Непотребни, зависими и изоставени | webcafe.bg
Webcafe

На дъното. След като си се жертвал за Родината

Webcafe.bg, по The Fix 20.09.2012, 12:42 (обновена 24.09.2012, 17:23)
Ветеран от войната в Ирак

Снимка: © Getty Images

По 18 ветерани се самоубиват всеки ден в САЩ

За бившия армейски сержант Шон Кнап, битката с пристрастяването е изтощителен процес, продължаващ вече осма година. Даже по-лошо, той почти е коствал живота на него и семейството му.

След служба в армията между 1994 г. и 2000 г. Кнап се уволнил с почести и малко по-късно срещнал бъдещата си жена. Не минало много време преди "абсолютно ужасния" преход към цивилния живот да тласне Кнап към депресията. Той се пристрастил към болкоуспокояващи и започнал да пие.

Ударил дъното през 2007 г. Въоръжен с огнестрелно оръжие, той взел за заложници жена си и двете си малки деца. По време на 4-часовата драма той крещял на полицаите да го застрелят. "Каза, че иска да умре, но беше ясно, че се нуждае от помощ", разказва съпругата на Кнап.

За съжаление, Службата по въпросите на ветераните не обърнала особено внимание на случая. Шон Кнап се срещал с психолог най-много по един път седмично. "Сякаш ми казват "Да видим колко време ще изкараш жив и после ще ти помогнем", спомня си той. Чак след втори тежък битов инцидент ветеранът бил записан в интензивна програма за борба със зависимости. Били нужни години, за да стане напълно "чист".

Историята на сержант Кнап е сред най-крайните, но показва проблем, който засяга хиляди бивши военни и е налице не само в САЩ. Ветераните често имат проблеми с адаптацията към цивилния живот и липсата на подкрепа от страна на държавата ги тласва към алкохолизъм, наркомания и депресия. Липсата на средства за рехабилитация на зависимостите и психическите проблеми са само част от смъртоносната военна спирала - раняване в мисия, посттравматичен стрес, зависимост и самоубийство.

Проучванията сочат, че през последните години има ръст на зависимите към алкохола и наркотиците бивши войници. Според данни на Службата по въпросите на ветераните, опитващите се да откажат пиенето ветерани са нараснали с 56% само между 2003 г. и 2010 г. При другите зависимости няма актуални данни, но се знае, че към 2009 г. близо една пета от потърсилите психиатрична помощ са злоупотребявали с поне една субстанция.

Най-често войниците страдат от посттравматичен стрес, причинен от участието в бойни операции, ранявания и престой в полеви болници, изморителните патрули и непрекъснатото напрежение. Само през юли тази година и само в Ирак и Афганистан 26 пехотинци, 55 войници от ВВС, 39 моряци и 32 морски пехотинци са отнели живота си. При ветераните положението е катастрофално - самоубиват се по 18 души дневно.

Междувременно ситуацията в Близкия изток става все по-нестабилна и някои анализатори смятат новата война в региона за неизбежна. Това ще доведе до още страдания за ветераните, тъй като те далеч не са сред приоритетите във федералния бюджет. Изпадналата в стагнация икономика също не е особено гостоприемна към мъжете и жените, които са се уволнили от армията.

Формално, държавата се грижи за тях, като са създадени множество програми за лечение на зависимости и психически проблеми, но за мнозина е невъзможно да се възползват от помощта заради неравномерния й обхват, множеството бюрокрация и хроничната липса на пари, която не позволява назначаването на персонал в даже вече изградени центрове за рехабилитация.

Президентът Обама се ангажира с разширяване на обхвата на програмите и назначаване на допълнителни специалисти, но предвид наближаващите избори не е ясно дали ще видим промяна.

В момента на много места ветераните са пренасочвани към цивилни лечебни заведения, но качеството на работата им не може винаги да бъде контролирано. Освен това, лекари от центровете за рехабилитация коментират, че много често бившите войници идват при тях с много трудни за диагностициране и лечение комбинации от тежки психически проблеми и зависимости към различни субстанции - нещо уникално за служилите в Ирак и Афганистан и напълно непознато за специалистите извън армията.

Сержант Шон Кнап също би желал да говори за проблемите си с някой, който познава армията отвътре, но ще се наложи да посещава цивилен терапевт - поради бюджетни съображения. „Те са изпратили някого някъде и сега този човек е смазан. Не изглежда да ги интересува, че цялото ни семейство още се възстановява. Те са приключили с нас, но ние не сме по-добре", категорична е съпругата на ветерана, която е написала книга за войната след края на битките.

Oще: афганистан  ветерани  зависимости  ирак 


Още от Story

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 24.09.2010, 01:51

69 Българолюб | 21.02.201323:16

Деликолев не съм много съгласен с теб.За тоя боен стрес и тия масови самоубийства съм чувал единственно в американската армия.Не съм чувал нашите дядовци преди атака на нож при одрин или Чаталжа да са вземали амфитамини или хероин или тем подобни боклуци .единственно високия боен дух ги е вдигал в не отразима атака.Също така не съм чул след като са се връщали от война да са ставали самоубийци или социопати.Не не си прав...може за американската "армия"нарочно е в кавички ...и така да е......
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 15.09.2011, 21:28

68 Лудколю Деликолев | 23.09.201210:27

Някои съображения относно това защо се самоубиват ветераните на САЩ.
Разбира се най-логичната и вероятната причина е невъзможността им да се впишат обратно в обществото, където няма йерархия и ясни взаимоотношения тип "на тези хора им козирувам, тези хора на мен ми козируват, по тези хора стрелям". Друга очевидна причина е моралния компонент - хората сме социални животни и сравнително трудно приемаме вътрешновидовата агресия, особено ако е свързана с убийството на беззащитни, напр. жени и деца.
Под повърхността обаче остава понятието "боен стрес" и един психологически феномен.
Бойният стрес е сравнително ново понятие, изчадие на тоталната война (ПСВ, ВСВ) и пораснало и укрепнало при новият тип войни - конфликтите с ограничена интензивност. Човек е биологична машина, чието функциониране в екстремни ситуации (застрашаващи живота му, вкл. военни) става под влияние на определени хормони (напр. норадреналин). Това позволява извънредни физически и умствени усилия и постижения, игнориране на физическа болка и изтощение, но цената за това е, че организма направо се пържи. Груба аналогия е все едно да караш една кола само с нитрометаново гориво - ще хвърчи, ама ще хвърлиш двигателя за 50 000 км. В доброто старо време, войните са се водили по по седем, по тридесет и дори по сто години, ама рядко е имало повече от 4-5 битки годишно. Войниците са имали време да се възстановят от преживения стрес (като си го изкарват на местното население). С напредване на научно-техническия прогрес, армиите стават по-мобилни, отпадат проблемите с логистиката и битките стават много по-често, докато се стигне до ПСВ и ВСВ, където битки има почти всеки ден, понякога по няколко, което означава натрупване на стрес в нездравословни количества. Тогава за първи път се описват първите симптоми на бойния стрес и се документират първите случаи на умрели от този синдром (описван като "нервно изтощение"). Проблемите не стават масови, тъй като при двете световни касапници куршумите, байонетите и осколките убиват по-голямата част от войниците преди да успеят да натрупат стрес. Въпреки всичко, командванията вземат мерки - германците например през ПСВ раздават барбитурати или хероин (на хапчета) преди атаките на щурмоваците от ангрифдивизионен. Руснаците както знаем, открай време лекуват стреса с водка, като се е наливала след сражението, не преди него, така оцелелите са успявали да намажат и от дажбата на убитите. Амфетамините са използвани широко от германци, англоамериканци и японци, като средство за борба със стреса, макар и с друг механизъм на действие. Друг важен фактор е, че дори при руснаците и германците на бойната линия, т.е. директно изложени на боен стрес са около 30% от личния състав на една дивизия, като отделните части се "въртят" и войниците успяват да почиват. Въпреки всичко, войната си взема своето - смята се, че около 30% от смъртността в лазаретите с неидентифицирани причини се дължи на бойния стрес, а ветераните които се връщат с психически разстройства породени от това явление са милиони от всички воюващи страни (Ремарк в "Черния обелиск" описва едно такова оттделение в лудницата).
В прекрасният ни нов свят на малки, мръсни войни, ситуацията с бойния стрес става още по-голямо мазало - САЩ воюват с много по-малко войници, фронтова линия няма, всяка база независимо къде е, включително в зелените зони може да стане обект на нападение. Патрулирането в населените места е не по-малко критично - всеки местен може да извади калашник изпод джелабата и да те пушне. Към това прибавяме самоделните крайпътни бомби и мъчениците с гранати в гъза и семтекс на пояса. Войниците са на практика в непрекъснат боен стрес, макар и с по-ниска интензивност. Ниското, но непрекъснато напрежение не води до нервни сривове, но променя психиката. Така че, една мисия може и да не завърши с жертви, но почти сигурно завършва с няколко новоизлюпени психопата.
Психологическият феномен е процентът на социопатите във всяко общество (от 0,5 до 3%). Докато повечето хора са, както казахме социални животни и изпитват не само морални угризения, но и подсъзнателно отвращение към това да опушкат половин пазар правоверни, да избесят едно село под звуците на военна музика или дори да стрелят по враговете си, социопатите нямат такива проблеми, тъй като не се чувстват част от обществото. На война тези хора обикновено обират къде що има ордени имени Суворова, Ънкомън валор, Железни кръстове и прочия отличия за качествено и количествено убиване на хора. Като се върнат обаче в обществото и от върховете в армията слезат в низините на обществото почват проблемите - как си представяте човек застрелял 300 арабина в Ирак, да се подчинява на шефа си арабин в службата?
Не е толкова изненадващ процентът на самоубийствата сред ветераните - тя крушката си има опашка.
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 09.03.2011, 10:49

67 Rodrigo Diaz de Vivar | 22.09.201220:59

@Govedo13
"Повечето войници в армията получават смешни пари"

Опа, я пак ...
Изобщо имаш ли представа за размера на заплатите в USA?
И колко е заплатата на военен в сравнение на заплатата на цивилен или полицай с такава квалификация.
И колко са разходите за живот на военен и колко на цивилен.

Подчертавам, за да не се излагаш.
Заплатата на американските военни се състои от:
Basic Pay, Bonuses, Allowances и други Benefits.
Ама това не са празни приказки, ами зад всяко нещо стоят точни цифри. За всяка длъжност. От редника до генерала.
Ако имаш ужасно силно желание, ще ти нахвъля конкретни данни след няколко часа, сега се налага да излизам.
Само за сведение, армейски сержант получава около 20% по високо възнаграждение [заплата плюс финансово изражение на придобивките, които му се полагат] от патрулиращ полицай.
Аз щатски полицай досега не съм видял умрял от глад.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.11.2011, 13:00

66 Govedo13 | 22.09.201215:41

Американската армия е много интересно нещо. Това което Дара написа е 100% истина. Повечето войници в армията получават смешни пари а са подложени на огромно напрежение и виждат неща, който не желаете да знаете или видите.
Както тя каза в армията няма да намерите никой,който да е образован или да идва от богато семейство- това е тъжното в цялата работа- бедните в УСА умират и са жертви, както жертвите на тези войни за ресурси, за да може богатите да стават още по-богати. Умствено те са машини с промити мозъци който не са годни за цивилен живот.

Цялото е тъжно и смешно до някъде. Моя опит черпя от студентска работа като преводач в американска военна база- войниците с 2-3 години опит в Афганистан и Ирак взимаха 1/3 по-малко от нас-неквалифицираните преводачи. Войниците поучават смешни заплати когато не са на бойни действия, а когато са на такива им таковат таковата. Истинската и брутална печалба от войната идва от външните доставчици на армията им-там парите са огромни понеже компаниите са на тези чичковци с бели якички който са пратили армията там. Смешно или не един шофьор на цистерна в Ирак взима колкото полковник с 10 години опит.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 13.09.2010, 14:43

65 Bozo Kosmev | 22.09.201215:06

И за полакомяването за пари: за американските младежи без пари и без работа, влизането в армията е като за българските младежи да ходят на гурбет в чужбина. Все едно да кажеш " полакомил се да бере боровинки в Швеция", "полакомил се да бърка цимент в Испания".

---------------------------

Дара, Дара, Дара. Да ти имам сравненията - бране на боровинки с убиване на хора.
А дори и тогава - като е отишъл да бере боровинки и се е потрошил, що трябва после аз да му плащам масрафа? Нещо не схващам ква е ползата от файдата.
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 04.11.2010, 13:42

64 Mile Manolov | 22.09.201214:45

you've gotta die, gotta die, gotta die for your government?
die for your country? that's shit!
you've gotta die, gotta die, gotta die for your government?
die for your country? that's shit!

there's a gulf war vet, dying a slow, cold death
and the government says, "we don't know the source of his sickness."
but don't believe what they say, because your government is lying
they've done it before and don't you know they'll do it again
a secret test, government built virus "subject test group: gulf battle field troops"

you've gotta die, gotta die, gotta die for your government?
die for your country? that's shit!
you've gotta die, gotta die, gotta die for your government?
die for your country? that's shit!

first world war veterans slaughtered, by general eisenhower
you give them your life, they give you a stab in the back
radiation, agent orange, tested on U.S souls guinea pigs for western corporations
i never have, i never will pledge allegiance to their flag you're getting used, you'll end up dead!

you've gotta die, gotta die, gotta die for your government?
die for your country? that's shit!
you've gotta die, gotta die, gotta die for your government?
die for your country? that's shit!

i don't need you to tell me what to do
and i don't need you to tell me what to be... fuck you!
i don't need you to tell me what to say
and i don't need you to tell me what to think!
what to think! what to think, what to think, what to think, think, think, think!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.12.2010, 06:25

63 Bichkiiata | 21.09.201221:40

100% съм на мнението от коментар 4 на Родриго.
Американските войници нямат морална база на която да се опират когато психиката им блуждае и не намират положителни отговори , за чий хуй трепат хора на хиляди километри от границите на УСА, докато в същото време някой им помпа жените, а децата им стават подвижни аптеки и дали си заслужава парите.
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 11.10.2011, 15:08

62 Тошко от Габрово | 21.09.201220:29

....и пак се завъртя колелото...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

61 deowin | 21.09.201220:12

>Да си стоиш ти зад думите, а не някой неизвестен мишок или известен и прочут учен написал някъде нещо си.

Посочи кога не съм заставал за думите си, а съм цитирал друг, позовавайки се на чужд авторитет. Това не го правя.
Между другото, ако за теб това е важно (за мен е), то не разбирам защо ти самият цитираш жената на някакъв "неизвестен мишок", все едно това придава някаква различна тежест на мнението ти. Защо не застана сам зад него?
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

60 deowin | 21.09.201219:54

>материали на автори с неясна квалификцижа като тези от Уикипедия.

Отново ще повторя, дано този път разбереш - прочети принципите на уикипедия.
За пример, ето ти два важни - не се включват нови разработки, а само производни на вече публикувана информация; източниците се цитират и трябва да са вече отпечатани.
   

оценка

+0 -1

Най-коментирани