Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ах, да знаех само аз номера на Господ Бог

Той ни говори

Няма добра и лоша реклама, а най-добрата изглежда е най-провокативната.

Скандалната и оскърбителна реклама е отделно направление в маркетинга и не е изненада, че в обхвата й попадат и религиозните чувства. В повечето случаи това се прави съвършено преднамерено.

Една целувка на Benetton

А резултатите често надминават очакванията и на самите създатели. Като например провокациите на Benetton в кампанията UNHATE през 2011 г. - като целувката на папа Бенедикт XVI и Ахмед ел-Тайеб, имама на Ал Азхар, основната джамия в Кайро. А от Benetton не се свенят да оскърбяват чувствата на вярващите както им падне - през 1992 г. например пуснаха плакат на свещеник и монахиня, които се целуват.

Целувката на папа Бенедикт обаче оскърби най-силно Ватикана, който обяви, че ще съди компанията. Eгипетският имам се оказа единственият герой на рекламната компания - нито борбата с юдеизацията на Ерусалим, нито бойкотът на католическата църква му донесе такава известност като "снимката" на Benetton.

В крайна сметка всичко се размина. След публичното извинение на компанията и известна сума, чийто размер не стана известен, инцидентът приключи. Църквата получи разкаяние и приношение, а а Benetton - поредният рекламен пробив. Страшно е да си представим следващи целувки...

Виолетовият цвят на Cadbury

Компанията Cadbury, собственост на Kraft Foods, едва ли е подозирала, че докосва чувствата на вярващите, когато решава да избере лилавия цвят за продуктите си.

И се оказа, че грешат, тъй като виолетовият цвят се асоциира с адвента - периода на пости преди Рождество. Адвент е термин, възприет от католическата църква и някои протестантски като лутераните например.

Най-напред епископ Стивън Котрел обърна внимание на този факт и пораженията, които нанася на чувствата на вярващите. По думите му от това е пострадала компанията за захарни изделия от Манчестър Meaningful Chocolate Company, която пуснала м.г. шоколадова коледна украса във виолетово, но тази година се отказала поради възможни юридически проблеми с Cadbury. Така украшенията й ще бъдат в алена обвивка. Почти като кардиналското червено.

Когато Red Bull посегна на свещеното

Със забавните клипове на Red Bull с принцеси, вампири и други страхотии всички сме свикнали, но компанията посегна и на Светиня Му. В рекламата си през 2011 г. производителят на енергийни напитки представи Исус с учениците му, които ловят риба. Без да улови нищо в мрежата си, Исус излиза от лодката и ходи по водата.

Потресени, апостолите го питат как го прави и предполагат, че това или е под въздействието на Red Bull, или следващото му чудо. Но в края на филмчето става ясно, че Исус просто ходи по подводни скали, които достигат до повърхността на езерото.

Като цяло може да се каже, че кампанията не стига толкова далеч, че да обясни добре познатото ни библейско чудо с въздействието на напитката си. Резултатът е очакваният - Red Bull свали клиповете от всички телевизионни канали, заявявайки, че не са искали да наранят религиозните чувства на вярващите.

Падналите ангели и дезодорантите

Рекламата на дезодорант AXE (LYNX на някои пазари) премина през куп страни без никакви проблеми - очевидно ангелите са толкова сладки, че никой не вдигна ръка срещу тях, за да ги съди. Дори и рисковият епизод, в който ангелите разбиват ореолите си. С изключение на една държава.

Оказа се, че най-ревностните християни живеят в ... Южна Африка, където рекламата беше свалена от телевизионния ефир след една единствена жалба на човек, който пише, че като християнин му е чужда идеята от рекламата, тъй като ангелите не падат на земята от миризмата на дезодорант.

Изненадващо, Комисията по рекламните стандарти на Южна Африка се съобрази с жалбата и забрани излъчването й като обида към религиозните чувства на някои зрители.

От Unilever обясниха, че образът на ангела отдавна е част от светската култура и че никакъв антихристянски смисъл не е влаган изначално в идеята за видеото. Но нищо не помогна, вярата на един човек се оказа по-важна.

Сладоледът е нашата религия и "Бременната монахиня"

Рекламистите отново не успяха да угодят на религиозните англичани. Този път на мушката попадна неголям италиански производител - Antonio Federici, на сладолед с рекламното лого "Сладоледът е нашата религия".

Пуснати бяха няколко варианти на рекламата, като на една от снимките бяха изобразени монахиня и свещеник, които се канят да се целунат, на другата - двама свещенници, също готови за целувка.

Но най-оскърбителна, по мнението на Ватикана, е рекламата, където бременна монахиня яде сладолед. Британският комитет по рекламните стандарти (ASA) я забрани като оскърбителна за чувствата на вярващите, независимо от факта, че от нея се оплакаха всичко на всичко десетина души.

Исус със смартфон

Британската фирма за продажба на мобилни телефони Phone4u също се оскандали с използване на образа на Исус в навечерието на Пасха. В рекламата си тя използав готов и познат на англичаните образ - Исус беше изобразен като т.нар. Buddy Christ от комедията "Догма".

Със Samsung Galaxy в ръка, той намигва на зрителите с вдигнат палец. Британският комитет за рекламните стандарти (ASA) настоя компанията да не използва този образ занапред, тъй като обижда чувствата на вярващите християни. Представители на Phones4u се извиниха за неудачната си шега, уверявайки, че не са възнамерявали да обидят никой, а просто искали да създадат "съвременен и позитивен образ на християнството" в навечерието на великия празник.

Но с това работата не приключи - Асоциацията на хуманистите на Великобритания заяви, че забраната на безобидния майтап с Исус Христос е сходна с "лова на вещици", а обвиненията срещу Phones4u в оскърбяване на християнството са "пълна глупост" и нарушение на свободата на словото.

Магазинът на Apple във формата на свещения камък Кааба

По повод фирмения знак на Apple са се излели немалко иронични коментари - макар че първоначалният замисъл бил, ябълката ще се асоциира не със змията изкусителка и първородния грях, а с Исак Нютон (който благодарение на нея открил принципа на гравитацията).

Но Apple успя да предизвика негодуванието на мюсюлманите, когато през 2006-а представи конструкцията на магазина си в Ню Йорк, напомнящ на свещения за всеки изповядващ исляма черен камък във формата на огромен куб - Кааба, в Мека.

По данни на Института за изследване на Близкия изток, един от мюсюлманските интернет-сайтове нарекъл магазина на Apple "поредното оскърбление за исляма". Авторите от сайта, чието име не се споменава, наричат постройката Меката на Apple и заявяват, че на територията на магазина ще се продава... алкохол. Изводът е един - стига да има желание, оскърбление за вярата може да се намери където и в каквото ни се иска.

 

Най-четените