Станишев art Доган | webcafe.bg
Webcafe

Станишев art Доган

Тодор Ковачев 26.04.2013, 16:09 (обновена 29.04.2013, 07:05)

1 от 6 снимки Назад Напред

digital face

Снимка: © Явор Николов

The Digital Face сащиса българската публика

Ще решите, че модерното изкуство трябва да е много закъсало, щом търси вдъхновение точно в политиката. Не така обаче мисли американката Лиз Меджик Лейзър, която редовно поставя политически изразни средства в основата на своите необичайни арт спектакли.

Обяснението й е, че "живеем в странна ера, в която шоуто се е превърнало в основен инструмент на властта". Тя живо се интересува как съвременните политически фигури предизвикват съпричастност у публиката с внимателно отработени знаци, възприемани на подсъзнателно ниво. И е решила да ги предаде по свой начин - колкото дързък и спорен, толкова и привлекателен.

На 31 г. Лиз Меджик Лейзър вече е сериозно име в нюйоркските арт среди, а тази седмица показа едно от специфичните си представления и в България. Като част от фестивала Sofia Contemporary 2013, тя пристигна в столицата със своя пърформанс The Digital Face ("Дигиталното лице"), в който се пресъздават жестовете и езикът на тялото на различни политици по време на техни речи.

За основа са използвани идеите на Франсоа Делсарт и неговата теория и практика на ораторското изкуство от XIX век.

Пропаганда без послание

У нас двете представления минаха пред любопитна, макар и леко объркана публика в Мраморното фоайе на НДК. Хората наблюдаваха с повдигнати вежди как танцьорката Ариел Фрийдман пресъздава жестовете на политици като Ангела Меркел, Барак Обама, Джордж Буш-старши, Дейвид Камерън, Бенямин Нетаняху и Кристин Лагард.

Изпълнителката извършваше роботизираните си движения единствено под звука от равномерното щракане на затвора на фотоапарат. През повечето време приличаше на работник от фабрика в режим на максимална ефективност.

На моменти тя успяваше да внуши твърдост или отпуснатост, агресивна или отбранителна позиция. Най-интересни бяха именно контрастите в тялото й между хармония и безпокойство, предаващи политическата реторика като танц - една същинска пропаганда без послание.

Оживление настъпи при гвоздея в програмата, а именно превъплътяването в до болка познатите на зрителите Сергей Станишев и Ахмед Доган. Лидерът на БСП е бил изучаван по време на своя реч пред Партията на европейските социалисти. А Доган беше уловен в емблематичен епизод - по време на атентата срещу него на 19 януари.

Ариел Фрийдман драматично отигра пантомимата на схватката с нападателя Октай Енимехмедов и ефектно падна, с което не остави съмнение у публиката кого точно пресъздава в този момент. За да разпознаят останалите й персонификации обаче, хората трябваше да се взират в дребно екранче отсреща, на което течеше и текстът от пресъздаваните речи.

През цялото време изпълнителката беше с гръб към зрителите и с лице към камера, която предаваше всяко нейно движение на видеоекран отстрани. Петнайсетината минути представление може и да оставиха публиката в небрано лозе, но все пак сащисването си е основна функция на модерното изкуство.

Доугън нищо не е знаел

Самата Лиз Меджик Лейзър също присъстваше на пърформанса и изживяваше всяко движение на танцьорката Ариел. Авторката признава, че атентатът срещу Доган събудил любопитството й и в крайна сметка я довел в България. Тя веднага осъзнала, че случаят се вписва много добре в концепцията на The Digital Face.

Провокирали я съмненията, че атентатът е напълно нагласен. След изгледаните материали предположението й е, че нападението наистина е инсценирано, но „Доугън", както го нарича тя, не е бил предупреден за него.

Станишев пък я привлякъл с въздържаното си, но уверено поведение. „Той използва класически ораторски жестове, по-класически от тези на останалите", казва тя. Според Лиз движенията му понякога са прекалено отработени и неестествени, но все пак ефективни.

Любопитен й се вижда контрастът с лицето му, което за разлика от ръцете не е изкуствено, а изглежда ведро и приветливо. „Много от останалите държат лицата си стегнати, а при него напрежение не си личи".

За добро или лошо, засега тя не се е занимавала с Бойко Борисов и неговия език на тялото, но все пак си оставя вратичка и обещава, че ако отново дойде тук, ще включи и трети наш политик в шоуто си.

За да разсее всякакви съмнения, Лейзър ни уверява, че съвсем случайно пърформансът е съвпаднал с предизборната кампания у нас. И наистина, датите на представлението й са уточнени доста преди изборите да бъдат изтеглени за 12 май.

Все пак зоркият й творчески поглед вече трябва да е забелязал: българската политика има нереализиран потенциал да вдъхновява съвременните арт форми.

Oще: the digital face  ахмед доган  лиз меджик лейзър  пърформанс  сергей станишев 


Още от Story

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Най-коментирани