Сам на Арената | webcafe.bg
Webcafe

Сам на Арената

Ники Русиновски 08.02.2011, 17:51 (обновена 12.02.2011, 10:22)
Елиан Гешев

Елиан Гешев: Законът е на моя страна

Елиан Гешев е собственикът на торент тракера ArenaBg.com. Идва ни на гости в офиса един понеделник между пресконференцията, която е дал наскоро на медиите и преди поредното заседание по делото срещу него.

За шефа на ГДБОП Явор Колев Гешев е „организирана престъпност", за съда - обвиняем в това, че... писал по форуми, за медиите - някакъв неясен човек, който говори бързо неразбираеми или невероятни за тях неща с много цитати на текстове от закона.

За нас Гешев е събеседник, който пали нервно цигара след цигара и говори, говори, говори... по всякакви въпроси и без да го питат. Не отказва да обясни и каквото го попитате. И отговорите му чертаят една картина далеч по-различна от онова, което сте прочели другаде в 20 реда.

„Не се чувствам част от интернет бизнеса", казва той в отговор на наш въпрос. Но има удивително ясна визия за развитието на тази среда, технологиите и медиите в нея и дори... приложимото към нея право - както българско, така и чуждо. Репресиите срещу него са го направили по-добър специалист по темата от повечето професионални юристи. Със същата страст обаче може да говори за оцеляването на изкуството в чалга времената или за смъртта на продуцентския бизнес.

Кой е Елиан Гешев?  Пират, бизнесмен, престъпник, идеалист...? Каквото и да е предварителното ви убеждение, след това, което ще прочетете по-надолу, то сигурно няма да е вече същото.

„Пирати", динозаври, изкуство и чалга

Явор Колев не дебатира по същество - "ние сме част от Европа", "пиратството трябва да се преследва"... Аз се опитвам да атакувам изоснови терминологията му. Това е измислена терминология на заинтересованите бизнес среди - от огромните индустрии за изкуство през организациите за колективно управление на права, през разни емисари и лобисти, които обикалят света и с милионите си се опитват да отложат неизбежния си край.

Понятия като „интернет пиратство", пиратски филми, музика, незаконно съдържание целят да внушат вина на обикновения потребител. Вина за това, че четат, гледат слушат или изживяват нещо без да плащат. И задълително като пострадали се посочват авторите и творците.

Ако попиташ един обикновен човек дали всеки би трябвало да получава справедливо заплащане за труда си, отговорът е съвсем ясен - разбира се, че да. И според закона, и според морала, но... нека се загледаме по-добре в тези, които „плачат" за творците.

Кои са те и колко сред тях са автори на каквото и да било произведение? Не носители на права, а автори! Нито един всъщност. Всички те са просто едни прекупвачи на интелектуални продукти. Откупили с пари правото да носят името „правоносител". Те са именно тези, които удесеторяват цената с единствената цел да бъде извличана печалба.

Когато говорим за десеторна печалба обаче няма как това да не ни се стори неморално. Дали е законно? Ами те същите си пазаруват и законите, и, естествено, според тях е съвсем законно.

Друг е въпросът, че в едно нормално общество законът трябва да следва морала, а не обратното. И понеже законът, напазаруван от тях, не съответства на обществения морал, дай сега да коригираме и морала. Ще ги наречем крадци, престъпници, грабители и когато успеем да ги убедим, всичко ще е ОК и нашият закон няма да противоречи на нашия, а вече и техен морал.

Каква всъщност е истината за окрадените автори и творци?

Ако зададем въпрос на един творец: „Избери това, без което не можеш. Без търговеца, който откупува творбата ти или без публиката?" Какъв мислите, че би бил отговорът?

Ясно е че творецът без публика не може да съществува. Писател без читатели, музикант без поне един слушател, театър без зрители... И какво всъщност предлага търговецът на автора? Да го направи достъпен за публиката. Как? Като запише произведението му и го разпространява.

Авторът има интерес от това, защото чрез така получената популярност ще напълни залите и стадионите и от това ще реализира всъщност приходите си. За търговеца нещата са още по-прости. Той само ще трябва да откупи творбата, да я лъсне малко и да я опакова. Само че това „лъскане" ще струва на потребителите 10 пъти колкото е платил на автора.

Звукозаписната индустрия се появява точно навреме - малко след бума на средствата за масова информация. Първи са били радиопрограмите. Авторите са предлагали творбите си, а радиото ги е правило известни и впоследствие са пълнели концертните зали. Резултатът е бил безплатен продукт за слушателите и право на избор за кой автор биха платили, за да го гледат на живо. Съвсем справедливо е певецът да получи възнаграждение като дойде при теб и изпълни песните си. За всяка капка „певческа пот" се полага съответното възнаграждение.

Но нещо е липсвало и търговците са го напипали. Липсвала е възможността да слушаш само тези, които харесваш, и освен това да ги слушаш когато си поискаш. И ето я нишата за търговеца. Инвестираш в техника, записваш, опаковаш, разпространяваш. Все неща, без които покриването на тази ниша е било невъзможно.

Но днес за какво са ни техните дискове и носители? Днес Интернет предлага тази възможност безплатно на творците и на тези, без които те не могат да съществуват - техните почитатели.

Днес всеки може да избира в Мрежата кого и кога да слуша или гледа и е съвсем логично резултатът да е отново безплатен продукт за потребителите. Търговците обаче нямат никакъв шанс да се вместят с печалба в нулевата стойност на безплатния продукт. Те са като едни огромни тревопасни динозаври, свикнали да пасат денонощно.

За разлика от предишните им събратя отпреди 65 млн. години, тези са по информирани и все по-често се заглеждат в огнената топка в небето. Те знаят какво представлява тя. Това е новият астероид, който ще ги изличи от лицето на Земята - Интернет. Ще бъдат изличени, защото те изпасаха духовността на човечеството. Изпасаха я с комерсиалния си подход към изкуството. Инвестират не в култура, а в това, което се продава.

Ако днес бяха живи творци като Бетховен, Моцарт, ван Гог, Пикасо правоносителите дори нямаше да ги забележат. Виж Азис и другите "славеи" с малки имена процъфтяват, защото се продават. А се продават, защото се издават. И се завърта порочният чалга кръг.

Не ме разбирайте грешно. Нямам нищо против съществуването на който и да е жанр в музиката. Но порочният кръг, развъртан от комерса, поражда „чалга" култура. Момиченца на по 15-18 години се обличат и държат като идолите си от чалга клиповете. Там парите, колите и силиконите са бог. А за тези неща си трябват пари, пък те, както си му е редът, могат да бъдат осигурени само от някой „чичко". И какво да му предложат на този „чичко", освен телата си, след като душите им са вече опустошени?

Да, но тезата на правоносителите е - вие убивате пазара и затова няма нови български продукти, понеже комерсиалното оцелява, но вие вземате и хляба на онези БГ артисти, които едва продават 1000 бройки.

В „Арена" не се споделят никакви български продукти - още от самото й създаване. Това правило се роди спонтанно от самите потребители още в началото, когато преминахме към новата тогава технология за споделяне чрез BitTorrent. Писането на кирилица е задължително, грубият или циничен език, обиди, расова дискриминация - всичко такова е забранено. Правила са крещящо необходими, когато събираш няколкостотин хиляди души.

Основната идея на сайта ни е да се спазват основните правила, които са събразени единствено със законовата страна. Моралният аспект на правилата е продукт на много обсъждани във форума към сайта теми. Решенията се взимат от самите потребители и след това за тяхното изпълнение следят модератори, избрани пак измежду потребителите.

Оперативно сайтът се управялва от неговите потребители, които избират модератори измежду самите тях. Модераторите пък избират администратори. Аз от своя страна следя тези, които са се самоизбрали и ситуирали в йерархията, да спазват основните правила.

Самият аз обаче нямам администраторски и модераторски права във форума, защото бях обвинен 2007 г., че съм писал във форума как се свалят и качват торенти и как се действа, когато полицията ти влезе в дома. Това е обвинението ми в съда.

„АренаБГ" е един от най-посещаваните български сайтове. Ти обяви 35 000 лв. печалба в счетоводния си баланс за 2009 г., а хора като Явор Колев говореха за милиони. Какви са всъщност приходите и разходите в този бизнес?

Подръжката на сайт от такъв мащаб изисква машинен ресурс, хостинг, разходи за трафик и разходи за текуща поддръжка и системна администрация. Един такъв сървър е от порядъка на $10-12 000, а ни трябват поне 4 такива. Амортизира се за 2 години, но при такова натоварване поне хард дисковете му трябва да се подменят минимум веднъж годишно. За щастие, те не са големи, защото на сайта не се съхраняват никави файлове или голям обем информация. Но пък трябва да са изключително бързи, което означава, че вместо по $80, купуваме от тези по $600.

Хостингът, особено за сайт, който е постоянно заплашен от атака, трябва да е поне двоен. А резервният хостинг не може да е с параметри, по-малки от тези на основния - ако спрат сайта на някаква дестинация, той трябва да може да се появи от другата и да няма смущения в работата.

В Европа наем на една такава машина с такъв трафик е около 400 EUR на месец. Представете си какво е за 5 машини и за 10 машини. Това са разходи, които не биха съществували, ако сайтът не беше постоянно атакуван. Той можеше да е в България, да не плаща международен трафик, защото той не е ориентиран към чужда публика.

Политиката ни е - в държавите, в които законът не позволява на гражданите да обменят нелицензирани продукти за лични нужди, там сайтът ни не се вижда. Използваме Geo IP система и в такива държави сайтът извежда съобщение: „Във вашата държава копирането и използването на защитени продукти не е позволено, поради което достъпът ви е забранен". Целта е да не се нарушават местните закони от наши потребители от тези страни и да не можем да бъдем обвинявани, че ги организираме да вършат това.

Създали сме интерфейс за правоносители и всеки от тях може да трие споделяните от потребителите ни заглавия, които те самите преценят, че нарушават правата им. Така не даваме възможност нещата да се развият като в „Пайрът Бей". Както е известно, „Пайрът Бей" категорично и нагло отказват да свалят каквито и да било заглавия от сайта си. Но пък по този начин дават възможност за завеждане на частни искове, както и за наказателно преследване, защото не навсякъде по света използването на защитени продукти за некомерсиални цели е разрешено.

Кои правоносители имат достъп да трият в „АренаБГ"?

От чуждите това са автоматизирани системи, които търсят, проверяват и изпращат стандартни съобщения до нарушителите - те защитават главно права на правоносители от САЩ. Те са суперактивни - постоянно пишат и ние постоянно сваляме. Странното е, че от месец ги няма, нямаме нито едно съобщение от тях.

От българските правоносители са „Александра филмс", „Профилм", „Прооптики" докато ги имаше, забравих наследника им как се казваше, „А Филмс", „Тандем Филмс" - най-големите. От музикалните продуценти нямаме активен участник, но пък и българска музика при нас няма, а от чуждата се споделят предимно авторски DJ-ски сетове и разни компилации, които често са безплатно разпространявани в Интернет от авторите им.

„Майкрософт" е сериозен участник при нас, но е активен сравнително рядко. Рядко, но с по много заглавия на споделени линкове. На два пъти ни изпращат по над 1500 линка и за съжаление в някакъв техен стандартен формат, неприложим за автоматичната ни конзола. Налага се да го правим ръчно. Последният път ни отне 3 дни.

Няма правоносител, който да може да се оплаче от нас, защото съдействаме безотказно - и чрез интерфейса, през който сами трият, и чрез мейл за ръчна обработка. Битува една теза, че въпреки това те могат да се оплачат, защото не били длъжни да ни претърсват. Принципно е така, но как именно ще узнаят за материал при нас, който нарушава правата им, без да ни „претърсят"?

И в този смисъл защо правоносител би избрал вместо моментално да премахне материал, нарушаващ правата му, да пуска сигнали и оплаквания и след 3-4 месеца този материал да бъде премахнат? Сещате се кой и защо би пускал сигнали при това положение. Тези, които искат да скалъпят някакво обвинение, и въобще не се притесняват дали някой им използва продуктите.

Те не желаят да има безплатно съдържание, защото дори техните 2,3,4 хиляди продукта да ги няма при нас, то остават още 25 000 безплатни, за които никой не е протестирал или изтрил. Те искат да закрият „Арена" и „Замунда" и да премахнат достъпа на българските потребители до 130 000 заглавия, като в същото време ще им предложат не повече от 4 000, но пък платени. Е, няма що. Добра оферта за потребителите в България е това.

Всъщност едва около 1% от споделеното съдържание на сайта ни е свалено от правоносители. Към останалите 99% никой няма претенции... освен Явор Колев. Как си ги позна като негови, се чудя? И ако вярно са негови, защо просто не се регистрира като правоносител и да ги изтрие?

Това е шега. Всъщност по регламент всеки правоносител изпраща документ, от който да е видно, че е правоносител. Системата изпълнява заявките автоматично, но пък и следим за злоупотреби и ако регистрираме такива, моментално заличаваме акаунта на мнимия правоносител. Е... колко документа за права на територията на България може да предостави Явор Колев? И на чий гроб всъщност плаче?

Мислил ли си за някаква алтернатива - да започнеш например и разпространение на законни продукти на правоносителите?

Да, наистина, аз съм убеден, че бъдещето не е само на безплатните файлове. Най-малкото защото като всичко безплатно качеството им е негарантирано. Ето ви един добър пример за платен сайт в интернет - iТunes. Няма никаква причина един сайт да се откаже и от алтернатива - високо качество, гарантирано, срещу заплащане.

Точно по тази причина в края на миналата година проведохме  среща със Стефан Минчев от „Александра" и решихме да започнем да работим заедно. Това е проект, който в момента изчаква третата страна по него - Димитър Ангелов, бивш съдружник в „Амотера", която всъщност инициира акциите срещу нас през 2006 г. Те имаха един прекрасен пороект - Vod.bg, изпълнен професионално, реализиран и работещ без никакви проблеми, но за съжаление се опитваха със 700 заглавия да ни убедят да премахнем споделените от наши потребители 20 000.

С г-н Минчев нещата са малко по-различни - той е интелигентен, прозорлив и инициативен мъж, който осъзнава тази реалност. Принципната ни договорка с него е да се появи това съдържание, като се направи всичко възможно това, което го има като платена алтернатива, да не бъде достъпно безплатно. Всъщност то и сега не е достъпно, защото „Александра" имат директна конзола и сами трият от сайта.

Мислил ли си за някакви нови продукти? Имаш толкова голям трафик, че би могъл да създадеш няколко сайта, които само за 3 месеца да се вдигнат до някаква топ група в интернет?

Да, но нямам сили да се занимавам с толкова неща. Отстояването на статуквото  ми отнема толкова много от времето и услията, че някакси... Пък и приходите от тази дейност осигуряват едно доста скромно съществуване и се налага да развивам и друг вид дейност - занимавам се с автомобилни проекти. Но човек, който е така притискан и мачкан от системата, много малко време и сили му остават.

Аз живея скромно, в евтин софийски квартал, а апартаментът ми е 80 квадрата, в които синът ми няма собствена стая, живее с майка си. Добре, че още е малък. Ако печелех по 300 000, 100 000, 50 000 на месец, щях да имам къща, стая за детето си, щях да имам какво ли не. А-аа, имам и една надуваема лодка и се чудя как не са разбрали за нея, за да съобщят, че имам яхта.

Вижте, не правя всичко това по други подбуди, а защото вярвам в тази кауза и искам да я отстоявам. И четейки съвременните закони, виждам, че законите не го забраняват. Виждам също така накъде вървят нещата в ЕС и вярвам, че поредното размърдване на алчните идустрии няма да успее да заличи европейските достижения по отношение на правата на гражданите на общността.

Визирам разглеждането на споразумението ACTA в момента. На този етап сигналите са, че ACTA предвижда наказателноправни мерки, което по същество е извън обхвата на европейското право. Освен това, ACTA не предвижда пропорционална защита на частните субекти, използващи защитени продукти с некомерсиална цел. Познато, нали?

Надделява становището, че ACTA не бива да се приема в предложения за обсъждане вид, докато не включи мерките за защита, предвидени в европейското и международнто право. Всъщност това, на което се надява Явор Колев и тези, които стоят над и зад него, е на път да се провали. А за доклада Гало считам, че е просто артилерйската подготовка за приемането на ACTA. Според мен и този път няма да мине номерът. Ето това е моята мотивация.

Семейството ти как гледа на всичко това?

Трудно, но ме подкрепят. Стресът е огромен. Аз никога не съм бил нито сирийски гражданин, нито руснак, моето име е стояло винаги пред сайта и когато има проблеми, първо мен арестуват.

Oще: acta  автори  авторско право  аренабг  бизнес  елиан гешев  пиратство  правоносители  торенти  явор колев 


Още от Story

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 20.02.2011, 13:30

62 марко | 25.02.201116:32

@дебел

Аха значи щом има линкове в арена към уебкафе значи са свързани. Аз си мислех, че имаш нещо по-сериозно предвид.

Ще ти напомня, че живеем не в САЩ а в България и в този смисъл хич не ми обяснявай какви линкове към какви чужди закони си дал. Дай някой български закон според който съществува понятието "крадено съдържание" или "пиратско съдържание" или която и да е от останалите измишльотини които се опитват да внушават вина по отношение на използването на защитени интелектуални продукти с некомерсиална цел. Защото със сигурност и аз мога да ти изнамеря някой закон от някоя си страна в която писането на коментари в статии като тази се наказва с 20 год. затвор.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 15.02.2011, 16:21

61 debel | 21.02.201110:38

@марко

В "дългия" си пост съм дал линк към федералния закон на САЩ (от лесно-смилаемия източник на повърхностна информация wikipedia "knock yourself out")

Арена БГ има линкове към 2-3 статия написани тук, които "разкриват" "истината" за ситуацията, както и удобно интервю с шефа на парада.

Пич, самия факт, че ми пишеш такъв пост след това което съм казал е тъжен. Ако можеше да прозреш по-широката картинка, но уви... Забавлявай се с детайлите.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 20.02.2011, 13:30

60 марко | 20.02.201113:48

@дебел

много си изписал, но още в самото начало започваш с малоумните твърдения. Два въпроса имам към теб и ако не ги изясниш значи признаваш безпочвеността на твърденията си:

1. Как именно аренабг и лайфкафе са свързани. Някакви данни ли имаш или пък факти? Едва ли! Просто си твърдиш с надеждата да мине номера.

2. Според кой закон съществува понятието "крадено съдържание". Моля да го цитираш конкретно. Иначе целия ти пост се обезмисля. Понеже всички знаем, че не съществува закон според който въобще е възможно нематериален обект да подлежи на кражба остава извода, че се опитваш да внушаваш несъществуваща вина и ествествено и този път се надяваш да ти мине номера.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 15.02.2011, 16:21

59 debel | 17.02.201114:03

Това е смешно. LifeCafe e обвързана с ArenaBG и бълва "статия" след ""статия"" (иронията е двойна) пълни с глупости и ПРОФАНСКИ РАЗМИСЛИ.
Това е медиен лобизъм, драги псевдо-репортерчета...

Има много начини да се погледне на проблема с достъпа до информация.

Но преди да направим анализ нека изясним едно: АРЕНА БГ печели от реклама!

Тези хора правят пари от торент сайтовете; да допуснем, че дори, ако да споделиш филм с приятели (дори да е кражба) това е малко "престъпление" и съм съгласен, че американските закони за авторско право са доста ..... сбъркани.
НО това не оправдава престъпниците които правят торент тракер, СЪЗДАВАТ си трафик, ПРОДАВАТ реклама и печелят пари НЕ ОТ - А ПОКРАЙ СЪДЪРЖАНИЕ, което по думата на закона е "крадено".
Арена е на челно място в БГ по трафик и посещения единствено заради краденото съдържание. Тези хора не заслужават тези приходи!!!
Други сайтове на тези самопровъзгласили се "медийни иноватори" нямат и 3 потребителя на месец, защо ли?!
Истината е, че тези сайтове са комерсиални и доста умело защитават интересите си и се правят на божи-кравички !

Но нека оставим арена и замунда настрана и да анализираме ЦЯЛАТА СИТУАЦИЯ - торенти, авторско право, софтуер

1во. ВСИЧКИ СТЕ ГЛЕЗЕНИ, МЪРЗЕЛИВИ И ТЪПИ КОПЕЛЕНЦА. Защо?
Много е смешно да видиш коментар: "Ако не ти хареса филма ще ти върнат ли парите? Не" ми много ясно, че НЕ, никой не те задължава да гледаш филми
В България освен да се гледат филми май друго не се прави, и много дори критици се извъдиха. Не стига, че не плаща, а и дава мнения, ЛЕКЕ!!!
ТИ НЕ ЗАСЛУЖАВАШ свободна информация, защото самия ти не си СВОБОДЕН от собстената си глупост!

2ро. НЕКА УВАЖАВАМЕ ХОРАТА
Идеята, не закона, идеята зад авторското право и защитата на авторските права е да се ГАРАНТИРА ВЪЗВРЪЩАЕМОСТ НА СЪЗДАТЕЛЯ. Това е прекрасна идея; това мотивира артисти/програмисти/изобретатели да създават, защото идеите им ще компенсират времето и труда вложени в съответния продукт. Но след определено време всяка идея било патент/филм/книга/песен става част от НАСЛЕДСТОВОТ НА ЧОВЕШКАТА ЦИВИЛИЗАЦИЯ (public domain). Защото това е най-важното - развитието на цивилизацията.
И когато създателя има защита за известно време той има силна мотивация да твори ОТНОВО.

Сега важно е да направим разлика между Софтуер и Аудио/Видео
При филмите, музиката и тн., проблема се състой в нарушаването на баланса. Разпространителите (какъвто е Warner Bros например) печелят повече от създателите, съответно ЗАКОНА ЗАЩИТАВА ТЯХ ( Mikey Mouse protection act - http://en.wikipedia.org/wiki/Copyright_Term_Extension_Act). В Щатите правата се издават за живота на създателя + 20 години! Това е много и е нечестно спрямо ИДЕЯТА описана по-горе.

Тоест 1 филм може да печели пари и това е добре, но само за определено време (независимо от броя копия). Свободен пазар, следван от свободна информация - ако ти се гледа, но не ти се плаща, ще изчакаш 2-3-5 години.

НО това не оправдава АренаБГ, защото те крадат И от разпространителите И от създателите. Нека не се лъжем, АЗ НЕ КРАДА КОГАТО ДЪРПАМ ФИЛМ, АРЕНАБГ КРАДАТ, защото аз не печеля нищо (т.е. са по-виновни от мен)

Затова по света има легални торенти - безплатна или дори платена информация. Сега например Аппл иска 30% от всеки абонамент направен през айФон - те стават "разпространители" и виждаме голяма динамика в световния пазар на съдържание.... но в БГ всичко се сравнява с картофи, кисело мляко и други ПРОФАНСКИ и НЕКОРЕКТНИ аналогии.

3то. Относно софтуера
На който не му се дават 300 лева за Виндоулс да ползва Линукс, има 100 вида линукс, работи доста добре, нещата в ФОСС (отворен код) напреднаха много последните 10 години! Браво на Дебиян! Браво на Сусе! Браво на Апачи!

Но когато някой продава софтуер, той продава поддръжка! Ако купиш софтеур ти не само създаваш копие (което няма особенно значение); на практика за хора чиито бизнес зависи от купения софтуер ПОДРЪЖКАТА Е БЕЗЦЕННА.

Не е нужно да ползваш този софтуер, ако не искаш - напиши си твой или ползвай ФОСС.

Към момента в сферата на софтуера се наблудава голямо движение около ПАТЕНТИТЕ за софтуер в щатите. Скоро четох как един пич твърди, че държи патент върху "падещото меню" ето това е абсурдно - да плащаш патентна такса на някои за да имаш падащо меню.

Живеем в доста свободен свят! Но това не го прави по-прост или по-лесен! Време е да поемем малко отговорности и да не се правим на деца!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.05.2010, 04:54

58 MacAllister | 12.02.201118:15

М-да ще допълня последното с нещо, което съм казвал преди, но не и в тази нишка. Не става пвъпрос за пиратство, а за самиздат и партизански доставки - това са по-точни думи, защото напомнят за причините, които създават тия явления - липса или цензура за едното и недостъпност, надцененост и неприемливи условия за другото. Ако ще говорим за пазар, не е ли призвание на пазара и бизнеса да задоволяват нуждите, а не нуждите да задоволяват бизнеса? Призовавам ви да разпространявате алтернативните термини (или да измислите и по-добри), това според мен може да има много повече ефект от безмислени демонстрации и митинги.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 03.11.2010, 00:11

57 dedogo6 | 12.02.201102:47

Thea Atanasova | 10.02.2011 22:22 #43
"Вижте сега каквото и да спориме аз ви гарантирам, че Замунди и Аренки няма да продължат още дълго, така че сваляйте колкото можете. Запасявайте се, защото края е близо."
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Един въпрос - ти от къде знаеш?!

За останалото няма смисъл нито да спорим, нито нищо.
Относно статията - евала Ники, по обоснована теза не бях чел много отдавна.Като гледам и спора , който се вихри ,явно правилната посока вече се налучква, макар и трудно, но има надежда.

@Thea, мисля че поне двама ти го казаха - ако филма който гледаш в киното не струва - ще ти върнат ли парите на изхода ,ако излезеш след 10-тата минута?
Няма.
От 50-100 (примерно, не знам колко точно правят филмовите студия по света за година) заглавия , много често 80% са боклук - и ти няма да си признаеш, че ти е било тъпо докато гледаш поредния "блокбъстър" и не само , поради една проста причина - платила си си , и ще те вземат на майтап ,ако кажеш че филма не струва, или друг вариант - не искаш да признаеш пред себе си ,че филма е тъп, само защото си дала пари и си го гледала легално....
Е - ами филма е бил тъп, и ти си остана със съмнителното удоволствие да изядеш едни пуканки за 3 лв, да изпиеш една минерална вода за 1,50 лв, и да дадеш 10-12 лв за нещо , което няма стойност...
А честито!
За да не спорим ,че аз конкретно съм пират - искам да ти споделя - имам класически филми - като например "Кръстника" на Оригинални DVD-та , и не само него, но знаеш ли колко трудно беше да си го намеря, и че никой няма интерес да преиздава такива неща , само защото са стари, и няма да донесат мигновенна печалба?
Ама преди мен и това ти го казаха - така че ,аз се оттеглям , а ти ми развий тезата от къде да си купя Легално! на DVD филм от 80-те или 90-те години на миналия век.
Искам го/ги със български субтитри, и в кутийка с обложка с български надписи.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.11.2010, 16:52

56 Thea Atanasova | 11.02.201121:52

Асен без проблем се вписвам и в двата образа, така че избора е твой. МакАлистър с теб споровете сме ги водили, водим и ще продължаваме да водим... Това е Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 11.02.2011, 20:00

55 dia | 11.02.201120:09

Въпрос с повишена трудност - аз съм любител на корейските сериали. Който ги е гледал, знае че са правени с много пари, оригинални сценарии, талантливи актьори. За съжаление, виждам че те се продават официално само в Азия, актьори и режисьори ходят на промоциите им в Япония, Китай, Малайзия, даже в Монголия. Предполагам - основно поради етно-културни причини. Никога няма да дойдат легално в БГ телевизиите, който в захлас ни заливат с турски сериали и гадни американски простотии с електронен смях и тоалетен хумор. Ако искам да спазвам закона - трябва да гледам само турски сериали Реве или много тъжен
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 07.05.2010, 04:54

54 MacAllister | 11.02.201119:00

Тея, аз съм почти сигурен, че си играеш на противопоставяне, но са малцина хората, които могат да играят една роля добре, ако тя поне малко не изразява нещо в самите тях. В това отношение, ако имаш проблем е, че приемаш лесните решения, без да признаваш нуждата да бъдат анализирани. Закона се създава от нас, въпроса е какъв ще е, кого ще облагодетелства, кого ще нарани, как ще промени живота ни, ние имаме ли готовност и достатъчна нагласа за да го приемем и второ да го наложим и изпълняваме. Както говориш ти излиза, че закона идва отгоре, без да има връзка с нас - все едно сме кукли на конци (законови конци), а както казах в предишните коментари - този начин на разпределение на културата наистина ни превръща в кукли. Досега е имало технологични причина да бъде така и каквото е имало е било по-добре от по-преди, но сега е различно - защо трябва да оправдаваме с "трябва да се плаща" нещо, което се равнява на прилагане на тая теза към некачествена и даже развалена храна? Тея, аз си отварям излишна работа, за да платя на някой чиято работа много харесвам и забележи единствения начин да достигна до него или единственият начин, който съответства на възможностите на времето е партизански и за да платя губя време, което никой неме кара да губя - защо трябва да продължава така? Не желая да закупувам Nook или Kindle - нямам полза от тях, имам вече изградени навици и освен другото не ми трпбват още тухли по джобовете, как да си купя електронна книга? Купих си почти цялата поредица на Turtledove "In the balance" и т.н. някъде през 2002 или и 2003 и това беше последния път когато дадох пари за екнига - след половин година получих писмо "след еди колко си време сервиза се закрива", четците спряха да поддържат или закъсаха на тая тема - кодирането. Т.е. купих си на цена на хартиена книга книга под наем. Мерси вече не вярвам, човек държи всичко което е чел под ръка дори и такива книги за приспиване - понякога искаш да пгледнеш нещо, ама ако не бяха партизанските сега нямаше да ги имам или ще ги купувам 20 пъти - не мерси.

Помисли го и като съхранение на културно богатство - сега излиза, че само шепа фирми имат право да пазят всички копия от произведенията на нашата култура, а ние да ги вземаме под наем. Доверяваш ли им се те да бъдат единствения пазител на всичко това? Шепа копия, та за пример погледни Doctor Who или сериалите от преди Monty Python на същите хора, ако тогава имаше пирати и до днес щеше да ги има тези сериали, а сега над половината от тях са безвъзвратно загубени, а повече от останалото е спасено с кампании на събиране на видеокасети от публиката. Ето това е пример какво става с дебелоглавото и късогледо "ама трябва да се плаща". На кого, как, колко, при какви условия, как ще въздейства това на виско - човек трябва да се пита, защото се води интелигентно същество, другото е безотоговорност изразена в уж коректните думи "ама то нали така трябва".
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 29.08.2010, 16:49

53 Асен Кабрански | 11.02.201118:26

Абе Теа имам чувството, че ти или си правиш шега с нас, или наистина си много, ама много проста кифла!!!
ТОРЕНТИТЕ НЕ СА СПРЕНИ ПОЧТИ НИКЪДЕ ПО СВЕТА. Има малки изключения, но и там се намират начини. Щом форматите МР3 и DivX са признати официално, значи ще има и торенти.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани