Еверест в бизнеса и България като фикс идея | webcafe.bg
Webcafe

Еверест в бизнеса и България като фикс идея

Сибина Григорова 17.10.2015, 19:54 (обновена 27.10.2015, 18:20)
Мира Драганова

Снимка: © webcafe.bg

Основата на един бизнес е как ще построиш организацията, казва Мира Драганова

Повечето хора, които срещаме, искат да заминат нанякъде и никога да не се върнат.

Мира Драганова е противоположният случай - тя отива във Франция с идеята, че ще се върне в България, и не само че се връща, но и успява да донесе нещо от Франция. Работила е за 2 световни козметични фирми - гигантът L'Oreal и любимата на дерматолозите по света Bioderma.

Шеста година е регионален мениджър на Biоderma, отговарящ за развитието на марката в България, Сърбия и Македония.

Не прилича на човек от козметичния бизнес - премерена, със свой стил, семпъл грим, твърда усмивка и чувство за хумор в правилния момент. Колегите й я описват като невероятно пряма и откровена.

Заминава да следва във Франция, след като завършва училище, без да знае френски, точно на прага на нова любов в България. Решава, че няма да се отказва и от двете, и смело грабва дините под една мишница.

Първите 6 месеца учи езика във Франция. Когато започва в университета, казва, че й е било невероятно трудно - дотолкова не е знаела езика.

Днес Мира Драганова говори френски, който кара французите да я гледат с респект. Познава културата им, маниерите им и ако я гледате отстрани, трудно ще я различните от местните французойки.

Мира е човек, който не си губи времето. Научила е екипа си: „Ако един въпрос не може да се разреши в 2 имейла, то най-добре вдигнете телефона и се разберете с човека отсреща."

На втората година от следването си във Франция попада на статия в Льо Монд, която променя пътя й. Материалът е изследване, което казва, че ако искаш да успееш в голяма френска компания в сферата на икономиката и мениджмънта, трябва да си завършил или частен университет, или един конкретен френски държавен. Решението е взето. Мира кандидатства в Université Paris Dauphine.

Там прекарва следващите 2 години и прави магистратура. "Търсих нещо с практическа насоченост, защото ми беше писнала студентската мизерия и исках да работя, да съм независима", казва Мира.  Един от преподавателите й, който е икономически директор на луксозната дивизия на L'Oreal, й предлага стаж.

История е забавна - по време на интервюто за стажа Мира го пита: "Вие скоро ще отваряте ли представителство в България?". След като получава отрицателен отговор, тя благодари и си тръгва, защото не иска да инвестира времето си в нещо, което няма бъдеще и в България - постъпка, която според нея напълно й е затворила пътя към L'Oreal.

Идеята й от самото начало е, че заминава, но след като завърши следването си, ще се върне да работи тук. По това време иска да работа в киното. "Бях писала за финансите в киното и много ми се искаше да се развивам в тази сфера, бях интервюирала хора от Arte, режисьори, финансисти от известни компании, но бързо осъзнах, че случаен човек трудно ще попадне там".

Не след дълго получава обаждане от секретарката на преподавателя си, която пита дали Мира си е пратила CV. Мира казва: "сега го пиша" и сяда да го пише.

"Тъкмо се чудех накъде да тръгна и те ме поканиха", казва Мира. "Не бях от хората, които знаеха какво искат да работят. Когато ме питаха в гимназията какво искам да правя, казвах "Искам да пътувам" и до ден днешен пътувам много".

Стажът в L'Oreal е 4 месеца.  Всичките й колеги избират дълъг стаж, за да имат време да се докажат. Мира прави обратното - кратък стаж. Логиката й е, че ако не й хареса, ще може да опита и другаде. В този период обаче започва финансова криза и колегите й стоят една година без работа. След 4-те месеца практика, Мира е промотирана и влиза в екипа на вътрешен опит, в който по принцип трудно се попада.

На 3-тата година и след 15-та командировка й предлагат да замине за Сърбия, където да стане финансов административен директор.

По това време е на 27 години - най-младият мениджър на подобна позиция във фирмата.

"Трябваше им човек, който може да се оправи в тази среда, година преди това бяха убили премиера Зоран Джинджич и французите ги беше малко страх. Вече бях попътувала, бях видяла къде мога да се окажа и източно-европейският регион ми беше харесал. Не беше България, но знаех, че няма да имам втори такъв шанс."

Започва с екип от 5 човека и една дивизия - масовите брандове на L'Oreal и в рамките на 5 години отваря филиал и в България, с по две дивизии във всяка държава и екип от 100 човека.

Това е на 9-та или 10-та година от разговора й с онзи преподавател, който всъщност не й казва, че няма да откриват представителство в България. Отговаря й, че няма да е по-рано от 10 години. "Той си беше визионер, невероятен калибър", казва Мира.

Основният проблем на Мира в работата е, че си я върши добре. Тя иска да се занимава с бизнес, но компанията има интерес да има добри финансисти, защото те са кът. Казва на ръководителите си, че иска да се занимава с бизнес. Отговорът, който получава е, че не е нужно да се качва на Еверест и че К2 също бил добър връх. Това е репликата, която кара Мира да се огледа около себе си.

Докато е в Сърбия, ражда първото си дете. Второто идва на бял свят с работата й в Bioderma. Днес я виждаме как успява да отиде на две родителски срещи едновременно и да въведе строги правила: телевизия само през уикенда. "Вече се научих, че като почивам, почивам", казва Мира.

Докато повечето хора избират между любовта и образованието в чужбина, между работата и децата, Мира пита: "Не може ли и двете?"

Кандидатства в Bioderma, но компанията избира на нейно място друг човек - мъж. След време обаче й се обаждат и я канят да заеме позицията. С новата работа, идва и второто й дете. Мира формално не прекъсва работа. Пише мейли от родилния дом, а Блекбъри-то й звъни, докато ражда. Докторът се шегувал: "Да ви подам ли телефона".

Работата й в България е да развие филиал на Bioderma. Започва с минимален екип. Прави бърз мини одит на фирмата и установява правилата.

Започна нова ера в Bioderma, казва Мира.

Компанията се представя пред лекарите - те са основните партньори на марката, защото това е медицинска козметика. Продуктът, който се лансира в този момент, е Bioderma Cicabio - за възстановяване на кожата след външна намеса, шарка и други травми.

Bioderma е бързо растяща компания, но резултатът, който постига Мира, е впечатляващ - 200% ръст за две години.

"Много е важно, като се видиш с шефа, той да ти даде цялата идея и перспектива. Не само да гледаш какво прави конкурента", анализира работа си Мира.

Не всичко обаче е работа. "Мира е страшен купонджия", казват колегите й. "Много обича да танцува и когато сме на парти с екипа, обикновено се раздава на дансинга максимално".  "Последната история, която се сещам, е от пътуването ни до Барселона за международната среща на Bioderma. Програмата беше много натоварена - срещи, презентации.

Имахме буквално няколко часа свободно време и Мира купи билети за туристическото автобусче за всички от екипа, за да имаме възможност да разгледаме града. Според мен беше много хубав жест", разказва Дарина Борисова, PR на компанията.

В Bioderma държат на това хората да се чувстват добре там, независимо на каква позиция са и отколко време са.

Компанията има ясна философия - работят с най-големите светила в науката за новите си продукти, партнират си с лекарите и инвестират в нови клиенти, но не като правят скъпа реклама - те дори нямат телевизионни спотове - а чрез резултати.

Най-добрата реклама за нас е от "уста на уста", казва Мира.

Все пак, това е марката, която всеки 3 секунди продава по една мицеларна вода някъде по света.

"Да, имам късмет, но и вие имате късмет -  аз просто съм смела и си го взимам", казва Мира, когато говори за кариерата си.

Oще: bioderma  бизнес  бизнес инициатива  биодерма  козметика  козметичен бизнес  козметични продукти  мениджър на bioderma  мира драганова  образование във франция  предприемачество 


Още от Story

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 19.10.2015, 11:21

3 cenerentolla | 01.11.201514:51

Една статийка, изцяло в духа на българските посредствени PR-i. Уебкафе са пропуснали явно да напишат платен репортаж, но че е платен драскоч е повече от ясно. Дали ще изтриете коментаръте ми или не, няма значение. С това, че изтрихте предния, показахте, че това е рекламен материал, под който трябв да съществуват само и единствено рекламни коментари, но не и нещо реално и обосновано на здфрава логика и факти - а именно, как въпросната рекламирана госпожа леко е минала покрай описанието в статията.

Наздраве, уебкафе. Както казах, четях сайта с удоволствие години наред, бяхте уж платформа за по-интелигнентни хора. Нищо подобно явно. Просто платформа за сноби. Ще чета нещо друго.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.05.2014, 08:51

2 Ivan Bardarov | 18.10.201512:33

Разгледах сайта на Bioderma. Без особена изненада установих преобладаващо количество снимки на женски лица.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.05.2014, 08:51

1 Ivan Bardarov | 18.10.201512:01

" На 13-тата година и след 15-та командировка й
предлагат да замине за Сърбия, където да стане
финансов административен директор.
По това време е на 27 години - най-младият
мениджър на подобна позиция във фирмата."

Може би не на 13-тата, а на 3-тата година.
   

оценка

+1 -0

Най-коментирани