Вече сме on wine | webcafe.bg
Webcafe

Вече сме on wine

Lifecafe , По NY Times 20.12.2010, 17:04 (обновена 09.03.2011, 13:43)
вино

Снимка: © Getty Images

Когато отпиете глътка от кабернето, какво усещате? Гроздето? Танините? Дървената бъчва? Или цената?

Когато отпиете глътка от кабернето, какво усещате? Гроздето? Танините? Дървената бъчва? Или цената?

Ако щете вярвайте, ако щете не - най-доминиращият вкус вероятно са доларите. Благодарение на работата на някои безстрашни и вманиачени на тема вино икономисти (да, съществува дори Американска асоциация на винените икономисти), започваме да постигаме ново разбиране за връзката между вино, критици и потребители.

Един от тези изследователи e Робин Голдщайн, чието изследване, описващо повече от 6000 "слепи" дегустации достига до заключението, че "лицата, които не са запознати с цената, не извличат по-голямо удоволствие от по-скъпото вино."

Подобно наблюдение правят и Стив Левит от Харвард и виненият търговец Брайън ди Марко, които са правили експеримент сред свои колеги с дегустация на вина с доста сериозна ценова разлика, но при липса на информация за нея у консуматорите не са се изграждали предпочитания към по-скъпите марки. И дори, както описва Левит, някои от участниците в експеримента са твърдяли за едно и също вино, просто в различни декантери, че това са две напълно различни вина, абсолютно контрастиращи си по вкус.

По-скъпо вино - по-силно удоволствие

Така че защо обръщаме такова огромно внимание на критиците и познавачите, които ни казват точно обратното? Отговорът, парадоксално, е, че вкусът на потребителите се променя от това, което им е известно за виното.

Учени от Станфорд и Калифорнийския технологичен институт на свой ред са констатирали, че хората изпитват по-голямо удоволствие, когато смятат, че пият вино за $50, вместо такова за $15 - дори когато става дума за едно и също питие.

При това не става въпрос за съзнателни разсъждения - хората твърдят, че наистина изпитват по-добър вкус от по-скъпото вино.

Един от базовите принципи на икономиката е, че изпитаното удоволствие от потреблението на продукт зависи преди всичко от неговите същностни характеристики и необходимостта на потребителя. Специалистите по маркетинг обаче се опитват да въздействат на това усещане чрез промяна на външни характеристики на напитките - например цената.

"Този тип влияние е ценен за фирмите, тъй като изпитаното удоволствие служи като обучаващ сигнал, използван от мозъка за последващи избори на подобни продукти," твърди изследване.

Тук идва проблемът за специалистите по маркетинг - от една страна, знаем, че нежеланието за покупка се намесва, когато хората смятат, че даден продукт е с прекалено завишена цена, така че се понижава вероятността тези хора да направят покупка. Многобройни изследвания обаче пък показват, че хората се наслаждават повече на продукт, когато плащат повече за него.

Как специалистите по маркетинг да определят най-добрата цена?

Логиката на ценообразуването във винарския бизнес е проста - повишаването на удоволствието от виното с по-висока цена възниква вече след покупката и консумацията му, така че в това отношение трудността на търговците на вино не е толкова по-различна от вечната дилема на всеки търговец - да определи цена, която ще е приемлива за купувачите, и да поддържа подходяща комбинация от марж на печалбата и общ приход.

Надали за някой е изненада, че цената е важна съставка от усещането за луксозни продукти или престижни марки. Тя влияе на самото възприятие, така че потребителите трябва да вярват, че продуктът е с цена на определено ниво, за да се намеси мозъчният ефект, влияещ на сетивата.

Виното е перфектният подарък за коледното парти...

така че все пак в какво да се вслушате - в маркетинга, или в реалните усещания? Зависи преди всичко от това дали наистина вярвате в принципа, че според базовата теория на цените получавате точно това, за което плащате. Не забравяйте обаче, че цената на вината се формира преди всичко на база експертни оценки на малцина специалисти. И те, макар да са авторитети в своята област, далеч не винаги са обективни.

Тази теза се подкрепя и от наблюденията на Джордж Тейбър, автор на известната книга "Парижката оценка: Калифорния срещу Франция. Историческата дегустация от 1976 г., която направи революция във виното." Според Тейбър дори най-опитните експерти по виното не са безпогрешни и често правят грешката да се подвеждат по цената или други характеристики, които ги карат да дават некоректни оценки на продукта.

"На единия от френските съдии на име Реймон Оливие, който беше собственик на ресторанта "Le Grand Vefour", водеше телевизионно шоу на тема храни във Франция и изобщо беше голям авторитет в кръговете на любителите на виното и качествената храна във Франция, му сервираха чаша бяло вино. Той го разгледа, след това го вдигна срещу светлината, за да обърне по-голямо внимание на цвета.

След това отпи глътка от него. Задържа го отново срещу светлината - и възкликна на френски: "Ах, отново във Франция," разказва Тейбър.

Същевременно според документите от дегустацията френският съдия е дегустирал калифорнийско Freemark Abbey Chardonnay от 1972 г., което - макар и да е било качествено, все пак осезаемо се е отличавало от френските вина.

Така че в тези кризисни времена може би е по-добре да похарчите по Коледа за вино двайсетина лева вместо 50 - и да намерите по-практично приложение за останалите си пари.

Oще: вино  вкус  подарък  удоволствие  цена 


Още от Web, сол и алкохол

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 21.12.2010, 16:25

8 Anton Penev | 30.12.201021:20

И в продължение на темата...... в момента пия едно невероятно австралийско вино CAPE MENTELLE (кабарне по мерло 2005), силно го препоръчвам!

И не забравяйте виното е напитката на боговете, а уискито..... на адаша по долу............

Поздрави и усмивки!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 19.10.2010, 16:10

7 thaddeus | 25.12.201011:26

Не е уместно да се сравнява вино с концентрат. Несравнимо изживяване е да отпиваш от хубаво вино. Не случайно именно на виното се казва напитката на Боговете. Антоне, ако някога усетиш експлозията от аромати в устат си от едно наистина качествено вино, ще забравиш за уйскита и за всичко.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 20.11.2010, 06:28

6 critic | 23.12.201004:40

Виното определено не е за хора, които искат да се напиват. Или за такива дето смятат да свалят гаджета в дискотеката. За всеки влак си има пътници. А за съжаление за виното са се закачили много сноби. Което е разбираемо поради многобразието в сортовете, качеството и, разбира се, цените. Като оставим снобите настрана, истинските любители се делят на два вида - такива дето знаят, че мога да ценят хубавото вино и такива дето се надяват, че ще могат да го оценят един ден. Всичко опира до сензорите на небцето. И който е успял да почуства тръпката от хубавото вино, знае за какво иде реч. И не е нужно да е вино за 1000 евро. Просто опитвайте. Всеки си има вкус. Наздраве (Пино, Карнерос, 2009).
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 22.12.2010, 10:17

5 горещия чайник | 22.12.201010:53

Антонееее, Антоне.. Антон Пенев точно това ти казва - няма/ш винена култура. Че кой нормален човек пие вино в дискотека? Ако оценяваш качественото вино няма да се напиваш като копач с него, ще го пиеш за удоволствие с добра храна.

В тоя сайт доста интелигентни коментари срещам. Прочети някои от тях и после питай дали аргументацията ти има стойност.

Ама ти и под статията за Маркес писа, че четеш само неща, които ти казват как да направиш пари..
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 13.08.2010, 08:18

4 Art Pepper | 22.12.201010:49

Голямо нещо е предварителната нагласа, не само за виното. Има коментари които някак показват негативизъм - знаете ли че може да се направи коментар който критикува, но и носи позитивен заряд? Въпрос на нагласа и избор който ние сами правим покрай свободната си воля, или сме се отказали от същата?

Както и да е, предварителната нагласа може много неща, миналата година имах щастието да присъствам на събитие в Люксембург, (там банки и банкери плащат приятни суми за съвременна живопис и по тази линия и аз се докоснах до това общество) организирано от едни много, ама мнооого богато хора и познайте как беше виното - от порядъка на Château Lafite, на Rothschild от 2000 евро шишето и нагоре.
Това не го пиша за да се правя на аристократ защото потекло ми е от трънските села, с други думи - див балкански субект, с тази разлика че трънските селяни много приличат на немските с каквито основно е населен и Люксембург.
Да се върнем на темата за виното - отпих една глътка за да види шОпо що е то вино за 2 бона евро и наистина е великолепно, но не е по-добро от виното на бай Владо от Сандански, близък приятел. Бай Владо с такава любов се грижи за продукцията която не продава, че почти спи в мазето си за да хване точния момент и да сложи 1 щипка гореща пепел от еди-коя-си-дървесина на 100 л. за да прекъсне ферментацията. Той грижовно следи здравето на живите дрожди, гроздето стои месец след брането на сянка и проветриво място, маха дръжките и прочие. Бай Владо няма дворец, няма държава и рекламна стратегия за да продаде виното си на цената на Rothschild.
Както Beaujolais nouveau е изцяло пропаганда на френското правителство с която след WW II да помогне на бедните си селяни да продават младо, нежелано и евтино виното на хубави цени.
Всичко е реклама която да подготви предварителната нагласа в индустрията на "Satan & Co."
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 08.10.2010, 00:35

3 Anton Andonov | 22.12.201002:03

Моите УВАЖЕНИЯ, но виното е последното нещо, което ще пия. Първо, ако съм застрашен от инфаркт на миокарда, второ ако не ми пука, че зъбите пожълтяват и то сериозно (червените), и дъхът в момент, когато заговаряш мацка в дискотеката е по-скоро на върли селски джибри, отколкото на нежен пушен аромат на уиски. Да не забравяме и изпаренията в стаята ти, ако си прекалил с виното на сутринта, докато приателката ти или гаджето дето си гепил вечерта се пробужда и сбръчква лице от погнуса, събираща си дрехите да се омита. Добре ли се аргументирах Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 21.12.2010, 16:25

2 Anton Penev | 21.12.201016:33

За голямо съжаление, в България винена култура липсва, затова ще има коментари от рода "аз съм на уиски" . Скоро мой приятел се завърна от Австрия, където за поредна години винефицира в доста прилична Австрийска изба. Та този мой приятел всеки път ми разказва за "пустите" австрийци които пият по цял ден пият и дегустират вина, живеят за виното, изключение прави времето преди 10 часа просто защото е неудобно!
Пък и каква винена култура в страна където най-продаваното вино (Мераклийско) не е вино, а някакво извращение с тази толкова Велика напитка!

Поздрави и усмивки!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 08.10.2010, 00:35

1 Anton Andonov | 20.12.201020:36

Откога, почнахте да отбелязвате от къде сте плагиатствали. Добре, че ви подсказах. Едва ли правно някой, щеше да предиви нещо, но. Особено по празниците, хаха. Аз съм постоянно на Джеймисън, всеки сезон.
   

оценка

+0 -0

Най-коментирани