Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Модата е мъртва?

Георги Стоилов знае тайните на живата-мъртва, българска модна сцена Снимка: facebook/george.stoilov
Георги Стоилов знае тайните на живата-мъртва, българска модна сцена
Георги Стоилов. Снимка: Васил Германов
Вариантът на Жоро за "С тениска на бала"
Втората щампа за "С тениска на бала" имитира рокля...
Част от фотосесията за twelve, кръстена "Not for freedom but for Power". Снимки: twelve Снимка: twelve
Част от фотосесията за twelve, кръстена "Not for freedom but for Power". Снимки: twelve
Щом има фес, значи става дума за "истинска балканска история". Снимки: twelve Снимка: Георги Стоилов
Щом има фес, значи става дума за "истинска балканска история". Снимки: twelve
Съчетанието между фес, милитари панталон и родопско одеало съвсем не е безсмислено. Снимки: twelve Снимка: Георги Стоилов
Съчетанието между фес, милитари панталон и родопско одеало съвсем не е безсмислено. Снимки: twelve
Зимен модел шапка от колекцията на 45str. Снимка: Facebook/george.stoilov Снимка: 45str
Зимен модел шапка от колекцията на 45str. Снимка: Facebook/george.stoilov
Още една шапка от 45str. Снимка: Facebook/george.stoilov

"Модната сцена е мъртва. Целият свят е убит заради интернет. И въпреки това, аз съм оптимист". Това изявление, което по провокативност и противоречивост напомня по-скоро на лозунг, обобщава гледната точка към света на Георги Стоилов. Макар и категоричен в заявленията, той изглежда като човек, който постоянно се стреми да бяга от определенията.

Затова и ако се налага да сложи етикет на себе си, предпочита да се нарече просто "артист".

В това широко понятие се включва работата му като стилист в онлайн изданието twelve, страстта, с която се грижи за собствената модна линия 45str, в която сам си е шеф и която създава заедно с брат си Димитър Стоилов и с Николай Темелков, и, не на последно място - артистичната визия на дизайна на две от тениските за кампанията "С тениска за бала" - особено актуална сега, месец преди започването на сезона на абитуренските пиршества.

Както и другите поканени да направят дизайн за "С тениска на бала" - Мартен Роберто и Knapp, Жоро създава два варианта щампи за този специфичен вид благотворителен "абитуренски костюм". Ето неговото лично послание (и представяне), заснето специално за кампанията:

За благотворителната инициатива, подкрепена от Мото Пфое и БЧК, Георги казва, че това е една "прозрачна кампания", а идеята да се подпомогнат зрелостници-сираци или полу-сираци да продължат образованието си във висше учебно заведение - чрез закупените вместо костюми - тениски, оприличава като "много добра" и в крайна сметка благородна кауза.

Марката 45str обаче седи отвъд благотворителността.

Тя е лимитирана единствено до производството на унисекс шапки с абсолютно алтернативен и много "куул" стрийт дизайн. Шапките, предлагани от 45str, се отличават с "убийствено качество", по думите на Георги, изцяло са произведени в България от добре подбрани качествени платове.

Сред моделите има дори една лимитирана до 10 бройки шапка, при която използваните платове до един са български и висококачествени. Това е един вид патриотизъм, на който Георги държи.

Нееднократно той подчертава, че вярва в бъдещето на страната ни, "където все още някои неща са истински, сурови и първични".

Георги държи на закупуването на шапките офлайн, макар добре да осъзнава, че без интернет съвременната търговия не може да се случи. Затова 45str имат много як сайт. Въпреки това фирмата не планира "да стъпва в мола", макар да има и такова предложение. Tака че и занапред шапките ще могат да се намерят в скейт шоповете, основно в BLOK SHOP, в центъра на столицата.

За абсолютната индивидуалност

Като човек на изкуството, който напоследък се е върнал и към страстта си да рисува (не особено странно занимание за възпитаник на Художествената Академия, специалност "Моден дизайн"), Георги защитава крайната индивидуалност и е абсолютно за независимия - Independent - подход към модата, в който, според него, се съдържа бъдещето на индустрията - по ред причини.

Една от причините е, че на "хората вече им писна от едно и също".

"Преди всички се вайкаха: "О, боже, имаме еднакви секции от времето на социализма!" Сега всички крещят: "О, боже, имаме еднакви неща от Ikea!", казва Георги. "Това е новият социализъм, което е малко плашещо. Същото е и в модата. Индустрията леко е изнасилила ситуацията, а има и свръхпроизводство", очертава проблемите той.

И все пак не става дума за висша мода, където има хора като Раф Симънс - креативния директор на Dior, който "е абсолютен гении", а малко или много - за масовите, или поне за по-достъпните за средната класа дрехи.

"Заради кризата хората не могат да си позволяват скъпи неща, а качеството е насочено основно към супербогатите - не става дума само за модата, но и за нишовата парфюмерия. А другите къде са? Средната класа и по-бедните остават в някаква дупка".

Оптимизмът обаче не го напуска отново - и, именно поради факта, че в модната индустрия засега "има някаква жестока тишина", Жоро смята, че "скоро ще започне да се върти часовникът нанаово в някаква посока".

За работата си в twelve, заедно със създателите на концепта Хубен Хубенов и Слав Анастасов, Георги разказва с удоволствие, особено за една от последните фотосесии, "в която се подиграваме с великите сили: САЩ и Русия".

Фотосесията е кръстена "Not for freedom but for Power" и показва възможните комбинации дрехи към ушанка и каска.

Снимки от нея можете да видите в галерията.

Последната мъжка фотосесия в twelve показва нагледно как шарките на до болка познатото от социалистическия дизайн "родопско одеало" могат необичайно добре да се комбинират с кожено яке, а съчетанието между фес и камуфлажен панталон носи безкомпромисно политическо предупреждение за балканското състояние на нещата.

С една дума: разбираме, че е мода, но все пак е ясно, че "става дума за истинска история", както е и заглавието на фотосесията.

За нетърпеливите фенове

Георги загатва, че скоро му предстои да пусне нов моден продукт, напълно отделно от шапките на 45str, но все още не иска да се издава какво точно да очакваме. Намеква само, че ще бъде нещо за дома, което ще носи негова лична марка. И отново подчертава, че има амбициите да продава себе си, своето абсолютно "аз" като "артист". Това наистина звучи амбициозно и достатъчно сериозно, че човек да си каже наум:

"А, може би, модата все пак не е чак толкова мъртва?"

 

Най-четените