Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Походът на българските лъвове в Кан

Миналата година на Young Lions български екип се е състезавал в категорията принт. В същата е имало българско участие и преди няколко години, но досега нито един отбор от страната ни не беше взимал награда. Влади Герасимов обаче го постигна заедно с колегата си Желез Атанасов
Снимка: Facebook.com
Миналата година на Young Lions български екип се е състезавал в категорията принт. В същата е имало българско участие и преди няколко години, но досега нито един отбор от страната ни не беше взимал награда. Влади Герасимов обаче го постигна заедно с колегата си Желез Атанасов
Влади Герасимов (в средата) и Желез Атанасов тъкмо получават наградата си в Кан от председателя на журито Амир Касай, който придържа и табелата #prayforvarna
Боно от U2 по време на фестивала Снимка: Getty Images
Боно от U2 по време на фестивала

Звучи като приказка: двама българи печелят в най-престижната категория на най-голямото събитие в света на рекламата. В 17 различни категории на фестивала Cannes Lions общо 35 765 реклами от повече от 90 държави се конкурират за признанието на жури от 312 човека.

До момента българин не е печелил нищо от този конкурс, а сега в състезанието за рекламен клип на млади рекламисти Young Lions първа награда грабват 25-годишният Владимир Герасимов и 27-годишният Желез Атанасов.

Дори да звучи фантастично, това се случи съвсем наистина в края на юни. А как успяха да го постигнат нашите момчета и през какво преминаха до целта - пред Webcafe.bg разказва един от победителите Влади Герасимов.

Българската надпревара

Всъщност Герасимов е учил журналистика в Американския университет в Благоевград, но още оттогава проявява афинитет към курсовете по реклама, към киното и към заснемането на кратки клипове. След това постъпва на стаж в агенцията, където работи и до днес - Noble Graphics, и там се запознава с Желез Атанасов.

Без въобще да подозират какъв успех им предстои, в началото на тази година двамата решават да се пробват в българския конкурс Young Lions, който трябва да излъчи отбор за състезанието в Кан.

Състезанието Young Lions Bulgaria изисква направата на 60-секунден видеоклип с потенциал да стане viral, който показва София като територия, на която се концентрира творческа енергия. Участват над 20 екипа, които трябва да измислят и заснемат идеята си в рамките на 48 часа след като получат задачата.

Въпреки малкото време, с което разполагат, Влади и Желез избират да заснемат цяла поредица от три клипа, рекламиращи по креативен начин кандидатурата на София за Европейска столица на културата през 2019 г.

„За един ден ги измислихме, на следващия ден ги заснехме", разказва Влади. „Идеята беше семпла и лесна за изпълнение, а същевременно готина като послание. Не очаквахме, че ще спечелим. После, като спечелихме, първо се зарадвахме за това, че просто отиваме в Кан на фестивала".

Тогава двамата въобще не си правят някакви сметки да спечелят и на френска земя. Съвсем трезво отчитат факта, че тук са излезли измежду 28 отбора, а в страни като САЩ победителят е надделял над 500 местни тимове след няколко кръга.

На чужда територия

Така през юни те пристигат на Cannes Lions и колкото и да са подготвени предварително за фестивала, мащабите му ги впечатляват.

Там по цели дни се провеждат лекции и дискусии в няколко зали едновременно с най-големите имена в рекламния бранш, а и не само. Из фестивалното хале можеш да съзреш Боно от U2, Кортни Лав, основният дизайнер на Apple продуктите Джонатан Айв, както и актьора Ралф Файнс, участвал в изключително интересен разговор с главния редактор на The Guardian Алън Ръсбриджър.

Влади Герасимов и Желез Атанасов са увлечени да посетят колкото се може повече събития, но скоро идва и техният ред да се включат във феста. Задачата в тяхната категория им е поставена от австралийска неправителствена организация, която се бори с насилието над деца. В Австралия проблемът е широко разпространен и съществуват данни, че там на всеки две седмици по едно дете умира от някакъв вид насилие.

Влади, Желез и останалите 34 екипа получават задачата да направят клип, който демонстрира този проблем, но не съдържа никакви кадри на насилие.

Според правилника, те отново имат само 48 часа, за да свършат цялата работа, а този път и ограниченията им са по-строги - всичко на всичко разполагат с един GoPro фотоапарат, с който да заснемат видеото, и един iMac, на който да го монтират, както и музикалната база данни на Getty. През цялото време от организаторите ги дебнат да не влизат в интернет и да не търсят помощ отвън.

Този път като основа на своята идея Влади и Желез използват поговорката, че всичко в Австралия се опитва да те убие - тъй като там дивият живот е колкото екзотичен, толкова и опасен. В краткото им видео зрителят „влиза" в музей и вижда няколко информационни табла за най-смъртоносните животни в Австралия: например илюстрирана змия и надпис до нея „Х убийства на година, противодействие: еди-кой си антидот". На следващото табло е представена акулата с още повече убийства на година и съответното противодействие срещу нея.

Оказва се обаче, че тези животни сумарно убиват по-малко, отколкото човекът в Австралия убива деца. Затова накрая камерата стига до пазача в музея, който просто си чете вестник, и до него се появява надписът: „26 убийства на година, Противодействие: внимание и грижа към децата".

Заради ограниченията, самото заснемане на идеята ги затруднява доста. Те трябва да действат светкавично бързо, и то изцяло в полеви условия, да сложат фотоапарата на масичка и да го теглят с въженце (поради липсата на един прост статив), за да заснемат необходимия кадър. Осветлението никак не е подходящо, а после при монтажа се налага да увеличат двойно изображението, от което качеството му видимо спада.

Затова при предаването българите никак не са доволни от крайния резултат, а и нямат никаква представа какво са направили другите екипи. „Очаквах, че сме изправени едва ли не срещу Тарантино, или поне по-младата му версия", смее се Влади.

Двойната радост

Категорията „Филм" се смята за най-трудната и най-престижната на това състезание и затова с нейното награждаване завършва галавечерта на предпоследния ден в Кан. Влади и Желез били уведомени за резултатите още през деня... само че им съобщили грешно класиране. Обявили ги за втори, след отбора на Австралия. Страшно се зарадвали, подскочили, взели си наградите и грамотите, снимали се с журналистите и журито, но впоследствие станало ясно недоразумението и истината излязла наяве - нашите не били подгласници, а победители.

Затова се наложило в крайно неловка ситуация да си разменят наградите с австралийците. „Бих казал, че по-драматично нямаше как да е", отбелязва Влади. „Но успяхме да се израдвахме и на второто, и на първото място".

По света или у нас

На самата церемония българите получават наградата си от председателя на журито, самия Амир Касай (главен креативен директор на DDB Worldwide, една от трите най-големи рекламни мрежи в света) и използват възможността да излязат на сцената с табелка #prayforvarna - точно ден след ужасяващото наводнение в морската столица.

Вече се говори как постижението на рекламистите от Noble Graphics може да се окаже повратно за историята на българската реклама.

Самият Влади се въздържа от такива прогнози, но държи да подчертае, че по начало българите могат да са равностойни във всякакви такива начинания и не бива да се съмняват в това. Към своите лични перспективи той също гледа спокойно: ако му се появи възможност да заработи в чужбина, не би емигрирал, а би поработил за година-две и след това би се върнал в България.

Покрай успехите им с Желяз, подобна възможност може да им се удаде съвсем скоро. Тяхното печелившо видео ще бъде вкарано в цялостната рекламна кампания на австралийската компания (най-вероятно преди това ще бъде презаснето от двамата българи), ще се завърти в национален ефир в Австралия, ще му бъде направена и YouTube кампания, която му гарантира милион гледания.

А през това време Владимир Герасимов и Желез Атанасов може да получат възможност да освежат и българската рекламна среда с интересни и идейни спотове - тя определено има нужда от нещо такова.

 

Най-четените