Проблем в сутиен | webcafe.bg
Webcafe

Проблем в сутиен

Мария Тонева
19.10.2011, 16:41 (обновена 12.12.2014, 13:31)
графит гърди

Снимка: © Street art by Bob Splash

На какво да разчитат жените с диагноза рак на гърдата, ако нямат мъж близо до себе си, ако нямат никого?

Октомври е световен месец за борба с рака на гърдата. Повод да обърнем внимание на онези, които живеят в свой ад и да не забравяме, че той може да бъде и наш. Време за сериозни кампании, PR творчество. И изпитание на мъжката съпричастност.

Преди време една кампания в Испания, съблече дрехите на мъже от три поколения. Те подкрепиха своите съпруги, дъщери и майки в превенцията на рака на гърдата, позирайки с мамография пред гърдите си.

У нас една сродна кампания пък облече 10 популярни мъже със сутиени. Целта е една, посланието и ефекта - различен.

Да бъдеш креативен на ръба между живота и смъртта изисква не смелост, а отговорност и интелигентност. Евтината сензация не става по-тежка от факта, че в нея участват уж тежащи на мястото си мъже. Защото те съвсем не са на мястото си.

Колко гледни точки се пречупват и закопчават в тези сутиени? Някой направи ли си труда да попита една пряко засегната от проблема жена, с какви очи би погледнала на тази странна картинка?

Защото една кампания има за цел да даде тон за дискусия по даден проблем, а не самата тя да се превръща в такъв.

Самите лекари смятат рака за изключително чувствителна тема. Особено този на гърдата. Деликатната тема изисква деликатен подход, а не творческо остроумие. С подобна диагноза, една жена би изгубила не само орган, здраве или живот. Тя губи идентификацията си като жена.

Дали ще я успокои мъжка солидарност, измерена с чашката на сутиена? Или ще я подложи на още по-голямо унижение. Защото в тежките си мигове, малко жени могат да запазят чувството си за хумор.

Една такава героиня е Теодора Захариева, жената извоювала своята лична битка с рака на гърдата. „Аз съм с две ампутирани гърди и трудно свиквам с „мъжкия" си пол. Тези фотоси обаче са по-подходящи за кампания от рода „Сменете пола си", поне аз така ги приемам. Когато говорим за рак, независимо какъв, имам преки наблюдения как мъжете и жените се справят с болестта. Мъжете са много по-лабилни, разберат ли, че им е поставена тази диагноза. Тя ги пречупва бързо, капсулира ги в тях самите. Често мъжете се предават без борба и примирено очакват неизбежното, приковани на леглото.

Жените са много по-борбени. Жени помагат на жените да се справят с проблем като рака на гърдата. Няма как мъж да ми вдъхне кураж. Той самият очаква кураж от жената", споделя Теодора Захариева.

Тя не знаеше, че има подобна кампания. Видяла снимките на мъже в сутиени, но никак не й хрумнало, че те са част от нейната битка. „Много съм изненадана. Лицемерно и пошло е мъжката подкрепа да бъде тиражирана по този начин. Защото болестта има и своята истинска мъжка страна. Макар в по-малка степен, мъжете също развиват рак на гърдата, който протича много по-тежко и смъртността при тях е много по-висока.", допълва г-жа Захариева.

На какво да разчитат жените с диагноза рак на гърдата, ако нямат мъж близо до себе си, ако нямат никого? Защо се изтъкват статистики, според които болестта е причина да се разпадат семейства, а не се допуска вероятността това да бъде една жестока самотна битка?

В повечето случаи жените не разчитат на никакво съпричастие. Заживяват в своя нов ад, който отброява времето за взимане на всяко важно решение. Решението дали да споделят истината за своята диагноза, или да рискуват премълчавайки я. Да поведат битка с рака, или да се оттеглят от живота. Досущ като героинята на Невена Коканова от филма „Спомен за близначката" /1976 г./.

Хубаво е известни български мъже да подкрепят кауза като тази. Но няма ли да бъде по-разбрана съпричастността им, ако до всеки от тях застане жена, преживяла този кошмар. А те вместо да пращат първични транссексуални послания по сутиени, просто да я прегърнат.

Нека се борим със страха на тези жени да споделят, да разказват за болестта си. Така ще знаят, че не са сами. Нека видим истинските им лица и се вслушаме в гласа им, когато издигаме лозунги в подкрепа на тяхната битка.

Истината е по-силна от всеки вирусен маркетинг.

Oще: дискусия  кампания  проблем  рак на гърдата  теодора захариева 


Още от Тялото

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 23.05.2011, 00:58

19 Shash | 23.10.201111:15

Изключително тъпи коментари по една не просто сериозна, но и много тъжна тема. Тъжен
Колкото до кампанията, според мен, ако ти се налага да обясняваш посланието на един постер, значи въобще не си се справил с постера. Подкрепата към заболелите жени можеше да бъде изразена по много по-добри начини от носене на сутиен.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.11.2010, 13:42

18 Mile Manolov | 22.10.201100:30

г-жа Захариева ... мъченик за вЕра и род. съчувствие... ма мнооо чувствителни стаа сите ве
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.09.2010, 11:39

17 stormy | 21.10.201113:40

Много добра статия! Аз питам как дебили в сутиени ще провокират мъжете към повече съпричастност? По-скоро ще накара хората да се чудят за сексуалната ориентация на субектите. Вместо да научите дамите да си правят профилактични мамографии, вие се чудите по какъв тъп начин да се правите на оригинални....
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 15.06.2011, 09:28

16 Theodora | 21.10.201112:39

Кампанията може да не е адекватна за жени минали през борбата с рака. Може би провокативната идея е повече жени, когато видят тези мъже със сутиени, да се замислят и да минат на профилактичен преглед. Превенцията и ранното диагностициране са много важни....
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.11.2010, 16:52

15 Thea Atanasova | 21.10.201110:42

Как се прави в Америка: Там първо се прави проучване, организират се срещи между едните и другите. Сяда се на маса и се обсъжда как точно да се направят нещата, всички съгласни и доволни ли са с крайния резултат и т.н.
Как се прави в БГ-то: Някой прави нещо за някой друг. Другия въобще не знае за какво става въпрос и накрая всички се чудят.
КАК МОЖЕ тази кампания да е направена БЕЗ участието на жените, за които се прави самата кампания???!?!?! ЩО ЗА МАЛОУМИЕ???
И накрая да напишат: Аз съм с вас!!! Къде си с нас бе льольо?? Къде си с нас като дори не ги познаваш тези жени??
Аз предлагам следващият път да вземат да си сложат и по едни прашки и отгоре да напишат: Сменете си пола, ние сме с вас!!!
Айде у лево...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.08.2010, 10:24

14 strawsPulledAtRandom | 21.10.201109:46

"...Болните не искат кампании, те искат лекарства. Това е друга тема..."
--------------
Всъщност точно това е темата. Останалото са празни дрънканици на безидейни, но самовлюбени индивиди, опитващи се да ни напомнят, че съществуват. Също и коментарът на Летисия, #14 много добре го казва. Ако в Испания проблемът е психологическата подкрепа, то тук е мнго опо-огромен и ужасяващ - физическата липса на дължими по закон животоспасяващи лекарства. Не сме дорасли още да решаваме проблеми като в нормална Европа. Затова кампанията е смешна. Хората умират от липса на адекватно лечение, а кампанията ни съветва да ги държим за ръцете, докато умират. Вместо да насочат към когото трябва общественото внимание - към (без)отговорните за проблемите в министерството, Здравната каса, болниците.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 21.10.2011, 09:05

13 leticia | 21.10.201109:14

А защо непременно трябва да "бъде една жестока самотна битка?" И защо трябва да превръщаме борбата с проблемите си в ожесточение към целия свят?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 20.05.2011, 17:21

12 peta_wawa | 20.10.201123:52

Много искате от една кампания, тя не може да реши всички проблеми, не може да адресира всички и да се хареса на всички. Тази е за мъжете, да помислят, да си представят и да взвмат правионото решение ако живота им наложи някога.
Болните не искат кампании, те искат лекарства. Това е друга тема. За крадците и некадърниците в здравната каса, дето чертаят криви пътеки, аз имам друга идея - обесени на сутиени Лош или много луд !
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.03.2010, 10:06

11 vanko1 | 20.10.201117:20

кампанията е супертъпа, в смисъл недомислена като стратегия, липсва й свежест и оригиналност, просто някой се изхожда с малоумен "крийетив", изразяващ се в ефектни снимки, а засегнатите лица - къде по-малко, къде повече известни, а иначе казано, мъже, се опитват да обяснят - къде по-умно, къде малоумно, защо са участвали...
безплатна оферта - да бяхте срязали едната част на сутиена, защото за една жена да остане без такова нещо е невероятна дамга, нещо като на мъж да му е малък пениса...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 20.10.2011, 14:57

10 bate Misho | 20.10.201116:35

е те тва е проблема - недовиждането. и за това едно време са оставили на 100 войника един с око за да вижда, да обяснява и да води Шокиран
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани