БГ кино напоследък | webcafe.bg
Webcafe

БГ кино напоследък

Катя Атанасова 04.07.2011, 13:37 (обновена 25.07.2011, 18:19)

1 от 2 снимки Назад Напред

лора

"Виж сега, аз съм един непретенциозен, забавен, днешен филм, който, ако гледаш, ще се смееш, ще се разпознаеш, ще разпознаеш приятелите си, хората, с които всеки ден се срещаш - на "Шишман", в "Блейз" , в By the way или някъде там..."

Двата филма излязоха почти едновременно. Режисьорите им са родени през 70-те. Това, което е интересно и на двамата, е какво правят младите хора днес. Как живеят, какво им се случва, какво им е важно, какво не, кое ги радва, кое ги плаши, от какво ги боли, боли ли ги въобще, как се справят...

Подходът при избора на актьори също е идентичен. И двамата комбинират непрофесионалисти с професионалисти.

Оттам нататък всеки един от тях е търсил и намерил своя посока, сюжет, стилистика, поглед. Което, разбира се, е хубаво. Иначе щяхме да се чувстваме сякаш гледаме един и същи филм. Което, на мен, преди години, често ми се е получавало като усещане когато гледам български филми.

Има разлика и във възприемането на двата филма - от публика и от критика, в съгласията и несъгласията между тях. Което, слава богу, показва, че отношението и реакциите на публиката, и на критиката не са взаимозависими - а защо и да са, както и че няма лошо в разминаването им - защото когато всички са съгласни в нещо, когато става дума за изкуство, обикновено говорим за шедьовър. Или поне за изключително творение. Каквито българското кино, поне през последните двайсет години, не е "произвело" въобще.

И това също не е страшно. По-добре да си търси пътя, да си търси собственото, българско лице, да се правят повече и различни филми, по-минимъл ако щете, по-конкретни и прибрани, отколкото да гледаме нескопосани опити за подражание на образци на голямото руско и европейско кино или също толкова аматьорски, направо дразнещи - на американското. И двете не ни се отдават. Защото, както би казал Йода, такива филми те не са.

Започвам с "Лора..." заради чиста хронология, гледах го още при показването му на тазгодишния София Филм Фест. "Подслон" също бе показан за първи път там и не само това - дебютният пълнометражен филм на Драгомир Шолев спечели Голямата награда на журито, което се случва за първи път на български филм. Но на мен ми се случи по-късно.

"Лора от сутрин до вечер" също е дебют в игралното кино - на Димитър Коцев-Шошо. Той е и сценарист на филма, което е логично, тъй като сценарият в известна степен е базиран на едноименната книга, излязла преди 5-6 години. Ако познавате Шошо, а аз го познавам, неговият поглед към нещата от живота обичайно е през призмата на хумора.

Когато същите тези неща загрубеят - може да бъде и крайно ироничен, саркастичен дори. Всичко може да бъде казано по различни начини, неговият начин е такъв. И той държи на него. В "Лора от сутрин до вечер" историята освен забавна и абсурдна дори, твърде често е просто смешна и това е едно от достойнствата на този филм.

Способността да се смеем като че ли ни бе отнемана в последните години, не мисля че и днес, оглеждайки се около нас - имаме кой знае колко поводи за смях. Аз поне нямам. Имам предвид точно онзи лек, сякаш пораждащ се от нищото смях, нали се сещате - когато ей така се поглеждате и просто се разсмивате. Този филм успява в това.

Също тъй леко и неусетно се „движи" сюжетът му, така играят и актьорите - и музикантът Милена Николова (както съвсем уместно отбеляза Янко Терзиев тук вече не Миленита), която играе както си живее - естествено, искрено, спонтанно, не съвсем предсказуемо, Жоро Петров, който повечето от вас са виждали в по-добрите софийски места, и по-известния като диджей Мартен, и актьорите Димо Алексиев, Ива Гочева, Радена Вълканова.

Филмът не просто разказва тайнствена история за щастливи зарчета, а поглежда отблизо в днешния ден на днешните млади. И нещо много важно, което режисьорът е постигнал - няма заигравка с публиката, няма предизвикателни анонси, които после, в реализацията си, се оказват ялови и те карат да се ядосаш, че си се подвел.

„Лора от сутрин до вечер" от самото начало ти казва: „виж сега, аз съм един непретенциозен, забавен, днешен филм, който, ако гледаш, ще се смееш, ще се разпознаеш, ще разпознаеш приятелите си, хората, с които всеки ден се срещаш - на „Шишман", в „Блейз" , в By the way или някъде там..." И в който има точно толкова измислици, колкото да повярваш, че нещата, които ти се случват, че животът, който живееш, не е пък съвсем без смисъл.

И да, има бъгове, не само защото филмът е заснет почти без пари, а просто защото това са тези бъгове, които през ден се случват на компютъра или iphon-а ти. Но ти им се издразваш за момента, а на следващия ги забравяш. Защото си харесваш и компютъра и iphon-a.

„Подслон" гледах съвсем наскоро. Доста след като спечели, доста след многото хубави рецензии, доста след като разбрахме, че филмът на Драго Шолев е бил на... някъде около 35 фестивала.

Гледах го точно след като единият от няколкото ми най-близки приятели, който наистина разбира от кино, гледа и пише за кино и т.н. ми каза, че да, харесал му е, и да, иди да го гледаш, и след като друг, също сред няколкото ми най-близки приятели, написа във Facebook, че филмът е соц „дъно" и не трябва да се гледа.

Казвам това за да припомня онова, с което започнах - „Подслон" предизвика доста противоречиви реакции. Мисля си, че повечето от тях са защото публиката не е много готова за такъв тип кино. Или е готова, но когато зад филма стоят европейски имена. Или пък е готова една определена част от нея. В което също няма лошо.

„Подслон" е камерен, мислен и изпипан в детайлите, много мислен и изпипан в казванията си, изпипан в снимането си (дължини, дължини, дължини) филм. Той не е лесен нито като история, нито като стилистика.

Еднообразен и скучен соцритъм, ама да, той, соцритъмът на живота на обикновения малък човек е такъв хора, не друг, разлом между „бащи и деца", нещо също доста типично за соца, ново поколение - повече обладано от неясен гняв и желание за съпротива, отколкото от осъзнато свободолюбие, живот почти „на дъното", конкретен, постен, толкова залинял и безмислен, че няма друг начин да го покажеш, освен ако не се взреш отблизо в тази „залинялост" и безмисленост.

Филмът на режисьора Драгомир Шолев, чиито късометражни филми между другото също си заслужава да видите, заедно с камерата на Крум Родригес, е филм, който също оправдава заявеното в началото си.

За него се изисква нагласа, подготвеност ако щете, способност да гледаш бавно, да не си толкова „ритмичен", а по-скоро умозрителен, наблюдателен, размишляващ зрител. Ако си такъв - отиваш на „Подслон". Ако не си - си намираш твоя филм.

Защото в крайна сметка киното не се налага, то се предлага и единствено зрителят е онзи, който избира. Каквото и колкото може и иска. Като с повечето неща, като си помислите.

Oще: актьори  лора от сутрин до вечер  подслон  реакции  софия филм фест  филми 


Още от Ревю

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 12.10.2010, 11:52

13 Dimitar Stamboliyski | 26.07.201115:44

Суингърз рулз! ДА!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.07.2011, 17:23

12 Swingers_Sf | 26.07.201103:00

Кино не се прави само с пари,техника и екип,а и с таланти.
В бг те са гола вода-айрян без мляко.
Кино и футбол в бг никога няма да има.
То какво ли друго имаме като на хората де,но това е друга тема.
Вижте ни влаковете,вижте ни курортите,вижте ни пътищата,вижте ни летището,вижте ни обслужването и тогава чакайте да има качествено кино от некачествени актьори.
Първо те нямат визия,половината приличат на квартални алкохолици,нямат свеж,младежки вид,нямат стегнати тела,нямат ръст,нямат телосложение,да не говорим за актьорски заложби.
Отпуснати шкембета,подпухнали,двойни и тройни брадички и гуши,като пеликани,грозна гледка.
Така ли изглежда Долф Лундгрен?Така ли изглежда Бандерас?Така ли изглежда Киану Рийвс?Така ли изглежда Сандра Бълок?
А никой от тях не е на 25,нали?и те не са първа младост,но просто никой не прилича на Любо Нейков,Руслан Мъйнов,Краси Радков и Николай Урумов,които имат вид на квартални касапи и овчари,но не и на актьори с име и визия.
Знам,че мнозина ще ме упрекнат,но реалностите са такива!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 26.05.2011, 12:57

11 greenstreet | 09.07.201120:14

Митак, жив да си, ставаш за политика, дано това да си учил Много щастлив Много думи, много нещо, а смисълът един мъгляв, едни "бидейки", едни чудеса. Само така, няма да се даваш!!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 08.07.2011, 11:34

10 Dimitar Atanassov | 08.07.201114:34

Плосък коментар, в който няма нито информация, нито интерпретация. Ето една от причините българското кино да губи значителна част от публиката си - преди да стъпят в киносалона, в голямата си част зрителите четат, подготвят се предварително. Ако, разбира се, гледат кино със съзнанието за общение с изкуство, а не пускат онова, което дават по телевизията, за да имат компания, докато вечерят. Четейки подобни отзиви, нормалният кинозрител, интересуващ се от киното не просто като форма на компания, се отказва да иде в салона, преди да е видял филма.
За да не бъда голословен - няколко фундаментални проблема на тази... рецензия (простете, но не знам как точно да назова този текст, той няма жанрово определение, което да се вижда достатъчно ясно):
Първо - читателят не разбира от статията нищо за самите филми. Публиката пет пари не дава дали дадена лента е дебют или не, а какво, прочее, се показва на екрана и как, за да бъде ясно има ли за какво да се инвестират минутите пред големия екран. Дали героите са лежерни или стегнати също не е интересно никому. Актьорският състав, когато в него липсват емблематични имена, не заговаря никому. На кого тогава е полезна тази данна?
Второ - съзнавайки кристално ясно функцията на подобен... очерк (може би този текст прави опит да очертае нещо всъщност) не е да преразказва, а да даде онази ключова информация, която да накара читателя да се превърне и в зрител. След като се отказахме от сбито предаване на сюжета, то този ефект може да се постигне чрез предаване на впечатления. Тук обаче само публика от гълтачи на картинки би се запленила от оценъчни епитети, зад които сякаш не стои нищо. Тълкуването, интерпретирането - това са процеси, свързани не само с натрупване на мнения, но и на явяване на техните основания така, щото всеки да бъде в състояние да проследи логиката им. В настоящата статия такова нещо няма.
Трето - представянето на посредствена продукция, която обаче е такава, бидейки себе си, без да се опитва да имитира вече създадени модели, в лековат тон, е изключително неподходяща презентационна стратегия. Още повече - когато тази оценка е поднесена, без зад нея да личат фактите, които са я произвели. "Търсите нещо лекичко - ето ви тъкмо такова!" е съждение, което обижда потенциалната публика на което е произведение. Все едно да кажете: "Истината боли! Да, елате при нас и ще ви излъжем, за да ви олекне.". Може би само изказната форма е неуместна - има безброй прекрасни ленти, които не се занимават с вечните въпроси на литературата, изкуството, света, човешкото битие - вероятно подобна формула нито обижда произведението, каквото и да е то, нито подценява потенциалната му публика.
Ще завърша в стила на текста, който коментирах: на посредствено кино в крайна сметка не се полага да бъде рецензирано от Умберто Еко, а тъкмо от посредствена кинокритика, нали? - Лековато, безидейно, безсмислено, та никой да не си даде парите за български филм на голям екран.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 05.07.2011, 14:03

9 Селяни махайте се | 07.07.201113:12

Доста тъпички и не интересни са и двата ... мацката от Миленита е готина, но до там актьорската и игра е отвратителна, сюжетът тъпичък а диалозите няма да ги коментирам, при такава основа какъвто и актьор да си няма какво да направиш ... тотално съм отказан от БГ кино, спирам да си давам парите за тоя булшит ...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 19.10.2010, 17:02

8 Pavel Tsekov | 06.07.201110:34

За съжаление "Лора от сутрин до вечер" не се завъртя на екраните във Варна, като изключим киното във "Фестивален и конгресен център", но там никой не ходи от години. Това ми се стори изключително странно, тъй като досега всички БГ филми минаха през Арена, а конкретно този не успя да се класира. Интересно каква е причината?!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.07.2011, 09:34

7 desitass | 06.07.201109:48

Здравейте,
Много рядко коментирам нещо в интернет пространството, но просто снощи гледах Лора от сутрин до вечер. Филмът има добър сюжет, дори забавен на места и самата реализация също ми хареса. Но едно голямо "Но", кога българските артисти ще се научат да играят. Една изключително слаба актьорска игра, просто всичко изглеждаше супер изкуствено.
Това е единствената причина поради, която ми се изкаше да си изляза по средата на прожекцията.

Това е моето менение за този филм, не ангажирам никой с него, просто ми се изкаше да отида на български филм и след края да изляза доволма от залата.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.06.2011, 08:51

6 vaniliya | 06.07.201108:09

Много хубаво написано Пляскане
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.09.2010, 17:11

5 Белия татко | 05.07.201118:18

Много комептентно и премерено ревю. Поздравления!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 20.04.2011, 06:30

4 Bdedger Geregh | 05.07.201117:07

препоръчвам ви под прикритие

уникалано добър филм
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани