Забравете за Банкси: Blek Le Rat започна всичко | webcafe.bg
Webcafe

Blek Le Rat - бащата на графита

Lifecafe, по Forbes 24.10.2014, 11:07 (обновена 28.10.2014, 08:26)

1 от 11 снимки Назад Напред

blek le rat

Снимка: © Getty Images

Blek Le Rat не крие самоличността си, за разлика от Банкси. Много преди Банкси за да се появи на уличната "сцена", Blek Le Rat вече е рисувал графити на различни места по света

"Половин от луна и звезда, това е символът на семейството ми," казва уличният артист Blek Le Rat, показвайки златния си пръстен с печат. Истинското му име е Ксавие Пру и произхожда от аристократична фамилия.

Показването на пръстена е неочаквано буржоазна черта, като се има предвид, че Пру е прекарал живота си в незаконно рисуване по стени, но пък от друга страна, той винаги се стреми да прави впечатление.

Много преди Банкси да се превърне в постоянно присъствие по улиците на Ню Йорк или да рисува със спрей плъхове из Лондон, Пру е правил с предварително създадени шаблони сложни картини по цял свят (вижте галерията).

Рисувал край Сена в началото на 80-те години, за него се твърди, че той е вторият човек, правил стрийт арт в Париж след Злоти Камиен. Оттогава насам творбите му изследват съдбата на бездомните, показвали са образа на изчезнал журналист и са отдали почит на принцеса Даяна.

Облечен в сериозен черен костюм и перфектно изгладена синя риза при откриването на изложба в хотел "Куин" в Манхатън, елегантният парижанин е далеч от облечените в суичъри гамени, които мнозина си представят, чувайки „уличен художник".

62-годишният Пру е следвал изящни изкуства и архитектура във френската Национална академия по изящни изкуства в Париж, като е завършил през 1982 г. "Отидох в Ню Йорк през 1971 и открих графити там, в метрото," спомня си Пру, говорейки английски с тежък акцент. "Бях толкова впечатлен, че ми трябваха 10 години, за да осмисля това, което видях."

"Много съм бавен, да," шегува се той.

Всъщност е точно обратното

Масово приеман за родоначалник на стрийт-арта, който вече се превръща в мейнстрийм явление.

Пру е известен с масовото използване на шаблони в реални размери. Сега често срещана гледка на стените по цял свят, подобни рисувани с шаблони картини набраха популярност в последното десетилетие заради радващите се на особена медийна популярност изяви на британския стрийт художник Банкси.

"Всеки път, когато си помисля, че съм нарисувал нещо поне малко по-оригинално, откривам, че Blek le Rat също го е правил, но 20 години по-рано," е казвал Банкси, ако вярваме на медиите. (Пру започва да рисува плъхове из Париж през 1981, когато Банкси, за чиято самоличност се носят непотвърдени слухове, все още е бил в детската градина.)

Не на улицата, а в галерия

Незаконното естество на картините на Пру и нарастващата легитимност на стрийт изкуството вече му осигуряват доста по-често изложби в галерии.

"Невероятно е да имаш наистина добра творба на улицата - още в деня, след завършването й, хиляди хора са я видели," обяснява Пру. "Много е важно да бъдеш на улицата, но е важно за творците да показват и различни творби в галериите."

Последната му изложба се връща към една от редовните му теми - танцуващите танго, които е рисувал за първи път през 1986. Няколко литографии показват съвременни цигулари и балетисти; Пру е правил и лимитирана серия от литографии, на които виждаме президентът на САЩ Барак Обама. Близкият му приятел Шепърд Феъри, дизайнер на плаката 'Hope' на Обама, казва за Пру: "Шаблоните на Blek le Rat дестилират същността на човешкото страдание в поетично стегнати картини."

Въпреки че дизайните на Феъри се излагат на престижни художествени изложби, а творбите на Банкси са събрали над $1.1 млн. на търг, картините на Пру остават много достъпни като цена. На откриването на изложбата му, почти всеки принт - от малка литография за $300 до по-големи творби за $4000, вече е продаден.

Пру споделя, че има много места, които все още му се иска да посети. С удоволствие би рисувал в Бейрут, или би се върнал в Мароко. Вече е бил в Дубай, но казва, че строгата полиция там "твърде много го е уплашила", за да рисува.

Разговорът ни се връща към Ню Йорк

Там някои от неговите картини са все още на стените. За портрета на Анди Уорхол, изрисуван в квартала Бушуик на Бруклин, Пру казва. "Това е прекрасно място, обичам атмосферата там. Ако живеех в Ню Йорк, вероятно бих живял точно в Бушуик. Бушуик изглежда като Ню Йорк отпреди 50 години."

Със сигурност той е нестандартен художник, който няма проблем с това да се появява публично, нито крие името си. И ако нещо помага за легитимирането на уличното изкуство повече от световната слава на Банкси, това определено е французинът, който знае стойността на картините си.

Oще: blek le rat  графит  графити  париж  стенсил  уличен артист  улично изкуство 


Още от Животът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.