Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Реклама с обратен ефект

„Кажи го с Nutella", но не и ако мислиш да обиждаш Снимка: Getty Images
„Кажи го с Nutella", но не и ако мислиш да обиждаш

Преди седмица Nutella пусна кампания във Франция, наречена „Кажи го с Nutella". В нея почитателите на течния шоколад могат да напишат персонализирано съобщение и да го видят изписано снимка на бурканче Nutella, която да споделят в социалните медии.

Какво може да се обърка? Шегаджии могат да решат да бъдат груби и да публикуват обидни съобщения или други подобни на своите виртуални бурканчета с шоколад. Не съвсем - специалистите по социални мрежи, които стоят зад кампанията, са очаквали подобни изпълнения, затова са забранили определени думи от поява върху персонализираните картини. Например, ако решите да напишете върху бурканчето с Nutella "сексиграчка", ще получите съобщение: „Вашето съобщение съдържа дума, която не е отговаря на условията на използване на Nutella".

И това би могло само да подразни вдетинените тролове, ако предприемчиви програмисти не бяха решили да разгледат сорс кода и да намерят (изключително подробен) списък със забранените думи.

А причината хората да говорят толкова много за кампанията е, че освен всички забранени порнографски думи, в списъка влизат и политически. Френските думи за диабет, затлъстяване, бисфенол, фталати, Индонезия, палмово масло и орангутани също са забранени (палмовото масло - „huile de palme" на френски - съставка на Nutella, чиято реколта застрашава природните хабитати на орангутаните в Индонезия; бисфеноли и фталати са водещи до ендокринни смущения химикали, които се съдържат в пластмасовите опаковки).

 

 

В черния списък има и още няколко забранени думи: лесбийка, евреин, мюсюлманин също не могат да присъстват в алгоритъма на „Кажи го с Nutella".

Може да предположите, че опитът на Nutella да контролира съдържанието на съобщенията е малко нескопосан, но бихте сгрешили. Точно обратното - ако прекарате по-дълго време изучавайки кода, ще откриете, че който и да стои зад този списък, е свършил наистина невероятна работа, предвиждайки всички възможни обидни думи, които изобретателните шегаджии могат да искат да напишат. Списъкът със забранени думи съдържа и грешно изписване или вариации на псувни и сексуални думи, както и обидни думи, производни на Nutella.

За съжаление, никога подобна задача не може да бъде достатъчно добре изпълнена. Интернет винаги ще намери начин да подкопае усилията на маркетинг експертите, независимо колко сериозни са те. Например, Virginie Ballet of Libération бързо намериха синоними на думите, които свързват Nutella с екскременти.

Друг пример е Max Read of Gawker, който преди месец превърна подобна кампания на Кока-Кола в алгоритъм за споделяне на цитати от „Моята борба" на Хитлер.

Всички компании искат потребителите да участват активно в техния онлайн маркетинг и просто трябва да приемат, че някои хора биха използвали инструменти им за зло, а не за добро. Nutella може да въвлече потребителите, давайки им свободата да кажат всичко с Nutella или да контролират съдържанието на съобщенията, които се появяват на бурканите, но не могат да направят и двете едновременно. Засега те се ограничават до второто.

След като списъкът със забранени думи изтече, компанията промени уебсайта си така, че сега потребителите могат да избират само между предварително одобрени думи като „здравей", „мил", „най-добър приятел".

И добавят „Нашето въображение никога няма да е толкова богато, колкото вашето".

 

 

Най-четените