършва от общински предприятия - и парите по техните сметки да постъпват директно в общинските бюджети.

„Това изисква административна служба, а не търговска дейност или дружество, за да може тези пари да отиват в бюджета на общините, независимо кой е на власт", коментира Гергана Владкова от Софийския обществен съвет.

Същото казва не само съдът. „Във връзка с досегашната практика Ви уведомяваме, че по банковите сметки на Столична община или нейни подведомствени разпоредителите с бюджет не постъпват средства от такси за паркиране и те не се отчитат и консолидират в дирекция „Финанси", пише през септември м.г. Министерството на финансите до Столичния общински съвет.

Вместо да се убеди, че законът не работи и едва тогава да променя, Народното събрание върви по обратния ред - нагажда законът със сегашното положение, а именно - улици за продан.

Oще: автомобили  автомобили в центъра  гергана владкова  жалби срещу цгм  закон за движение по пътищата  зелена зона  зони за паркиране  местна администрация  намаляване на трафика  платено паркиране  приходи  синя зона  софия  столичен общински съвет 


Още от Градът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 21.05.2013, 08:33

5 MeGatel Bulgaria | 28.03.201509:02

Центърът за градска мобилност (ЦГМ) вдига коли от места за паркиране за инвалиди а май няма право за подобни действия. Второ ЦГМ не е законодателен орган а е скрита зад булстат а по закона за собствеността на мпс,те извършват незаконни действия спрямо автомобилите предвид на това че са без присъствие на Полицай (представител на закона) имащ право да разпореди репатриране. Няма да споменавам нищо за последния опит с таблети да се снимат коли и да се вдигат по осмотрение на полицай от наказателен паркинг ! В повечето случай колите се вдигат от шофьорите без да ги съгласуват с полицая, и се карат от близки пресечки да си хванат бройката за деня,абе ЦГМ.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 11.05.2010, 18:26

4 Крив Макарон | 26.03.201513:25

"Центърът за градска мобилност (ЦГМ) действа извън закона и че с приходите му се дотира градският транспорт, за да поддържа цената от 1 лев на билет."

Получава се скрито противопоставяне между ползващите градски транспорт, и собствениците на автомобили. И както личи, събитията работят в полза на позващите градски транспорт. А причините да съм съм опериран от чувство за справедливост, и пазарни принципи са много щом става въпрос за бг-собствениците на саморазпадащите четириколесни столове за инвалиди, имам една прекрасна идея: нека направят паркинга 2 пъти по-скъп, и да купят повече нови метан/дизел-електрически автобуси, каквито се появиха вече по линия 102, 120, 76 и др. Мисля, че е справедливо!
Много от тези двайсет и повече годишни автомобили само грозят града, а пък за собствениците на нови коли разходите за паркиране не са проблем. Щом са имали пари за нов автомобил, ще имат и пари за зелена/синя зона.
Така автобусния парк ще се обнови, приходите на ЦГМ ще се увеличат, а придвижването из центъра на града ще се улесни. Ако включат в синята/зелена зона и кв Лозенец, ще бъде още един плюс.
   

оценка

+2 -1

Регистриран на: 09.03.2014, 18:01

3 alf | 25.03.201515:48

тъз снимка, да не е от снимачната площадка на Бояна?? Въобще не ме и дреме за скобите, ей така си им гледам сеира на авторитетите.
Пинки и мозъка Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 30.10.2013, 19:10

2 Добрин | 25.03.201514:29

Цветана Георгиева ли е Гергана Владкова или Гергана Владкова е Цветана Георгиева.
Едно НПО, обрамчено от споменото лице и още един файтон хора покрай него вади някакви невероятни тези по един и същ въпрос, а клакьори му пригласят, вече и в Уебкафе
   

оценка

+0 -3

Регистриран на: 18.12.2014, 19:07

1 Шамито | 25.03.201514:13

Този проблем няма решение а търсене на търпимост.Сблъсък на различни демократични ценности.Дано ме разбирате с тези две изречения.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани