Уважаваните български учители | webcafe.bg
Webcafe

Уважаваните български учители

Невена Събева
20.02.2012, 07:31 (обновена 22.02.2012, 08:13)

1 от 3 снимки Назад Напред

Учителка

Преди седмица Министерството на образованието представи  дългоочаквания проект на Закона за предучилищното и училищното образование.

Навярно министър Игнатов е прав, като хвали екипа си за „огромната работа" и „ много задълбочено изследване". Защото, за  разлика от други проектозакони на правителството, към този засега няма съществени критики. Ще пропусна политизирания спор за финансиране на обучението на ученици в частни училища, както и въпросите околко преминаването с двойка. Интересно ми е дали наистина ни предлагат

закон с визия за бъдещето?

Веднага ме привличат идеите за Обществен съвет, за гъвкавост и автономност, както и възможността за индивидуално обучение на изявени ученици. Обаче е известно, че

истината е в детайлите.

Законът предвижда да се приемат Държавни образователни стандарти в 17 направления, както и учебни програми по всеки предмет за всеки клас. Това е огромна по обем работа, за която е необходимо много време и следователно, последователност в образователната политика на следващите правителства. И фактически тези подзаконови нормативни документи ще покажат дали ще има реална реформа.

Докато преглеждам проекта, стигам до един

любопитен пожелателен текст:

"На педагогическите специалисти се дължи почит и уважение от учениците, административните органи и обществеността."

И ми става ясно какво пропуска министерството в еуфорията около проекта.

За какво уважение говорим, когато общественият консенсус е да се отделят 3,4% от БВП за образование (на фона на около 5% средно за Европа)? В Дания този процент е 7,2%  и е повече от 6,1% за Финландия, Норвегия и Швеция - страни с най-добри образователни постижения.

Това са показатели, които говорят за отношението на обществото към образованието като цяло. Колкото до учителите, най-показателни са данните от сравнително проучване на заплащането на учителите през 2008 г. Според него, диапазонът на заплатите на начинаещите начални учители в ЕС се определя от  България (230 евро) и Дания (3147 евро, или 14 пъти повече). Виж графика.

Същата картина виждаме в средното образование. Тук българските учители започват със средна заплата  230 евро, а максимумът е в Германия (2835 евро, или 12 пъти повече). Така е и 4 години по-късно - средната заплата на учителите е около 710 лв., а началната 460 лв. Виж графика.

Както може да се види в доклада, разликата в заплащането няма връзка със седмичната заетост на учителите. Средно 25 години стаж са необходими, за да се достигне максималната учителска заплата в България. Тогава

кой става учител у нас?

По данни на НСИ, тази година около 16 000 студенти се обучават по педагогически специалности. Колко от тях ще работят като учители? Миналата година в цялата страна е имало по-малко от 1600 година млади учители (под 30 г.) общо.

Безспорно е необходима държавна политика, когато средната възраст на учителите е 50 години и по-малко от 10% от завършващите педагогическа специалност стават учители. А как да е иначе, след като с начална учителска заплата от 460 лв. младите хора ще са под прага на бедноста (537 лв. в края на 2011).

Определено е нужно нещо повече от пожелателния текст в проектозакона.

Това лято се срещнахме с екип учители от Чехия. Те разказаха как преди няколко години бил решен проблемът със застаряващия учителски състав при тях. Началната учителска заплата станала 1000 евро (вижда се и на графиките). И въпреки неодобрението на по-възрастните учители, промяната е довела младите специалисти в училище.

Едно отклонение  за математическите паралелки

Да спомена и конкретния повод за посещението на чехите. Учители - математици, те работеха по проект на тяхното министерство, което планира да въведе профилиран прием от 5. клас в математически гимназии. А това е практика, в която ние имаме опит и високи постижения. Затова те се интересуваха от организацията на обучението и учебните планове и се срещаха с директори, учители и ученици от математически гимназии.

Обаче новият проектозакон, както става ясно в чл. 141 ал. 3 т.1 , изключва ранното математическо профилиране. Защо, след като учебните резултати са безспорни и  интересът към този вид обучение нараства?

"Важността на ранното обучение по математика е като 7-годишното възпитание" - казва наш колега, - "трудно може да се навакса". И като закрием сега тези паралелки, дали след 20 години няма на свой ред да отидем да разгледаме чешките математически гимназии...

Статус на учителя

Да се върна на темата. В един доклад за ЕС виждам сравнени доходите на учителите със средните доходи за други професии. Няма да изненадам никого, като кажа, че началните учители в България са на дъното на класацията (от 14 професии).

Отново преглеждам графиките и с учудване забелязвам, че начинаещият начален учител в Германия получава заплата, по-висока от тази в средното образование и съизмерима със заплата на професор в университет.

Това е уважение към професията на учителя. Това е разбиране за важността на неговата работа. Навярно затова в училището на моя племенник-първокласник в Германия работят млади учители, около 30% от които са мъже.

Учителите не говорят за заплати

Как стана така, че напоследък темата за учителските заплати не е актуална? След всички обвинения към тях, учителите сякаш не смеят да говорят за пари. Когато се събираме по общи проекти виждам, че някои колеги по подразбиране работят на доброволни начала.

Дали това е управленска грешка или наследство от миналото, дали е амбицията на начинаещия или пък ниско самочувствие - всеки случай е различен. Но със сигурност така не трябва да продължава. Никаква реформа не може да бъде успешна без адекватно финансиране.

Когато учителите във Финландия получават равен с лекари и адвокати статус, професията става привлекателна. Има възможност учителите да се избират измежду кандидатите с най-висока квалификация.

И едва след това идва следващата реформа, която радикално децентрализира образователната система - централна идея и в нашия проектозакон.

Колкото до уважението, което дължим на нашите учители в личен план - не е необходимо законът да ни напомня за това. Всекидневно срещам в училище хора, които навремето Соломон е описал като духовни "князе, които ходят пеша по земята, докато в същото време слугите яздят коне."

Според Соломон, това е управленска грешка.

Oще: закон за предучилищното и училищното образование  мо  учители 


Още от Животът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 15.03.2012, 13:53

30 rossbul | 19.03.201214:22

Нов интернет портал – WAZZUB e търсачка подобна на Google, но е решила (за първи път!)да дели 50% от приходите си с регистрираните потребители.Регистрирайте се и с поканата към близки и приятели започвате да печелете от8-ми април 2012! Всеки нов приятел, който ще поканите с персоналния си линк, било чрез коментар във форум, e-mail , Skype или разговор, и се регистрира чрез него, увеличава факторът, по който ще се изплащат парите ви! Успех! Прилича на пирамида, но не е, защото след 08.04.2012 се спира регистрацията на нови членове!! Вашата покана е тук: http://signup.wazzub.info/?lrRef=0228e7e6
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.02.2012, 21:58

29 Рая Христова | 22.02.201223:39

Според мен заплатите са само половината от проблема.

Другата половина е в липсата на контрол и ред, откъдето идва и отвратителното поведение на учениците към учителите. Отговарят се, бият се, не им дреме от нищо и никого; чувстват се недосегаеми и май наистина е така, освен може би в елитните училища с традиции.

Родителите ходят да се разправят с учителите за щяло и не щяло.

А оня ден чух за едни студенти, които щели да пишат жалба до ректора, защото 60-70% били скъсани... И забележете, не жалба срещу метода на оценяване, а просто - как така ще скъсат толкова хора...

Според мен голяма част от учителите биха останали на работата си дори при сегашните заплати, ако поне можеха да работят спокойно.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 23.10.2010, 20:21

28 корейче | 22.02.201213:50

19Любима Стайкова, имам приятелка, която е учителка и всеки ден съм благодарна, че работя друго. Да, щастлива съм, мога да си платя сметките, имам по-малко стрес, нямам работа за вкъщи (учителите винаги имат какво да правят след часовете), въобще не искам да ставам пак учителка (давах уроци, докато бях студентка). Моята приятелка също иска да напусне училището и ще го направи. Въобще никой не мисли за стимулиране на самите учители. Естествено, че само повишението на заплатите им няма да оправи нещата, но без него всякакви опити за повишаване на качеството на образованието са обречени. То е необходимо, но недостатъчно условие. Все пак родителите не искат да си дават децата на Сульо и Пульо, а само такива вече стават учители. Като кажеш, че си учител, те гледат със съжаление и те питат дали си търсиш истинска/свястна/сериозна работа. Ами с това отношение не знам какво очаквате.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.11.2011, 17:34

27 blabla | 22.02.201208:28

Горките фирми. Големите компании са в България (и в други страни с нисък стандарт), защото им е по-евтино. Могат да наемат човек с 5 езика за 1000 евро и реално той върши работата на отдел от 10 души в страна с висок стандарт. Да не говорим, че тука е само обслужващ персонал.
Когато ти предложат работа от страна с висок стандарт, виждаш, че за остарялото си образование и 3-те си езика получаваш сравнително висока заплата, обучение за работа във фирмата и доста други неща. Разбира се, изискванията към качеството на работата ти са по-големи. НО ... става дума за качеството на работата ти, не за името в дипломата ти. Никъде не те учат на гъвкавост, съобразителност и дисциплина. Това си го учиш САМ.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.03.2011, 10:51

26 A4i | 21.02.201213:28

Мисля, че основните сили в рефирмиране на образованието трябва да са насочени към модернизацията му. Едно осъвременяване на методите на обучение би утвърдило младите учители, защото те биха използвали модерните методи и новото знание, докато възрастните се боят от технологият и отричат новостите. Това е начина да се даде път на младото поколение. Също така съвременната наука, от която образованието е неизменна част, става екстремално динамична област, генерираща огромен обем нова информация. Всяко знание остарява в рамките на няколко години. Учените са в състояние да актуализират базата си, благодарение на мрежовата свързаност и интензивното използване на компютърна техника. Образованието изостава твърде много от съвремената наука, дори българското е ня средновековно ниво на развитие. Завършващите ученици и студенти са абсолютно непригодни за работа, като се нуждаят от интензивно обучение на място във фирмите. Това е просто трагедия, защото демонстрира кухини във знанията и особено в практическите умения и способности на завършващите.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.03.2011, 14:53

25 Bobby_gBG | 21.02.201213:26

23 иван | 20.02.2012 21:42

Eдва ли някой е дотолкова наивен, че да си въобразява, че като направят заплатите на учителите на европейско ниво и автоматично всички проблеми ще се решат. Заплатите на учителите са един от факторите, от които зависи подобряването на качеството на образованието, на не е единственият.

За мене проблемът е, че децата смятат, че да ходят училище е някакво задължение, нещо като задължителната военна служба и ако могат да изкръшкат и да минат по-леко, без да си дават много труд , това си е в тяхна полза.
------------------------------------
Така си е, и много неща зависят от родителите.

Но също толкова зависят и от учителите - мен физиката например ми стана интересна чак когато я почнахме (отначало) в университета, и беше единствения предмет на който ходих отначало до край на всички лекции.

Защо? Защото вече не ми преподаваха намръщени физички, дето се караха за глупости, ами обясняваше качествен преподавател - мъж, който при това преподаваше интересно и увлекателно, със забавно разказани примери които се помнеха дълго време, и схващаше примера и принципа...


Да направят стартовата заплата на учителите равна на средната за страната, с увеличаване през годините, и да се види тогава как повечето неща ще си дойдат на мястото.

Естествено трябват и адекватни учебници/програма, но няма ли мотивирани учители - обречен си. А необразованото и неграмотно поколение обрича на провал цялата държава.
Неслучайно най-успешните държави са тези които отделят много пари за образование.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 02.01.2012, 08:51

24 Falconetti | 21.02.201204:01

Проблем с парите има и той не е в полза на обществото. Но също има и народо психологически за Б-Я проблем наречен свръхкомпенсация или комплексарщина!
Много родители не признават децата си за посредствени идиотчета.В техните глави децата са втори Алберт Айнщайновци и Никола Тесли, и само в учителите ни е вината че малките невинни посерковци не са нобелови лауреати по Теория на Числата например!
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 24.09.2010, 10:49

23 иван | 20.02.201221:42

Eдва ли някой е дотолкова наивен, че да си въобразява, че като направят заплатите на учителите на европейско ниво и автоматично всички проблеми ще се решат. Заплатите на учителите са един от факторите, от които зависи подобряването на качеството на образованието, на не е единственият.

За мене проблемът е, че децата смятат, че да ходят училище е някакво задължение, нещо като задължителната военна служба и ако могат да изкръшкат и да минат по-леко, без да си дават много труд , това си е в тяхна полза.

При тази разруха на българското образование трябва да се променят основните принципи средното образование тряабва да си остане безплатно, но да е доброволно. Задължително да бъде само основното образование.
Така че тези деца, на които не им се учи, да не остават в паралелките да тероризират, и останалите деца, и учителите, ами училището да се освобождава от тях. Тези, които остават там, трябва да спазват правилата. Родителите, които смятат, че правилата са много строги, да си вземат отрочетата и да си ги учат в къщи.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 09.11.2011, 11:39

22 Sandiu | 20.02.201219:24

Поздравления на авторката!!!Браво Невена.
Подкрепям всичко казано от Вас.
Този закон е предния експеримент с българското образование.
Много простотии се изляха от устата на протежето Милена Дамянова спусната на длъжността зам.министър.Може ли човек който никога не е държал дневник в ръка да пише закон за образование?Този закон трябва да се прави от учители и директори на училища.А тях никой за нищо не ги е питал.
Не отричам ,че има добри идеи залегнали в закона.Това е новата структура ,двустепенното средно образование.Добре е ,че не се допусна и мандатност за дирекорите, а се прави атестация.Добре че,е има НВО 10 клас.
Но ...всичи тези идеи не са на Милена Дамянова.Те са преписани от стария проектозакон на предишния министър.Това,което е авторство на Дамянова са куп ПЪЛНИ ДИВОТИИ.
Въвеждане на целодневно обучение 1 - 7 клас?????Пълна простотия.
Как ще го държиш това дете 9-10 часа в училище.Зтаворено в една стая.Няма условия за следобеден сън за малките.Няма условия за спорт базата е заета от редовните часове.Няма басейни и спортни площадки.Няма достатъчно комп.зали.Какво целодневно обучение ,какви 5 лв.???
В основата на зкона било "поставено детето с неговото личностно развитие"???
Как се развива личностно като дреме по 10 часа в училище??
Как се развива личностно като в паралеките има по 25 деца ,а не по 8-10???
За да се развива личностно трябва учителят да може да обърне внимание на всяко дете.НИщО НЕ МОЖЕ ДА ЗАМЕНИ ИНДИВИДУАЛНАТА РАБОТА С ДЕТЕТО!!!А такава работа в класове с 30 ученика няма.
Погледнете какво произвежда нашето средно учлище.
Нашата система произвежда специялисти ,които да сменят чаршафите на чуждите туристи по нашето Черноморие.Защо е така ли?Ами защото се нябляга на хуманитарните науки.Погледнете матурата за 12 клас.
Първи задължителен изпит е Български език - нормално.Но...втори изпит е избираем.И чуениците се движат срещу най-малкото съпротивление.Всички избират История или География.Всичко иска да става социолог,психолог ,египтолог и пр лаладжийски специалности.Никой не записва матура по математика.В България обучението по математика се разсипа умишлено напълно.Няма ли Математика няма инженерни науки , и икономически специялности.Няма ли математика -НЯМА ИКОНОМИКА на държавата.Хората по света произвеждат компютри ,мобилни комуникации,биотехнологии,високи технологии ,а нашите ....учат за баба Илийца.Знаят столицата на Буркина фасо.Знаят ,че България на север граничи с Дунав и ...толкова.Не могат да разделят на две магарета сламата.
С такива "специалисти " иконимика не са гради.
Затова трябва ЗАДЪЛЖИТЕЛНА МАТУРА ПО МАТЕМАТИКА.
Време е вече нашата образователна система да спре да произвежда брак.Нооо.... с тези дивотии на Милянеа Дамянова това няма да стане.
Новия закон има и добри страни ,но задължително трянва да се извисти от всички идеи на тази женица.
И накрая най-важното.
Няма ли достойно заплащане на българските учители няма да има образование.Кадърен специалист за 500 лв. заплата няма!!Кадърните отдавна вече не влизат в училще.Останаха старите кадри.Няма ли заплата за учителя няма реформа.Няма нищо.Колкото и Дамянова да пише,че учтеля трябвало да се уважава ....уважение на гол тумбак няма.Има ги само простотиите на Дамянова.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 12.11.2010, 06:42

21 Ivan Mironov | 20.02.201219:02

Аз продължавам да мисля, че съм уважаван учител и то най-вече от учениците си. http://www.matematikasmironov.com/.
Благодаря за сравнителните данни. Те чудесно кореспондират с резултатите от PISA.
И в момента водя педагогическата практиката на 5 студенти и никоя не иска да стане учителка. Жалко.
Ние си отиваме и колкото и да отлагат пенсионирането след нас никой не идва. След 1о години и по 3000 лв. да ни дадат няма да има кой да ги вземе...
   

оценка

+0 -0