Тайната история на най-популярното кресло на Ikea | webcafe.bg
Webcafe

Тайната история на най-популярното кресло на Ikea

Lifecafe, по Fast Codesign 05.09.2016, 10:20 (обновена 20.10.2016, 16:52)

1 от 5 снимки Назад Напред

poang

Снимка: © Ikea

Зад създаването на Poang стои идеята за дизайна на щастието

Всички го разпознават, когато видят дървената му рамка, конзолната седалка и извитата облегалка. Креслото Poäng е един от най-емблематичните продукти на Ikea.

Шведският мебелен производител е създал над 30 млн. кресла Poäng от началото на серията през 1976 г. и продължава да продава по около 1,5 млн. бройки от най-популярния си стол - доста прилични резултати за дизайн на средна възраст.

На какво се дължи търговският успех на Poäng, който се превърна в икона за линията на Ikea?

Тайната се крие в една гениална концепция, която внимателно се обновява през годините. Компанията няма практиката да насочва светлината на прожекторите върху индивидуалните дизайнери, но поводът си заслужава - през 2016 г. Poäng навършва 40 години.

Японският дизайнер Нобору Накамура е създателят на емблематичния Poäng. Той започва да работи в Ikea през 1973 г. с намерението да се запознае отблизо с детайлите от скандинавския мебелен дизайн. Накамура си партнира с Ларс Енгман, директор по дизайна в компанията, за създаването на кресло на базата на конструкция с фурнирна облицовка.

Дизайнерът, който напуска Ikea през 1978 г., за да създаде своя собствена мебелна компания, разказва как се заражда идеята за стола:

"Опитът ме научи, че конзолата от U-образна структура, изработена от моделиран шперплат, може да се залюлее до известна степен, когато върху нея седне човек. Искаше ми се креслото да се люлее по елегантен начин - и това ме провокира да измисля Poäng", спомня си Накамура.

"Столът не трябва да е средство, на което човек просто се настанява и седи; той трябва да е средство за емоционално обогатяване. Poäng създава модел, който ни позволява да се отпуснем от стреса и проблемите си, като се полюлеем. Това движение има смисъл и ценност", добавя дизайнерът.

Окончателният силует напомня на стола на Алвар Аалто Model 406, създаден през 1939 г. Вместо текстилната преплетка на седалката обаче Poäng излиза с тънка възглавница.

"Дизайнът на този култов продукт почти не се е променил от създаването си, макар че Poäng претърпя известни промени, така че да стане по-достъпен, по-евтин, по-успешен и по-качествен", казва Марк Бонд, зам.-мениджър в Ikea, отговарящ за мебелировката за всекидневни стаи.

Цветът и моделът на възглавницата на Poäng е променен, за да се доближи в по-голяма степен до потребителския вкус. Най-голямата модификация е направена през 1992 г.

Първоначално седалката на креслото е изработена от тръбна стомана, но в началото на 90-те години Ikea решава да я замени с изцяло дървена рамка, чийто размер се свива.

Това улеснява разглобяването и пакетирането на креслото за доставка до клиентите, което намалява стойността му с 21%.

В момента Poäng е по-евтин, отколкото през 1976 г., когато за пръв път излиза на пазара.

През 1992 г. Ikea сменя и оригиналното име на креслото - Poem се превръща в Poäng.

"Еволюцията винаги е фокусирана върху дизайна, върху идеята, че този продукт не е моден аксесоар, а елемент от класическия дизайн, който непрекъснато се подобрява", казва Бонд.

Като имаме предвид колко често виждаме Poäng в домашното обзавеждане, изглежда комбинацията между идеята на Накамура за "щастлив" дизайн и концепцията на Ikea за евтино производство е доста успешна.

В чест на Poäng през септември Ikea ще пусне лимитирана серия на креслото с възглавница от лико, която напомня на оригиналната тапицерия от 1976 г.

Oще: ikea  model 406  poang  алвар аалто  всекидневна  възглавница за poang  дизайн  дървена конструкция  интериорен дизайн  история  каталог на ikea  кресло poang  люлеещ се стол  мебелен дизайн  мебели за всекидневна стая  моделиран шперплат  тръбна стомана 


Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Webcafe търси асистент-реклама

Wecafe

Екипът на WEBCAFE.bg се разширява.

Търсим асистент-реклама. Задълженията включват грижа за успешното протичане и отчитане на кампаниите, комуникация по текущите проекти с рекламни агенции и рекламодатели.

Ако имате интерес към позицията, изпратете CV на мейл: dani@webcafe.bg

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.