Странният случай с актрисата Дария Митушева | webcafe.bg
Webcafe

Странният случай с актрисата Дария Митушева

кристина димитроваКристина Димитрова
10.05.2017, 07:44 (обновена 17.05.2017, 13:28)

1 от 10 снимки Назад Напред

Дария Митушева

Снимка: © Йоан Гълъбов

Въпреки че родителите й искали да се занимава с нещо "по-сериозно", Дария знаела от малка, че трябва да бъде на сцената

Всяка песен, която чуваме ни намира, тогава, когато трябва да се вслушаме. Текстовете, които четем, носят в себе си отговорите на нашите най-съкровени въпроси. Логиката на всичко това може би е в изкуството, което има тайната сила да пророкува.

Същото се отнася и срещите с хората - те не са случайност, а изкуство. Може би, защото те се появяват също толкова неочаквано, за да си поговорите в точно определен момент.

Такъв е странният случай с актрисата Дария Митушева и срещата ни покрай новата постановка с нейно участие. Животът й през последните три години тече между пиесата "Влюбените" на режисьора Десислава Шпатова и новата "Очи сини, коси черни" на режисьора Ирена Иванова по текстовете на Маргьорит Дюрас.


Снимка: Мария Цветкова

И в двете пиеси основната тема е любовта с всичките й проявления - ревност, изневери и вярност и техните метафори.

И така...

Имало едно време едно момиче. То направило нещо, което баща й не одобрил (първоначално). И това не е Жената-Скелет от книгата на Клариса Пинкола Естес, а актрисата Дария Митушева.

Въпреки че родителите й искали да се занимава с нещо "по-сериозно", Дария знаела от малка, че трябва да бъде на сцената. Първоначално имитирала баба си и дядо си, докато не я напляскат, а след това се прехвърлила на анимационните герои, които нямало как да я достигнат с шамари. Стигнало се до там, че четяла на глас на цял един клас в училище и това се превърнало в нещо като ритуал след часовете.

За щастие, когато се отказала от точните науки и се насочила стремглаво към актьорството, баща й не я хвърлил в морето, както направил таткото на Жената-Скелет, а я подкрепил. Така тя се превръща в неопитомената актриса, която бяга след дивото, с вълците на Клариса Естес и търси своя път към сцената.

В софийските артистични среди я наричат ексцентрична Дария. Така се подвизавала известно време като преподавател на дечица по актьорско майсторство във Voice Academy.

"В този период от живота ми се бях отказала от театъра и се срещнах с певицата Петя Данкова. Тя е невероятен музикант, жена и мой духовен спътник в живота. Както и близка приятелка, която ме поведе по пътя на музиката и така прекарах известно време на границата между актьорството и солфежа", разказва ми Дария.

След като прави два професионални записа, решава, че по-добре никой да не ги слуша дори в тежки моменти - твърдение, което не е потвърдено от три независими източника.

И така, със същата си дивашка и решителна стъпка, Дария прави крачка назад - но не като при бягство, а като при танго. И се връща към театъра.

"Животът понякога те прекарва през по-дълъг път, за да стигнеш до същината на това, за което си определен. В моя случай това е актьорското майсторство. Интересувам се от психология и съм човек, който изследва другите. Обичам да ги наблюдавам и да влизам във вътрешния им свят. Може би това е моята връзка с театъра", казва Дария Митушева.

Нейният живот се движи по нишката на новото, модерното и не толкова масовото изкуство. Дария Митушева е гласът, който озвучава театралното ателие "Експериментика" в бутиковата пиеса без актьори - "Мляко с ориз".

Тя е и Жената от пиесата по Маргьорит Дюрас "Очи сини, коси черни", която напълни интимната зала на театър "Възраждане" и на двете си премиерни дати. Постановката бе селектирана за престижния фестивал "Черната кутия" и ще се играе на камерната сцена на Драматичния театър в Пловдив на 5-и юни. И макар да е заклет привърженик на любовта без маски и арта без поза, Дария танцува с огромна индонезийска маска в хореография на телата заедно с актьора Николай Марков в пиесата, където, оказва се, не само очите на героите са сини, но и крайниците им.

"Когато си погледнах тялото преди няколко дни, синините бяха избледнели и си казах: колко много време мина от премиерите", смее се Дария. След всяка премиера, Дария не спи до 4 сутринта, но не заради болката от синините, а от вълнения.

Признава, че имало дузина падания и ставания на сцената, тъй като и двамата с Николай подхождали активно към работата. "Беше важно да се редуват поетичния текст на Дюрас с физическите паузи на танца. Езикът на тялото - това е нашият език, по който аз и другият актьор Николай сме реагирали на текста".

За Дария "Очи сини, коси черни" е едно от най-сериозните постижения през последната година. Точно в този момент, тя не съжалява, че се е върнала към театъра и дори помни точно как е взела това решение. Съвсем случайно се оказва на лятна прожекция на комедията "Шшшт Попей ми" с участието на актрисите Снежина Петрова, София Бобчева и Силвия Станоева.

"Когато видях преподавателката ми доц. Снежина Петрова на големи екран си казах: Дария, момиче, къде си? Какво правиш? Връщай се в университета, за да сбъднеш мечтата си и да бъдеш актриса".

Завършва актьорско майсторство, а музиката остава на втори план. Скоро след това започва репетиции за представлението "Влюбените" с водещ и драматург доц. Снежина Петрова. Именно тази пиеса ще се играе в рамките на международния фестивал "Варненско лято" на 10-и юни. Постановката на Десислава Шпатова е съвременна версия на класическия текст на Карло Голдони. Актьорите разказват историята на любовта като история на човешкото несъвършенство.

"Предпочитам модерния арт и това е изкуството, което харесвам - това е, което се доближава до истинския живот. Мисля и че времето на класическата драма е отминало и има нов живот в световния театър, който вече тече на пълни обороти. И се надявам, че ние тук, в България ще влезем в него в търсене на истинската емоция".

И макар да си пада по многопластовите пиеси, разкостващия анализ и двузначието, Дария Митушева е истински фен на Сара Кейн и нейната остра, буквална драматургия. "Това е актьорското изкуство, от което бих искала да бъда част. Бях залята от всичко, което прочетох на Кейн и открих същата вибрация и в пиесата "Очи сини, коси черни" на Дюрас. И там героя говори за себе си по същия начин - в трето лице". Ако самата тя трябва да говори за себе си в трето лице, би избрала да бъде госпожица Юлия на Огуст Стриндберг.

"За мен е по-истинско да видиш един потен, ревящ акtьор на сцена, който вади от себе си повече от една красива манекенка, завършила вчера и вече актриса. Леонид Йовчев със сигурност бих го гледала всеки път в най-тежките му персонажи. Смятам, че театралната сцена не търпи позата", казва младата актриса Дария Митушева.

Тя е подготвена и за най-тежкото - времето, което е нужно да се завърти колелото в театралните среди.

"Разчитам все още, че някой ще ме види и ще ме хареса като актриса. Искам да се занимавам с театър и кино, но споделям и мнението на актьора Велизар Бинев за това, че в България не се знае каква е системата за кастинги за филми. Те не се обявяват, както и щатните места в театрите. И съм щастлива, че покрай режисьора Ирена Иванова и благодарение на директора Юлиан Бурчин от театър "Възраждане" мога да имам невероятната възможност да играя в момента".

Когато не играе, може да хванете Дария да чете драматургия. Да слуша "Пинк Флойд", с които е израснала, може би малко електронна музика, но никога чалга. Обещава да не играе фалшиво, да се освободи от зависимостта да бъде перфектна и да се концентира дълбоко в себе си, когато е на сцената.

След 10 години се вижда на сцена в чужбина, както й предсказала една астроложка. А дотогава, а може би и след това в себе си ще чува вътрешно гласа на преподавателката Възкресия Вихърова, който й казва категорично и ясно: "Намери начин".

Oще: актриса  дария митушева  ирена иванова  кристина димитрова  литература  маргьорит дюрас  очи сини коси черни  пиеса  рене карабаш  театър  театър възраждане 


Още от Story

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани