За настилките на културното наследство | webcafe.bg
Webcafe

За настилките на културното наследство

Иван Стамболов - СулаИван Стамболов - Сула
11.07.2017, 19:14 (обновена 14.07.2017, 09:38)
павета

Снимка: © Webcafe.bg

Италия може да има своя Бернини, оставил площада „Сан Пиетро", но пък ние си имаме безименните майстори на павета и бордюри, застлали не една улица, по която е минал не един танк от Горнобанската бригада, за да дефилира на парад пред мавзолея

В пресата четем, че Националният институт за недвижимото културно наследство е разпоредил на Столична община да върне паветата на бул. „Прага"...

Браво! Така се прави! Паважът е голямо културно наследство. Разбира се, калдъръмът е още по-голямо, а да не говорим за естествената, екологична и органична почвена настилка, която зиме запечатва в себе си „песента на колелетата".

Но кой ти мисли за тези неща в днешното просташко и технократско време, когато само шепа самотни интелектуалци се грижи за духовността на българина.

Ако не беше паважът, кои щяхме да сме ние? Никои. Безродници, Хамово семе.

В паважа диша сянката на поколенията. Без него нямаше да познаваме своите корени, губещи се далеч в мрака на хилядолетията.

В паважа отекват копитата на Аспаруховите конници и кротките строфи на Лилиев. В него се мярка приказният силует на Белоногата и мъждука кандилцето на Паисий.

Италия може да има своя Бернини, оставил площада „Сан Пиетро", но пък ние си имаме безименните майстори на павета и бордюри, застлали не една улица, по която е минал не един танк от Горнобанската бригада, за да дефилира на парад пред мавзолея.

Браво на института! Повече такива институти дайте нам!

Аз вярвам, че паветата по бул. „Прага" са само първата стъпка в кръстоносния поход на доблестните учени за спасяване на културното ни наследство. Но предстоят още много битки.

Да вземем дървените дограми. Ах, тези дървени дограми с дългите възглавници като салами, сложени между тях, за да не подвява! В тези дограми почива духът на стара София.

Колко слугинчета са въздишали зад дограмите по минаващите навън войници! Колко бяло сладко е изядено и колко градски песни са се въртели на стария грамофон! А сега? Кажете ми кой варварин разреши подмяната на дървената дограма с тези недодялани и неиздържани в никакъв стил стъклопакети? Та те даже брутализъм не са! Те са кич! Къде отиде историческият облик на фасадите? Че ние, ако ще сменяме дограмите, дайте направо да взривим сградите и да не се мъчим повече!

Ами печките на дърва и въглища? И тях унищожихме с лека ръка и без никаква грижа за културното наследство. Какво е това парно, какви са тези климатици? Къде е паметта ни, къде е културата ни? Къде са старите комини, уютно димящи в опушените софийски вечери? Къде са циганите с резачките за дърва?

Къде са онези незабравими кофи, с които внасяхме в мазетата стоварените на тротоара въглища? Няма ги! Отидоха си! Позволихме им да си отидат ние, неблагодарните потомци! Всичко се руши, всичко тлее в забрава! Булгар, булгар!

Ти не си народ, а мърша! Ти не цениш своята култура. Ти даже не можеш да я разпознаеш, ако не ти я посочи някой, който специално е учил за това.

Но защо битката трябва да е само за недвижимото културно наследство? Ами движимото? То не трябва ли да бъде бранено и съхранявано?

Съдържанието на боклукчийските кофи също е културно наследство, което всяка нощ се изхвърля с лека ръка. Макар и не недвижимо като паветата, то също носи безценни сведения за материалната култура и бита на българина, обитаващ тези места в най-близкото минало (снощи) - разказва ни с какво се е хранил, белил ли е картоф и краставица, пекъл ли е патладжан, рязал ли си е ноктите, чел ли е вестник, правил ли е нещо друго с вестник и още десетки истории, които чакат някой да ги прочете. Ето защо, наред с института за недвижимото наследство, трябва да се направи и такъв за движимото.

Да са живи и здрави интелектуалците и неправителствените организации, които са на своя пост. Те са мъчениците на новото време. Те се опълчват срещу всяка власт, която иска да заличи ценни руини от паметта на народа. Те се опълчват и срещу самия народ, който с простотията си не ги заслужава да му бъдат елит и художествено-творческа интелигенция.

Те познават стиловете и теченията, знаят кое паве от коя епоха и коя школа е, умеят да разчетат посланията, заключени в размера на паветата, тяхната форма и начина, по който са подредени на завоите.

Все неща, които простаците не знаят и не умеят. И вместо да са благодарни, когато някой се опитва малко от малко да култивира колибарските им души, простаците нагло и неблагодарно вилнеят, арогантно вадят павета от бул. „Прага"!

Да, велик е подвигът на Националния институт за недвижимото културно наследство. Но те само си вършат работата, макар доблестно и сърцато. От любов към истината трябва да отбележим, че същинската заслуга за това паветата днес да са културно наследство, е на Вежди Рашидов от времената, когато е бил министър и е можел да прави такива неща.

Хвала! Освен това мисля, че Картаген трябва да бъде разрушен. Стига да не се окаже някой паметник на културата...

Oще: булевард дондуков  бул. прага  дондуков  дървени дограми  иван стамболов сула  йорданка фандъкова  картаген трябва да бъде разрушен  павета  паметник на културата  печки на дърва и въглища  ремонт на бул. дондуков  столична община  стъклопакет  сула 


Още от Градът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 10.12.2010, 06:25

10 Bichkiiata | 13.07.201718:45

а некой разхождал ли се е по улиците на Париж у центъро...паваж до дупка ва ева у специалистите - град ако турим и покрайнините с население 10,5 мелеона
Амстердам центъра-павета тоже

павето е екологично, мултифункционално, намалява скоростта, за многократна, бих казал хилядолетна употреба, а ако е сложено майсторската - несравнима божествена красота струи от него,....м/у Бургас и Каблешково има отсечка от пътя правена от швабите 40-те години за да ползуват летището - перфектна настилка непипвана до ден днешен

п.п.
всички дограми на черепа, къщата му в Драгалевци е от дъб лично съм присъствал на скандал м/у него и инсталиращ я ... нищо не е по-добро от дървото, но е по-скъпо
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.10.2012, 11:42

9 скучко | 13.07.201714:43

Виждал съм доста жени да карат ,ама чудно -защо се без седалката на колчето!? Чуди се Палав
   

оценка

+0 -3

Регистриран на: 07.04.2014, 19:50

8 dedo adji | 13.07.201713:02

А бе карал ли е някой от вас колело по паваж?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.08.2014, 10:44

7 Petio Petkov.1566428002 | 13.07.201709:00

Предвоенна София е един 300-хиляден град с 30-тина хиляди автомобила, а днешна - 2 милионен град с поне милион и 200 000 автомобила. Спомням си, че през 50-те и 60-те улиците се миеха почти всяка нощ не само в София, но и във Варна, а предполагам - и в останалите по-големи градове. Днес това не може да стане по ред обективни причини. Освен носталгия, каква друга база за сравнение има? Добри са били паветата в онези условия, но днес са един скъп за поддържане генератор на шум. Може и да ни се иска, може и да ни се плаче, но не можем да върнем времето назад.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.06.2015, 20:38

6 Белка&Стрелка | 13.07.201706:51

При сегашната ситуация с шофьори , КАТ, прокуратура и съд. Единствено паважа пази донякъде от джигити. Сула сигурно е съвестен шофьор ама сори ще плати и той заради джигитите - този принцип държавата ни го прилага за щяло и не щяло така че дори няма смисъл да го коментирам. Плюс това никой ама никой не е казал че признак на цивилизация е карането на кола - това е признак на потребителско обшество. Извън града да, но вътре в града си е чист мързел шофьорите например трябва да плащат по-високи здравни вноски - веднъж че не се движат достатъчно , веднъж че тровят другите защото ги мързи да си размърдат задниците.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.07.2017, 00:58

5 Владимир Сотиров.10210001623931636 | 13.07.201701:01

Е, оакахте се с тази статия, бе, wevcafe! Че даже се и омазахте и разсмърдяхте. Точно като тежко умствено изостанали. Язък и за вас!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.11.2010, 16:56

4 edin slep | 12.07.201714:19

Аз пък много обичах да се разхождам късно вечер и нощем по Прага, когато живеех в района. Автора да кълне колкото си иска, но именно паважа даваше доза романтика.

Иначе съм съгласен, че паваж на натоварен булевард е кошмар, работил съм в офис с прозорец към Гоце Делчев и бе ужас, дори при затворен прозорец с двукамерна дограма се чуваше постоянното бучене ...

Има разлика между едрия и дребния паваж. Например на ул. Република в "Толстой" в София има дребен паваж, който е добре нареден след последния ремонт и шума е приемлив.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.10.2012, 11:42

3 скучко | 12.07.201710:00

Обаче, най-ме кефеше като минавах по бул. Скобелев , между Руски паметник и 5-те кьошета. Кооперациите нямат тераси а само метални преградки пред прозорците. И там на первазите, от края на Септември месец се подреждаха трилитровите стъклени буркани със смесена сурова туршия (домат, корнишон, морков, зеле, карфиол, чушка, чесънче) и следях как с времето туршията узрява. Познава се по помътняването на саламурата от млечната киселина. Вече към началото на Ноември е готова и докъм средата на Януари постепенно бурканите се празнеха и намаляваха. Усмивка. А пък като се разхождах пеша по тротоарите из центъра на стара София някъде към началото на Април ,безпогрешно усещах от коя кооперация и мазе има заложен бидон с кисело зеле. Кул
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 04.07.2013, 19:34

2 DogWoman | 12.07.201709:17

Страхотно написано, браво на автора!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 30.03.2012, 10:23

1 partci | 12.07.201707:50

Щото в тая "държава" и асфалтирането е толкова качествено, нали...

Ай сикана! Лош или много луд
   

оценка

+2 -2

Най-коментирани