Париж - забранена зона за стари автомобили | webcafe.bg
Webcafe

Париж - забранена зона за стари автомобили

Александър Николов 13.07.2016, 18:45 (обновена 17.07.2016, 15:41)
париж

Снимка: © Getty Images

Промяната в поведението на гражданите също е факт. През 2001 60 на сто от парижани шофираха собствен автомобил, днес процентът е паднал до 40

От 1 юли всички коли, регистрирани преди 1 януари 1997 г., са забранени за движение по улиците на Париж през седмицата (от понеделник до петък, от 8 сутринта до 8 вечерта). Това е поредната мярка на властите срещу силното замърсяване на френската столица. Забраната касае и всички автобуси и микробуси, регистрирани преди 30 септември 2001 г. Ограничения се предвиждат и за моторите.

В деня, в който министърът на екологията Сеголен Роаял представи цветните винетки за еко-категория на автомобилите, Държавната агенция за публично здраве обяви, че 48 000 души умират всяка година от замърсения въздух. Това е третата по-важност причина след пушенето и алкохола.

Шестте винетки на цена от 4,50 евро и с цвят според датата на регистрация на автомобила, не са задължителни, но в определени дни и зони ще бъде разрешено влизането само на определена категория автомобили.

"Така че всички имат интерес да си ги набавят", с усмивка каза Сеголен Роаял.

Зелената винетка е за електрическите и хибридни автомобили, виолетовата за автомобилите регистрирани след 1 януари 2011 и т.н. до сивата винетка категория 5 за най-старите автомобили. Автомобилите, произведени преди 31 декември 1996 г., не отговарят на условията за получаване на винетка дори когато става въпрос за колекционерски автомобили.

Три часа, толкова бяха необходими на кмета на Париж Ан Идалго да обяви влизането в употреба на новите стикери. Гренобъл, Париж и Страсбург са първите градове, които се очаква да последват примера на Париж. Клермонт-Феран и Екс-ен-Прованс пък вече се обявиха против.

Властите в Париж обявиха и продължаването на успешно изпробваната и дала резултат кампания "Ден без автомобили", която обяви централни улици за пешеходни през уикенда.

Но да се върнем на винетката. Властите във всяка община ще решават какви забрани и поощрения да има за приносителите на еко-стикера.

Най-вероятно ще бъдат поощрявани собствениците на автомобили със зелен, виолетов и жълт стикер. Вероятно те ще могат да се възползват от по-евтини места за паркиране (дори безплатни за електрическите автомобили) и достъп до специалните платна (бус-лентите например).

Ако вече сте се размечтали да видите подобно решение и у нас, по-добре не бързайте. София, Перник и още няколко български града са сред най-замърсените в ЕС, но Париж подготвя тази мярка от 25 години.

Целта на френските власти е до 2020 да бъдат спрени от движение всички дизелови автомобили, произведени преди 2005, и да бъдат заменени с електрически. От април тази година правителството стимулира финансово замяната на тези автомобили. Ако пратите стария си автомобил за скрап и си купите нов на цена над 20 хиляди евро, изхвърлящ под 60 гр. CO2 на километър, ще получите бонус от 6500 евро от държавата.

Бонусът нараства до 10 хиляди евро за коли на цена над 23 333 евро, изхвърлящи под 20 грама въглероден диоксид.

За собствениците на електрически автомобили се подготвя и съответната инфраструктура. Правителството ще изгради над 7 милиона пункта за зареждане в цялата страна до 2030. Изграждането на такива обекти ще бъде задължително и за всички публични паркинги, гари, летища и молове. А всяко частно лице, което иска да изгради такъв вкъщи, ще получи данъчно облекчение от 30%.

Столицата, която е доста по-тежко засегната от този проблем, от години прилага свои собствени мерки за намаляване на автомобилния трафик. Ако се откажете от колата си, получавате 50% отстъпка от абонамента за колите под наем Autolib, 50 евро предплатени маршрути, както и едногодишен абонамент за Velib (система за колело под наем, управлявана от кметството), 400 евро за покупката на колело или едногодишна карта Navigo за градския транспорт в Париж.

На уеб страницата на парижкото кметство има цял раздел посветен на борбата със замърсяването на въздуха, който е пълен с конкретни мерки, взети от властите, с конкретни предимства, предлагани на гражданите и ясни примери.

Общината дава и пример, като започна замяната на старите дизелови автобуси с електрически. Такъв например се движи от месец по линия 341. Това е първата крачка от плана "Бус 2025" на RATP, който предвижда през 2025 парижката компания за градски транспорт да разполага с 4500 превозни средства, 80% от които да са електрически, а останалите 20% да се движат с природен газ.

И ако сегашният кмет Ан Идалго споделя, че спазва свое предизборно обещание с последните мерки срещу замърсяването, тя изрично подчертава, че голяма част от проектите са започнати при предшественика ѝ Бертран Деланое, без да пропусне десните кметове Жак Ширак и Жан Тибери.

Кампанията "Париж - чист град" всъщност е обявена от Жак Ширак през 1979.

Наследникът му Жан Тибери обявява намаляването на автомобилния трафик за свой приоритет, връща трамваите в Париж, започва засилен строеж на велоалеи и обявява редица улици за пешеходни зони в неделя. Социалистът Бертан Деланое не само сбъдва обещанието на Жак Ширак "Сена да става за къпане" с откриването на "Плаж Париж", но и открива трамваят на Маршалите, проект започнат от Тибери. По негова идея през 2007 кметството създава система за колела под наем, наречена Velib, която през 2011 е разширена до автомобили под наем под името Autolib.

Ан Идалго нарича себе си играч на терена, който е отворен за всякакви разговори за по-лесен преход до 2020, когато нито един дизелов автомобил (леки коли, автобуси, камиони) няма да се движи по улиците на Париж.

"Единствената точка, която не подлежи на преговори е здравето на французите", казва тя. За целта тя се среща с всички засегнати - търговци, големи фирми... Непрестанно се среща с производителите на автомобили, които смята, че е способна да убеди, че е необходима промяна в приоритетите в производството. Събира на няколко пъти в различен формат кметовете на френските и европейските градове.

Промяната в поведението на гражданите също е факт. През 2001 60% от парижани шофираха собствен автомобил, днес процентът е паднал до 40%.

Ако се върнем на София, тези цифри са просто една мечта.

Кметът Фандъкова очевидно смята, че единствено метрото е достатъчно да намали автомобилния трафик, въпреки новата цена на билетчето за градски транспорт. Замяната на дизеловите автобуси с електрически пък няма как да е на дневен ред.

Защото преди да въведем същите мерки, които Париж въвежда през 2016, може би трябва първо да дочакаме парижката 1979 да дойде у нас и Йорданка Фандъкова да бъде българският Жак Ширак, за да стартира кампанията "София - чист град". Пък после може и да я изберем за президент, пост за който името ѝ се спряга постоянно.

Oще: автомобили  автомобили регистирани преди 1 януари 1997  ан идалго  екология  електрически автобус  електромобили  замърсяване на въздуха  околна среда  опазване на околната среда  париж  сеголен роаял  стари автомобили  трафик  франция 


Още от Градът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани