Сред последните ловци на глави | webcafe.bg
Webcafe

Сред последните ловци на глави

Златина Димитрова 31.01.2015, 22:19 (обновена 19.11.2016, 20:45)

1 от 6 снимки Назад Напред

Портрет на Коняк

Снимка: © Петя Чавдарова и Георги Вълчев

Воините от коняк са известни като последните ловци на глави. Петя и Георги прекарват над два месеца в Индия и три седмици в Нагаланд.

Странно е да видиш човек, отнел живота на четирима души, сдобил се е с четири глави, който всеки ден ходи на църква. В индийския щат Нагаланд, където живее и племето Коняк, това не е единичен случай.

В интернет преобладава информация за Коняк като воини, които убиват враговете си и запазват главите им като трофей, доказващ социалния им статус. След като приемат християнството през 60-те години на XX век обаче, нещата се променят.

В началото на февруари миналата година фотографите Петя Чавдарова и Георги Вълчев отиват в Индия и се отправят към най-източния щат (Нагаланд), за да се срещнат с хората от Коняк. Те предварително искат да се запознаят с възрастните представители на племето, които макар и преминали в модерността, пазят паметта за традициите преди навлизането на християнската религия в живота им.

Воините от коняк са известни като последните ловци на глави.

Петя и Георги прекарват над два месеца в Индия и три седмици в Нагаланд.

Петя и Георги искат да запечатат избледняващите белези на културата по телата на възрастните от племето. Всеки, отнел главата на враг, се сдобива с по-висок социален статус и татуировка, която кралицата на селото му прави. Татуировките по телата на мъжете и жените от племето говорят за живота и постиженията им.

Именно тези символи на миналото показват Петя и Георги.

Нагаланд е един от седемте щата на Индия, които се намират отвъд Бангладеш и достъпът до тях в продължение на години е бил ограничен. Там е и домът на племената Нага.

Когато човек, който няма никаква представа за живота в тази част на Индия, чуе за племената Нага, си представя нещо, извадено от „Боговете сигурно са полудели". В Нагаланд обаче модерният свят се е възцарил с дрехи, смартфони и комуникации. Петя и Георги разказват за първоначалната си изненада, макар предварителнода  са били наясно за по-високия жизнен стандарт в градовете на Нагаланд спрямо останалите части на Индия. Затова и намирането на хотел за двамата се е оказало трудна задача.

Туризмът е едно от малкото неща, които носят пари в района. Затова и на туристите се предлага единствено най-скъпото, което не е характеристика и за качеството на услугата. И накрая може да пренощуваш в хотел с дупки по стените за 50 долара на нощ.

Докато в големите градове модерността е факт, в селата всичко е различно. Токът е явление, което се случва предимно вечер и то за определен период, а поради липсата на изградена мрежа за водоснабдяване, водата, която хората използват, е преварена дъждовна вода.

Добре изградена инфраструктура в Нагаланд липсва, таксито е кола, в която пътуват 10 души (понякога и на покрива), а ако не се държиш в автобуса, падаш. А може и стъклата да се изпочупят от вибрацията при движение - нещо, което Петя и Георги са преживели.

Официалният език е английски, но английски говорят, ако им се наложи, предимно младежите. Възрастните хора имат свой собствен език.

За да осъществят връзката си с хората от племето Коняк, Петя и Георги разчитат на Янгпанг - младеж, роден в семейството на хора от племето. Той се превръща в техен гид и в продължение на две седмици обикаля с тях по селата, в който живеят хора от племето коняк.

Някогашните воини изглеждат благи и миролюбиви хора в XXI век.

„Бабо, идвам с едни хора" - по подобен начин Янгпанг се обръща към всички непознати възрастни хора, в чиито домове води Петя и Георги. Коняк нямат обръщения или думи за поздрав. Хората директно започват да си говорят. Оказва се, че в езика на племето липсват и много думи, с които сме свикнали във всекидневието си - като например „завърти се наляво" или „застани в профил". Затова и снимането на възрастните се оказва предизвикателство за Петя и Георги, а Янг Панг намества „моделите" в подходящата поза. Някои от възрастните членове на племето за първи път са видели технологии като например светкавицата на фотоапарата.

Коняк живеят в бамбукови къщи, а единствената светлина в дома им „влиза" през огнището - то е източникът на светлина в пространството, което няма много мебели - плетени бамбукови столчета и дървени одари за легла. Усещането за място привлича вниманието на Петя и Георги  и те решават да фотографират членовете на племето на тъмен фон.

В домовете си обаче хората от племето пазят трофеи - биволски черепи и клюновете на птици носорози. Някога пред домовете си са държали и черепите на враговете си, но с навлизането на християнството този варварски обичай е преустановен, а преди няколко години са погребани и последните черепи трофеи. На места своеобразните гробници са пред църквата, а вместо надгробни плочи са забити камъни.

Воините са се превърнали в примерни християни, които редовно посещават църквата и се молят - около 90% от населението на Нагаланд са християни, а 75% са баптисти.

Възрастните са смирени, вярват в Бог и следата от войнствените племена, които са ловили тигри и са отнемали главите на враговете си, е много бледа, разказва Петя.

Някои от възрастните въпреки това носят огърлици с метални черепи, които показват броя на отнетите глави на врагове. Тези символи, татуировките и запазените анимистични фестивали са от малкото неща, които говорят за войнствените времена. А с възрастните ще загине и част от историята на племето, която така или иначе звучи различно, разказана в различни села на Нагаланд. Младите почитат традицията и се гордеят, че са представители на племето си, но не искат да живеят по онзи начин - предпочитат да се гмурнат в света и технологиите.

По време на престоя си в Нагаланд Петя и Георги успяват да направят достатъчно фотографии, които да представят единен портрет на племето Коняк - лица и белези на вече отишъл си войнствен свят.

Изложбата „Портрет на КОНЯК" ще бъде открита на 3 февруари в галерия „SYNTHESIS" от 19 часа.

Oще: галерия  георги вълчев  индийски племена  коняк  нагаланд  непознати племена  петя чавдарова  петя чавдарова и георги вълчев  племе  племе в североизточна индия  племена  племето коняк  портрет на коняк  потрет на коняк  североизточна индия  синтезис  фотографска изложба  фотосинтезис 


Още от Story

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 01.10.2014, 13:53

3 Risperidone | 08.02.201515:08

KVO PAK BE MI6KO??? ti ne go znae6, no za vs svoq bukva 6te syjalqva6. Az ti go kazvam tova, myr6o.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.10.2014, 13:53

2 Risperidone | 04.02.201501:16

да това с тълкуването е търсен ефект но да оставим това, да изтърся ей тук сега кой си, ще стане забавно, искаш ли? я дай пак кой яде боб и кой кара кравата? Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.12.2014, 19:07

1 Шамито | 02.02.201514:46

С какво се различават тези субекти от другите,които финансово убиват чрез финансови врътки други субекти.Ами с финната интерпретация.Замислете се четящите това.Не позволявайте да Ви смятат за зомбита.
   

оценка

+0 -1

Най-коментирани