Празниците на Орешак | webcafe.bg
Webcafe

Празниците на Орешак

Галя Йотова 05.12.2011, 17:07 (обновена 09.01.2012, 12:41)

1 от 14 снимки Назад Напред

коне и дървета

Малък пътепис с много история

Хайде, вън от София! Петък към обяд потеглихме към Орешак, село на осем километра от Троян и на 120 км от София. Качихме се на магистрала Хемус, скучно и безсмислено надбягване с джипки и S-класа. На Ябланица слязохме по стария път, който си е нормален и далеч по-живописен.

Спряхме за халва и локумена вафла по традиция, после през Тетевен, Рибарица и Шипково стигнахме Троян. От там в Орешак. Настанихме се в къща за гости „При братята" и хайде към Троянския манастир. И то пеша, защото по целия път имаше нападали орехи, които ние усърдно събрахме.

Манастирът "Успение Богородично" е основан около 1600 г. от монаси от Атон и тук се намира чудотворната икона на Богородица Троеручица. Сегашната църква в манастира е осветена през 1835 г., а няколко години по-късно е изографисана от Захарий Зограф като на северната страна изписва и автопортрета си. Васил Левски често се отбива в района, създава революционен комитет, крие се по близките махали, даже в един хан играе хоро, което е отбелязано на инфо табелата пред манастира.

Манастирът все още е действащ, добре поддържан и реконструиран. Монаси не видяхме, а и да бяхме видели, няма как да го докажем, защото е забранено снимането. Иначе най-прочутият монах от Троянския манастир е настоящият ни патриарх Максим, който е роден в Орешак.

Манастир, но и той си има работно време. Така в ранната вечер се запътихме към най-близката механа "Горски кът", където времето се удължи с троянска сливова отлежала, обилни салати, цвъртящи мезета на сач и страхотните пърленки, местен специалитет. За десерт се подсладихме с цедено кисело мляко с мед. Ммммм, вкуснотийка.

Следващият ден ни събуди с топло слънце, искрящ въздух и напращели от ентусиазъм тръгнахме към близкото село Черни Осъм, което е на 2-3 километра от манастирските стени. Пътят минава покрай река Черни Осъм, махалите Миленча и Стругът и въжен мост, по който се клатушкахме, за да видим конете, натоварени с дървени трупи.

Селото ни изненада с поддържаните си къщи, няколко хотела, клуб на пенсионера, механи, библиотека и галерия. Интересното е, че тук е единственото национално училище за планински водачи в България. В момента в специализираната паралелка има 90 ученика от цялата страна.

До 1971 г. там се е помещавала и уникалната сбирка на препарирани животни, която по-късно е в нова сграда и се превръща в Природо-научен музей, който не е за изпускане, въпреки ниските градуси в залите.

Като видиш обаче местната кафява мечка, стъкления поглед на вълка, семейството благородни елени, огромната дива котка и за финал муцуната на бялата мечка, ти става топло, че препарираните са тук, а живите далеч.

След поучителната обиколка на музея безстрашно драснахме към планината. Пътеки, огряни поляни, сумрачни долове, много червено и жълто в късната есен. След приятното изкачване нагоре, заплесване по гледки и върхове, спряхме за малък пикник под най-синьото небе. Оттам тръгнахме надолу и се натъкнахме на една махала в планината, наречена, както видяхме на карта в селото, Тумбелевото.

Няколкото къщи стоят повече от век тук, но вече с отметнати врати и незаключени катинари, с капеща чешма, обърната бъчва и ръждясала рамка на легло. Под каменните покриви огнищата са разрушени, а късното слънце блеска между прогнилия дървен под. Изоставено и чуждо... Продължихме надолу по пътеката. След няколкото часа преход из планината, механата ни чакаше.

В Орешак не е за изпускане и националното изложение на народните занаяти, както и празника на сливата и сливовата ракия. Всяка година, в края на септември производители, дегустатори и поклонници се надпреварват в конкурса за най-добра ракия. Всички пият от радост, но само победителите получават грамоти и слива под формата на медал, упс, медал под формата на слива. Наздраве!

Oще: васил левски  манастирът „успение богородично"  мляко  орешак  ракия

Още от Репортаж

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.