Стела Зограф | webcafe.bg
Webcafe

Стела Зограф

Цветана Георгиева
13.09.2013, 17:36 (обновена 18.09.2013, 06:54)

1 от 18 снимки Назад Напред

Стела

Животът е борба, казва Стела

Забърквате гъстата течност с жълтък за спойка и лъжица мед за еластичност. Това не е рецепта за сладкиш, въпреки че започва точно така, а стар трик за подсилване на грундовата основа на платната. Там Стела Василева рисува икони. Забравени светци, библейски сцени, канонични потрети.

Стела е истинска находка за иначе консервативната иконопис и на пръв поглед нищо не издава нейната професия. Малко хора биха си представили иконографа като млада жена, която по 12 часа на ден рисува куполи и картини по догмите на православието, докато слуша класически рок отпреди да се роди.

И искрено да се възхищава както на "Страшния съд" на Захарий Зограф, така и на Владимир Димитров - Майстора и неговото "Момиче".

Още по-невероятно изглежда тя да има 13-годишен опит, магистърска диплома от Велико Търново и най-важното - свидетелство от Задругата на майсторите на народните художествени занаяти.

Стела се оказва прекалено срамежлива, за да се хвали с тези постижения, но си струва да отбележим поне участието й в проекта за новооткрития мултимедиен посетителки център "Царевград" в старата столица на България, където пресъздава стенописи от 12 век.

Освен онагледяване на православието, тя владее занаятите на керамиката и мозайката. Създаването на икони и стенописи обаче чувства като свое призвание - изкуство, прецизно до сантиметри и едва забележими цветови нюанси. Удовлетворение изпитва, когато види как някой вярващ се моли пред икона, излязла изпод четката й.

В началото бе канонът

Тук става дума за цяла наука, която включва художествени техники, обратна перспектива, канонически постулати, точни химически пропорции, малко богословие, църковно-славянски, старогръцки, руски и латински език за правилно съкращаване на имената на светците....

Звучи като странен микс от традицията на една хилядолетна религия и съвременните технологии за максимална издръжливост на произведенията. Липсва само някой Индиана Джоунс да разгадава закодирани в образите символи, разбулвайки тайнствата на християнството.

Стела посреща с усмивка подобна приключенска представа за ежедневието си. Всъщност, става дума за продължително висене по скелета, боя по пръстите и тежест в краката.

Рисуването на икони и стени се придържа плътно към църковните норми, например - над иконостаса по традиция има стенопис на Богородица и младенеца, следват светите отци-литургисти, сред които Йоан Златоуст и Григорий Богослов. Има предписания за всичко, включително и цвета на дрехите им.

Творческа свобода обаче не липсва. Стела харесва свежия полъх върху иконографията от художествената живопис, например - поставяне на пейзажи на заден план на иконите и използване на по-топли цветове.

В момента тя се занимава точно с това заедно с друг майстор от Троян - нарича го съвременен прочит на иконите от Новия завет. Описва се като силно оптимистичен и самокритичен човек едновременно.

Църковен майстор

Покрай изографисването на различни по мащаб стени и платна, Стела се научава и на съвсем груби зидаро-мазачески дейности. Налага й се често да прави всичко сама - от измазване на стени до поставяне на най-фината позлата, което кара дъхът й да спира за секунди. Досущ като чираците от едни отминали епохи, към които изпитва силни симпатии.

В днешните вълчи времена интересът към религията капка по капка се връща - в повечето случаи само краткотрайно и при нужда, но това по никакъв начин не помага на Стела и останалите майстори - иконографи. Работа си намират прекалено трудно - по-често чрез познати и по-рядко чрез конкурси.

"За млад човек, който току що е излязъл от университета, е много трудно. Откъде-накъде точно теб ще изберат, още повече, ако си момиче? При нас има много конфликти и завист. По-трудно е да те изберат, отколкото да си свършиш работата", признава художничката.

Не само миряни на преклонна възраст й се чудят, но и доста от колегите й - зографи, с които работи в екип. "Най-страшно е, когато застанеш пред белите стени. В началото просто стоя и мигам, докато не ударя първата четка. Тогава вече става лесно", споделя Стела.

Универсалното зло

По-големият проблем е, че много често произведения на изкуството линеят без грижа в продължение на години. "Много ценности отиват на боклука. Когато през тях мине вода, целият живописен слой се поврежда, мазилката се надига и пада", казва младата художничка. Така скъпоценни стенописи събират прах и влага в мазета, докато се намерят средства за реставрация.

Ето защо понякога се налага тя и колегите й да правят реплики на икони и стенописи, които състаряват умишлено.

"Проблемът навсякъде са парите. Всички средства са дарения на пенсионери - събират ги левче по левче. Ние също даряваме много с доброволен труд. Взимаме много по-малко от реалната цена. Свикнали сме да правим от нищо - нещо, дори доста хора се учудват", изтъква тя.

Когато стане дума за ролята на държавата, тя просто извива вежди. А на въпроса защо полага труд без пари, Стела отговаря кратко и ясно: "Защото имам нужда". Признава, че е религиозна, но не иска да направа избора си на никого.

Не може да скрие обаче съжалението си, че в църквите има все по-малко млади хора, а ценностите отстъпват за сметка на универсалното зло - парите. Все пак, религията е била стълб на българския народ в много трудни исторически време, а сега просто отсъства от живота им. Това вече е тема за друг разговор.

На Стела и екипа й им предстои изложба на мозайки в Стара Загора, а след това заминават за Рим, където са спечелили проект за направата на реплика на мозайка в средновековната католическа църква "Възкресение Христово".

През годините на следването си Стела работи какво ли не, за да се издържа. Сега е доволна от пътя, който сама е избрала. Финалните й думи щяха да звучат прекрасно, ако повече хора можеха да си последват: "Не съм се отказала в името на изкуството. Целта ми е да работя и да ставам все по-добра. Животът е борба".

За иконите й няма какво да говорим - те са предназначени да надживеят поколения.

Oще: изкуство  икони  иконопис  религия  стела василенва  стенопис  християнство 


Още от Story

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 26.11.2010, 16:56

4 edin slep | 15.09.201303:59

Момичето изглежда симпатично и нормално. Явно авторката на материала не я познава или си няма хабер от богословие и какви хора го учат или са го учили. Средния неграмотник си представя богословите като някакви хора - полу-замонашени, не адекватни на света, с някакви архаични (най-малко 1500 години назад) разбирания, за това и са едни обяснения, едни чудесии в статията.

Пък коментаторите - господа, има си много школи и течения в иконописта, най-малкото в катедравния храм ако отидете ще видите плодовете от споровете кой и как да зографиса храма "св. Ал. Невски", които са тресли София преди аха-аха стотина години.
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 15.09.2013, 01:58

3 Krasimir Popstefanov | 15.09.201302:01

sorry,i na men ne mi dopadat,osobenno za chovek zavurshil zhivopis.A i usmivkata ti ne e estestvena!!!
   

оценка

+0 -2

Регистриран на: 20.05.2011, 17:21

2 peta_wawa | 14.09.201320:00

На мен не ми харесват, съжалявам, лицата са прекалено осъвременени, това е ширпотреба. Мащаба заблуждава. По-добре да прави пост-византийски стил картинки като Ангел Василев и старите неща на Карабаджаков.
   

оценка

+0 -3

Регистриран на: 28.02.2012, 12:47

1 Boicho Boichev | 14.09.201309:58

Браво на момичето!
   

оценка

+2 -0