Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Another Brick in Ларгото (снимки)

Липсва дори червеният сигнален пласт, който задължително се поставя, за да разграничи автентичното от надстроеното Снимка: Webcafe.bg
Липсва дори червеният сигнален пласт, който задължително се поставя, за да разграничи автентичното от надстроеното
Червените плочки се наричат римски тухли и навярно са произведени преди три години в някой далечен китайски завод – или пък български. Няма никакво значение. Снимка: Webcafe.bg
Червените плочки се наричат римски тухли и навярно са произведени преди три години в някой далечен китайски завод – или пък български. Няма никакво значение.
Днес доста хора се спряха на изхода от втората линия на метрото, за да попитат какво се случва Снимка: Webcafe.bg
Днес доста хора се спряха на изхода от втората линия на метрото, за да попитат какво се случва
Кирки и лопати Снимка: Webcafe.bg
Кирки и лопати
Така изглеждаха руините през лятото на миналата година - опаковани в найлони, след като през зимата бяха оставени незащитени, а след това се превърнаха в блато Снимка: В.Е.
Така изглеждаха руините през лятото на миналата година - опаковани в найлони, след като през зимата бяха оставени незащитени, а след това се превърнаха в блато
Вежди Рашидов на проверка на обекта през август Снимка: webcafe.bg
Вежди Рашидов на проверка на обекта през август
Ето каква е гледката в момента Снимка: Webcafe.bg
Ето каква е гледката в момента
Камион с "падащи" камъни, които след малко ще се озоват "на терен" Снимка: Webcafe.bg
Камион с "падащи" камъни, които след малко ще се озоват "на терен"
Виждате ли как лети камъкът? Снимка: Webcafe.bg
Виждате ли как лети камъкът?
Колко прави ъгли - за завиждане Снимка: Webcafe.bg
Колко прави ъгли - за завиждане
Това стълбище ще води посетителите към откритата археология и подземния музей Снимка: Webcafe.bg
Това стълбище ще води посетителите към откритата археология и подземния музей
Въпреки нареждането на Министерството на културата дейностите там временно да спрат, това не се случи Снимка: Webcafe.bg
Въпреки нареждането на Министерството на културата дейностите там временно да спрат, това не се случи
На строеж като на строеж Снимка: Webcafe.bg
На строеж като на строеж

„Ало, ще ме удариш, бе човек. Спри се малко". До една жълта каска и куп чисто нови „римски тухли" в цвят червен пада обемист камък, покрит с лишеи, който със сигурност изглежда като най-автентичното нещо на Ларгото в момента.

Въпреки нареждането на Министерството на културата дейностите там временно да спрат, група работници разтоварват камъни от бул. „Мария Луиза" с директен полет при разкопките. Вземат и пускат долу през перилата на тротоара. Бързи, смели, сръчни.

Вероятно щеше да е така до средата на ноември, когато по план трябваше да приключи проектът за 15 милиона лева за реставрация и консервация на откритата археология, ако будни граждани не бяха надали вой.

„Извинете, а защо затрупахте глинения римски водопровод, беше толкова добре запазен", пита на метри разстояние жена, но не получава отговор. „Ами, то не може всичко, както са ни казали - така", вдига рамене най-близкият работник.

По план до края на миналата година историческите пластове на София, събрани на едно място под земята - от Античността до Възраждането, трябваше да се свържат с новия площад „Независимост" като общо пешеходно пространство.

Сега разкопките се превърнаха в бутафорна демонстрация по зидария, а от автентичния им облик май нищо не е останало. Липсва дори червеният сигнален пласт, който задължително се поставя, за да разграничи автентичното от надстроеното.

„Видимо сме много далеч от желания резултат", коментира по-рано днес заместник-кметът по култура Тодор Чобанов.

Според ръководителя на проекта арх. Юлий Фърков това не е окончателният вид на проекта и има варианти за третиране с химикали на новите - стари зидове, които ще ги състарят.

Проектът за Ларгото се изпълнява на три етапа за общо 16 млн. лева по европейската програма "Регионално развитие" - това са подземният музей с антична археология, откритата част между входовете на метрото, изложбената зала и културно-информационният център за туристи със стъклен купол.

Всичко започна в първия мандат на ГЕРБ, като тогава Вежди Рашидов сравняваше античното царство под земята по значимост с Рим и по привлекателност със „Саграда Фамилия" на Антонио Гауди в Барселона.

Той провери обекта през август, а преди броени дни разходи там Клаудия Кардинале, по-специално в подземната част със запазена римска мозайка.

"Когато консервационно-реставрационните дейности на Античния културно-комуникационен комплекс "Сердика" завършат, в центъра на града ни ще имаме един разкрит древен римски град, тук ще стане като малък вариант на Помпей, а центърът на София ще стане още по-хубав", каза тогава министърът пред голямата актриса.

 

Най-четените