Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ларс фон Триер - лошото момче на Кан

Изявленията на Триер бяха допълнени със сексисткия коментар, че би направил порно филм с придружаващите го звезди от новата му продукция Шарлот Гейнсбург и Кирстен Дънст Снимка: Getty Images
Изявленията на Триер бяха допълнени със сексисткия коментар, че би направил порно филм с придружаващите го звезди от новата му продукция Шарлот Гейнсбург и Кирстен Дънст

След като през 2009 г. шокира на кинофестивала в Кан с филма си „Антихрист", тази година датският режисьор Ларс фон Триер скандализира присъстващите с нацистки и антисемитски шеги - с което се изгаври и с шанса си да спечели "Златната палма".

По време на пресконференцията за представянето на новия му филм "Меланхолия", Триер заяви пред събралите се журналисти, че "разбирал Хитлер, макар той да не е бил добър човек".

"Какво да ви кажа? Разбирам Хитлер. Мисля, че е направил някои грешни неща, абсолютно, но си го представям как седи накрая в бункера си. Мисля, че разбирам човека. Не е това, което бихте нарекли "добро момче", но разбирам много неща за него и мъничко му симпатизирам. Но не преувеличавайте - не съм за Втората световна война и не съм срещу евреите. Разбира се, че съм за евреите, но не прекалено много, защото Израел е трън в задника... Как да приключа това изречение?".

Изявленията му бяха допълнени със сексисткия коментар, че би направил порнофилм с придружаващите го звезди от новата му продукция Шарлот Гейнсбург и Кирстен Дънст. Самата Дъст каза след края на пресконференцията, че режисьорът е прекалил: "О, Господи, това бе наистина ужасно".

Към края на срещата с журналистите Триер бе попитан за едно от последните си интервюта, в които казва, че се интересува от нацистката естетика.

"Дълго си мислех, че съм евреин и бях много щастлив да съм евреин", каза Фон Триер, който според биографите му е научил на смъртното легло на майка си, че друг мъж е истинският му баща. "После дойде Сузане Биер (датската режисьорка от еврейски произход) и изведнъж не бях толкова щастлив да съм евреин. Не, това е майтап, извинявайте".

Когато открил, че всъщност е нацист, защото семейството му е било германско, това му донесло "известно удоволствие", продължи Фон Триер и после похвали нацисткия архитект Алберт Шпеер.

Тирадата му завърши с оплетено изречение и едно "ОК, аз съм нацист", коментира Ройтерс.

Никакви шансове за "Златна палма"

Въпреки огромния интерес към филма му "Меланхолия", който претъпка залата, Триер няма никакви шансове да се състезава за "Златната палма" заради коментарите си.

Американско сдружение на оцелелите от Холокоста и техните наследници веднага заявиха официално, че осъждат "отблъскващите коментари на Фон Триер като безчувствена експлоатация на страданието на жертвите с цел лично изтъкване и реклама"

Не можем да коментираме филма му, но като личност той е морален провал, казаха още оцелелите от Холокоста.

Джейсън Соломонс, председател на сдружението на кинокритиците в Лондон, каза пред Ройтерс, че провокативните думи на Триер правят най-малкото политически невъзможно присъждането на голямата награда. "Хората може да кажат, че трябва да се отличава изкуството, а не артиста, но в наши дни мисля, че това не може да стане."

През 2000 г. Триер спечели "Златната палма" в Кан с "Dancer in the Dark" (с Бьорк и Катрин Деньов).

Режисьорът е тясно обвързан с направлението Dogme95, което застъпва идеята за завръщане на правдоподобните истории във филмовото изкуство и отхвърляне на техническите и изкуствените мотиви от филмите. Известен е със скандалните си ленти отдавна, като още през 1998 г., в един от първите си филми - "Idioterne", заложи на откровени сцени с реален секс.

 

Най-четените