Тийн филмите са пандемия | webcafe.bg
Webcafe

Тийн филмите са пандемия

Големият Лебовски 20.06.2014, 17:14 (обновена 25.06.2014, 16:22)

1 от 4 снимки Назад Напред

тийн кино

Трябва да “благодарим” на Тяхно консуматорско величие младежите и на корпоративните кърлежи за естетическия и интелектуален регрес на киното

"Хари Потър", "Здрач", "Игрите на глада", "Отмъстителите", "Черният рицар", "Железният човек", "Човекът-паяк", "Внедрени в час", "Бързи и яростни"... Кой не знае кои са тези филми и кой не е бил облъчван с месеци от мащабните им маркетингови кампании.

Изброените заглавия и техните задължителни продължения са гордостта на студийната система в Холивуд. Те са лицето на индустрията и общо са продали билети за над 15 милиарда долара. Освен това се отличават - почти без изключения - с извънредно невдъхновени, но играещи на сигурно сценарии, болезнено познати драматургични структури, пешеходна режисура, банални диалози, плоски персонажи и липса на каквато и да е било острота, провокация или нюансираност.

Това е така защото тези и много други корпоративни мастодонти са проектирани спрямо посредствените предпочитания на една основна таргет аудитория - тинейджърите

Младежите са най-актуалната и гореща мишена на развлекателния бизнес и почти всичко вече трябва да е съобразено с техните критично ниски критерии. Поставянето на меко казано съмнителния вкус на съвременните юноши бледни на пиедестал превръща мейнстрийм културата в океан от посредственост и предвидимост.

Най-зле към момента е музикалния бизнес с инфантилната инвазия на джъстинбийбърските абоминации и мерзкия модерен хип-хоп, който служи единствено за неграмотна инвентаризация на парвенюшки придобивки. Киното също е сериозно застрашено.

Young adult извращения

През издателската индустрия в света на седмото изкуство постоянно нахлуват екранизации на така наречените young adult романи. Тийн литературата е естетическа и интелектуална антитеза на всичко, което обичаме да четем.

Само конспиративни трилърчета а ла Дан Браун конкурират постните четива за млади консуматори. Ала успехът им е огромен, а пътят към киното - предначертан. Всичко трябваше да започне и свърши с "Хари Потър". Фентъзи поредицата на Дж. К. Роулинг изигра своята историческа роля за стимулиране на любовта към четенето сред децата от епохата на компютърните игри, а последвалите филми бяха почти търпими глобални фискални събития.

Но очилатият магьосник отвори кутията на Пандора. И над киното се спусна тегав "Здрач". Екранизациите по едноименните young adult бестселъри на Стефани Майер плениха колективното въображение на таргет аудиторията от тинейджърки и отвратиха всички останали.

"Здрач" освети тревожната тенденция мейнстрийм киното да играе по свирката на милиони 13-годишни човешки същества, без какъвто и да е било културен бекграунд и лишени от вкусови рецептори за аудио-визуални произведения. Те са готови да дадат немалко от парите на мама и татко, за да гледат как инертният Едуард ухажва безучастната Бела в креативно колабирали извинения за кино. Всичко, за което са се борили големите майстори на седмото изкуство - от Фриц Ланг и Орсън Уелс до Скорсезе и братята Коен - е систематично поругавано в съвременното тинейджърското кино.

И тук не говорим за филми, които третират проблемите на подрастващите и младите хора. Този жанр е пълен с шедьоври като "Бунтовник без кауза", "Трейнспотинг", "И твоята майка също" и много други. Протестът на рационалния киноман е насочен към корпоративните продукти, които са направени за употреба от възможно най-неграмотните и неопитни потребители. Те не се нуждаят от качествен сюжет, автентичен драматургичен конфликт, изобретателни режисьорски решения и пълнокръвни образи, а костюмарите в Холивуд се възползват от това печално обстоятелство, за да бълват безобразни бози и да прибират парсата.

Но нивото на киното продължава да пада

Вземете "Игрите на глада" - още един финансов и културен феномен от канона на young adult екранизациите. Антиутопия за деца, които са принудени да се избиват от тоталитарно правителство - звучи интригуващо и можеше да бъде претворено в качествено развлечение, предлагащо храна за размисъл.

Вместо това ни се предлага стерилен семеен спектакъл без дори молекула от тревожността и ресурса за социална критика, заложени в първоначалната концепция. Ако искате да гледате брутален и смислен филм по темата ще трябва да изтеглите азиатския култов филм от 2000-та година Battle Royale. А за наистина първокласно упражнение по антиутопия и размишление върху насилието и младостта ще трябва да се върнете към абсолютната подривна класика на Стенли Кубрик от 1971-а "Портокал с часовников механизъм".

Този неконвенционален "тийн" шедьовър е недостъпен като стил и съдържание за критична маса от днешните младежи - и това е тъжна действителност.

Другият притеснителен фундамент на пандемичното опростяване на киното е свързан с финансово аргументирания фетиш на индустрията към комиксовите екранизации.

Скапани супергерои

Дотук обругани заради лошия си филмов вкус бяха основно момичетата с тяхното нездраво влечение към банални любовни кич хитове като "Здрач". Време е да обърнем критичен поглед към публиката, която захранва скандално печелившия поджанр на филмите за супергерои, а именно момчетата и младите мъже.

В последните години комерсиалното кино навлече плътно и запотяващо цветно комиксово трико и днес изглежда е трудно да го свали. Епидемията от екранизации по рисуваните книжки на "Марвел" заплашва да затрие спомените за качествени зрелища, режисирани от Спилбърг, Земекис и Камерън от 80-те и 90-те години.

Финансов феномен преди 20 години беше изпълненият със съспенс и усещане за филмова магия мегахит "Джурасик парк". Днес рекордни приходи носят тягостни каталози на специални ефекти като "Отмъстителите" и "Железният човек". Въпреки чара на звездите, които участват и опита за хумор, повечето "марвелски" хитове не стават за нищо.

Нула напрежение, нагла манифестация на клишета и на финала винаги се стига до баналния драматургичен похват с тиктакащата бомба. Хората, които са запознати с творчеството на великия Хичкок, изкривяват лицата си в гримаси на досада и проязвки, но за необременените от филмова култура младежи това е върхът на изпълнението.

И така, поточната линия си работи на пълни обороти, подрастващите са доволни от заглавията, проектирани специално за техните бедни съзнания, а сериозните режисьори са изтласкани в ъгъла на нишовото кино.

Докато малоумни вампирски любовни истории и жалки супергерои доминират филмовия пейзаж, майстори като Пол Томас Андерсън и Дейвид Кроненбърг едва намират финансиране за качествените си проекти. Балансът е погубен, баластът се третира като съкровище.

Трябва да "благодарим" на Тяхно консуматорско величие младежите и на корпоративните кърлежи за естетическия и интелектуален регрес на киното.

Oще: здрач  игри на тронове  комерс  комикси  култура  супергерои  тинеджъри  хари потър  холивуд 


Още от Животът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 11.05.2010, 18:26

22 Крив Макарон | 25.06.201415:20

Статията е насочена единствено към публиката, която критикува; младежите навлизаща в зрелостта. Дори не е направен опит да се насочи внимание към съвременното кино, което има потенциал да се превърне в класика за текущото десетилетие. Ще се въздържа да правя подобен опит, защото съм твърде слаб разбирач на киното. Но все пак съм убеден, че има достатъчно мат'рял за анализ.
От споменатите в статията заглавия на филми мога да обсъждам единствено "Портокал с часовников механизъм". Хубавото на филма е, че следва романа. А романа е наистина разбиващ! Макар да е за тийнейджъри, е така издържан, че и всеки възрастен би могъл да се забавлява с него. Стига да не се е взел твърде сериозно, разбира се, и да се е сдобил с плеяда от предразсъдъци и натрапчива склонност към морализъм.
Впрочем... към култовите филми на Стенли Кубрик насочени към пораснали младежи, освен портокала, можем да прибавим и "Пълно бойно снаражение". Тук вече можем да говори за острота, провокация, и Мери-Джейн Общата Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.09.2013, 11:56

21 Citizen X | 25.06.201412:24

Е, аре ся, друго си е да прати Рени и Веско да подсмърчат два часа на "игрите", а мама да оползотвори тея два часа с убавия колега. За к'во и е да ги учи на глупости, да станат учени непрокопсаници?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 24.05.2011, 21:39

20 John Smith | 25.06.201407:26

Другарю Винов, крайно време е да спретнем напролет пролетарска комунистическа революция.
Долу тиранията Удивителна
ЕКСПРОПРИАЦИЯ НА ЕКСПРОПРИАТОРИТЕ
Чакаме залпа на Аврора бам! бам!
България!
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 10.02.2012, 22:35

19 Биро Винов | 25.06.201401:44

"Игрите на Глада"? Авторът явно не осъзнава, че в момента България е може би една изключително точна проекция на измислената държава Панем. Много тежка и жестока тема е засегната в романите на Колинс - тема, за която никой няма право да говори! Общество от обикновени хора на труда обслужват извратените желания и нужди на елитарната прослойка. Докато едните гладуват другите повръщат за да се тъпчат още (препратка към Рим и намек, че човешкия егоизъм и алчност е неподвластна на времето). Докато едни си купуват палта от норки, други нямат средства за насъщния. Ако разделим нашия свят на окръзи ще се види, че 95% от света за превърнати в роби на няколко безумно богати рода. Деца умират докато произвеждрат дрехи на стойност колкото техните доживотни заплати, докато копаят диаманти, докато.....Но главата на автора е прекалено празна за да разбере, че Игрите на глада не представят нашето бъдеще, а са описание на нашето настояще. Та нали във войните не участват децата на Буш и Саддам.....ето ти я Арената от романа. Но в нашата реалност бунт срещу "Капитола" за съжаление не е имало...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

18 Manuela Gerenova | 23.06.201410:05

МарКом, а дали преди да обиждаш някого на "тъп" да не попрегледаш правописа си?
Само човек без грам досег с тийнейджъри може да твърди, че са тъпи. Това, че някой, бил той млад или стар, не харесва твоите "класики", не значи, че е тъп. Значи просто, че няма твоя вкус.
   

оценка

+0 -1

Регистриран на: 07.07.2011, 12:03

17 Дракон с кисело зеле | 23.06.201407:25

МарКом, "Играта на Ендър" е прекрасен филм и епичен финансов провал - като второто просто не подлежи на мнение. Хайде като ще даваш примери, поне да са адекватни, бива ли? Впрочем, огромна част от съвременната високобюджетна фантастика се дъни финансово. Огромните приходи се реализират - вече - от комиксови филми и дистопии, ориентирани към тийнейджърки. Тъпо, но факт. Говоря за фантастичното кино, разбира се.

А че съвременните тийнейджъри са тъпи, тъпи са. Всички тийнейджъри са тъпи. Усмивка Не в това е проблемът на съвременното кино, обаче. Качествени филми все още се правят и това няма да спре скоро. Тъпи, но зрелищни, пък винаги са се правели. Някой дали помни "Приключенията на Робин Худ" с Ерол Флин и Оливия де Хавиланд като класика в сценарното писане?

И хайде стига глупости. Режисьор, който не може да заснеме качествена екшън-сцена, просто не е режисьор. Хубавото зрелище далеч не е толкова лесно за постигане, колкото доста хора си мислят, и по никой начин не изключва качествен сценарий или актьорска игра. А проблемът не е в наличието на тийн-филми. Такива винаги е имало.
Проблемът - на статията - е, че сравнява идиотски комедии със сериозни филми, без да отчете факта, че са в различни жанрове, с различни цели и с различна публика. Т.е. сравнява ябълки с моркови. Другият проблем е, че поставя на едно ниво филм като "Внедрени в час", идиотска комедия, забранена за лица под 18, с "Отмъстителите", супергеройски екшън, ориентиран към тийнейджъри, и със "Здрач", което пък е романтична драма, ориентирана изцяло към тийнейджърки.

Проблемът на холивудската индустрия е много по-дълбок и изобщо не е засегнат в статията.
   

оценка

+1 -1

Регистриран на: 04.05.2014, 00:32

16 МарКом | 23.06.201403:40

Абе не занм дали са пандемия но че са за тъпи - такива са.
И не знам дали автора смята масово тинейджърите за тъпи но аз да.
Ами тъпи са! Над 75% от тях не са прочели и една кнога презживота си и са горди с това. И не ви говоря само за младежи от БГ!
Повечето реплики когато им обясняваш нещо са от типа "а като във bla-bla-bla филма" или "това го гледах по тв/ютуб".
Ебаси "знанията"!!!
Ама важното е да имаме огромна посещаемост на продукциите и да са за възможно най-масовата аудитория. Това искат компаниите! ПАРИ!
Това не предполага правенето на филми за егалитарната младеж с финни и дълбоки послания и творчески подход.
Пример - "Играта на Ендър" - чел съм цялата поредица по тази тема и там има много дълбоки послания, психология и социология. Във филма буквално всичко бе сведено едва ли не до ефектни битки в залата за тренировки и финалната битка. Толкова! Произведението на Орсън Скот Кард бе буквално осакатено...
Обаче я да видим какви приходи има!!! Защото куцо, кьораво и сакато отиде да го гледа! Сега сигурно и играчки в McDonald's ще има и ще пуснат игра...
Ха да видим как ще ги въведат във тая "вселена" :-)
Само като знам следващите книги и ми се ще да се спукам от смях за подобни опити...
   

оценка

+3 -0

Регистриран на: 03.11.2010, 00:11

15 dedogo6 | 23.06.201400:10

Ех ,авторе, авторе....
Аз отдавна съм минал тая възраст, която ти наричаш таргет група за Холивуд.Ама да ти кажа ли нещо под секрет?
От време на време аз много обичам да гледам (по няколко един след друг) филми в които има само мелета с роботи, чудовища , и спец ефекти до безумие..
Много щастлив
Това прави ли ме тъп?Не мисля, поне така като се оглеждам в себе си.Гледал съм вероятно почти всички филми , които ти наричаш стойностни, че и някои, които не си ги и чувал....
Просто всички , включително и тиннейджърите , имаме нужда от време на време да разпуснем с някое зрелище (което се осигурява от Холивуд) и да не се впускаме в много размисли за съдържанието и смисъла , който е вложил режисьора, и сценариста, че и автора , написал книгата , по която е сценария.
Освен това продължавам да обичам да чета , въпреки интернет и холивудските продукции.Пред нова книга, нова компютърна игра , и нов филм , предпочитам първо книгата.
   

оценка

+3 -1

Регистриран на: 22.06.2014, 13:50

14 Elto Alexandrov | 22.06.201413:53

Искрено впечатлен съм от начина, по който статията игнорира същността на мейнстрийм киното. Малко хора могат да си затворят очите толкова ефективно.

Който поставя филмите на Марвъл в една категория със "Здрач" или не е гледал въпросните комиксови екранизации, или няма право да говори за кино.
   

оценка

+2 -2

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

13 Manuela Gerenova | 22.06.201411:07

Аз пък не очаквам 14-годишни да гледат, че и да харесват, че и да разбират "Имало едно време на запад" или "Планината Броукбек". Или пък да стават и лягат с Достоевски, а не със Сюзан Колинс. Не очаквам от деца да се държат и да имат вкуса на хора на средна възраст. Не искам да правим от едни съвсем нормални тийнейджъри със съвсем нормални за годините си вкусове и влечения малки старчоци. Това, че някой на 16 е освирепял фен на Бела и Едуард, не означава, че е пълен дебил и от него нищо няма да стане или че ще си остане на това ниво на естетика. Така че за мен положението е Leave the kids alone, all in all you're just another brick in the wall...

П.П.: "Стената" някак си много добре се вписва в темата за "лошите млади"...
   

оценка

+5 -1

Най-коментирани