Спирала от агресия | webcafe.bg
Webcafe

Спирала от агресия

Албена Стамболова 01.11.2014, 16:43 (обновена 26.11.2014, 20:17)
Запален автомобил

Снимка: © Getty Images

Войната за паркиране пред блоковете е по-жестока от разприте за етажна собственост

"Съседи леят кръв за паркинги".

Нощни стражи "разкрасяват" с ножове коли на новодомци. Спукани гуми, потрошени стъкла, изкривени чистачки, огънати ламарини ...Десетки автомобили осъмват всяка сутрин в подобен вид, защото са паркирали на място, "заплюто" от някой друг съсед.

Войната за паркиране пред блоковете е по-жестока от разприте за етажна собственост. Битките се водят най-често между жителите на старите блокове, пред които има изградени площадки за паркиране, и хората от новите сгради, за които не са предвидени такива. Застрахователните компании са затрупани с жалби за автощети, нанесени на паркингите. Потърпевшите се организират в опълчения и отвръщат на удара.

"Аз съм живял в САЩ... в Чикаго... в квартал, населен само с мексиканци и негри... Не съм изпитвал такова притеснение за здравето и имуществото си, каквото тук, в уж един от що-годе добрите квартали на София ..."

из Фото-Форум

Всеки от нас е изпитал агресията на други шофьори, а и сам вероятно е проявявал такава. Помним серията от запалени автомобили преди около 2 години в София. И отново в хрониката са застрахователи, собственици на паркинги, съседи, приходящи.

Защо стана невъзможно да се канализират тези страсти, породени като че ли... от неспирния приток на автомобили в живота ни?

Каква е връзката между човек, автомобил, съсед, паркомясто, нападение, отмъщение?

Днес аз нападам някого, утре той отвръща на удара. Ролите ни могат да се сменят по няколко пъти в един само ден. Известни са психологическите последици у деца, които са малтретирани. Били сме деца, после ставаме родители.

Били сме шофьори, после ставаме пешеходци

Карам малка кола, която всички по-високолитражни модели не могат да търпят под носа си. Буквално искат да ме "изметат" от пътя. А моят гумаджия, едър и здрав мъжага, направо ми каза: "Мен щеше да ме е страх да карам такава кола".

Вярно е, че пространството в града буквално намалява пред погледа ни като шагренова кожа.

Което изцежда времето ни - за да се придвижим от едно място до друго, за да намерим място за паркиране. От улеснение и лукс, автомобилът започва да се превръща в проклятие. Със сядането зад волана сякаш се превръщаме в друг персонаж. Кроткият човек се преобразява в звяр, който в най-добрия случай ругае всеки, отнел му предимство.

Ако сме пешеходци, кипим от гняв срещу паркираните върху тротоара коли, по светофарите, където профучават автомоли на червено, на пешеходните пътеки, които често се превръщат в рискови места, заради невъзможна видимост.

Тази раздвоеност е хронична

Лекотата, често несъзнавана, с която преминаваме от едната роля в другата, прави толерантността невъзможна. Здравият разум винаги е повелявал, че съседът е възлова личност в нашия живот и развалянето на отношенията с него внасят риск в и бездруго объркания ни свят. Посягайки на съседа си, аз посягам на себе си. Тази отколешна мъдрост е пулверизирана из прашните входове и запуснатите междублокови градинки.

Въвличането в спирала от провокации и отговори на провокации е опасно.

Насилието ескалира в насилие.

Ако вечерта сте имали междусъседска разправия, много е вероятно при сутрешното шофиране да сте нервни и агресивни, а в работата си - некомуникативни. Краят на деня едва ли ще е удовлетворителен. И така ден след ден. Докато изгубим всякакво задоволство от живота си, да не говорим за щастие.

Какво точно се случва? Нима увеличеният брой хора и автомобили на едно място е причина за нарастваща непоносимост? Както при опитите с плъхове в клетки ли сме? Изселването в чужбина на това ли се дължи? Имам нужда от пространство, от ред и правила, от уважение? Едва ли е толкова просто. Но същевременно е съществено.

Мисля, че непоносимостта към взаимната ни зависимост едни от други е коренът на бедите ни

От психологическа гледна точка зависимостта е наша обща съдба. Всички човеци се раждат зависими - от някого, от нещо, а развитието им се състои в това да намаляват  психологическата и да увеличават социалната си зависимост.

Абсолютна независимост или свобода няма, макар и да се стремим към тях. И понеже нещо е скъсано в социалната тъкан, та не можем да се интегрираме в нея, отскачаме като от батут и попадаме ... в лични зависимости: от партньора и близките, от алкохола и цигарите, от наркотиците и забавленията, от вещите и притежанията си.

С две думи, капсулираме се в живота си, в своя живот.

И който се опита да го накърни, нарани, пробие, ограничи - тежко му и горко.

А на пътя, сред големите и богатите, продънените и раздрънканите, потичаме в руслото, където всички водни капчици са с еднакви права. Или поне вярваме в това. Докато нивото се вдигне, потокът прелее и калта ни залее. После не можем да се разпознаем едни други.

Oще: автомобили  агресия  комплекси  култура  манталитет  съседи  толерантност  трафик  шофьори 


Още от Животът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 20.05.2011, 17:21

11 peta_wawa | 03.11.201420:25

НиколаЙорданов, много точно казано! Няма значение колко си цивилизован или не, когато си принуден да живееш в джунгла! Така ще е, щом се назначават учителки по руски или откровени селски труженици за градоначалници. Строеж и управление на община е наука и трябва се изучава. Как през крив макарон не видяха като обикалят света в командировки, че всичко в един град е взаимосвързано. Не може да вземеш рушветец от един строител и да му разрешиш под блока му да има само магазини и най-много един-два гаража за собственика, а после хората да паркират кой където свари. Не може да взимаш смешни данъци от живущите за да разчиташ на още един мандат, а после да искаш от бюджета за транспорт, за улици, за паркинги. Удобствата струват пари, но кой да ги плати след като на живущите нито им се плаща, а и да им се плаща нямат този лукс.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 18.09.2013, 11:56

10 Citizen X | 03.11.201417:49

При толко комплексари тъдява, т'ва ше е резултата... Как на кУтрето вае гоуем бел нокАт, тека вае наш Цонко масивен екватор и обемно, потно гАзо. Не кат онеа хаховци, дет се му говорат на "Извинете,...!" Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 15.06.2011, 09:28

9 Theodora | 03.11.201409:56

"'Карам малка кола, която всички по-високолитражни модели не могат да търпят под носа си.'"
С това съм абсолютно съгласна. И аз "страдам" от това. И дори не е свързано с това, че съм жена. Когато същата тази кола я кара мъж, положението е същото.
За статията мога да кажа, че агресията води до агресия...и резултата никога не е положителен.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 11.05.2010, 18:26

8 Крив Макарон | 03.11.201409:07

бг-действителността е олицетворение на провала на западната цивилизация да създаде от пост-комунистическа държава модерна структура. Този заченат в утробата на Османската империя, и изроден от Русское государство пародиен придатък, същински шести пръст на дланта на европейския континент, просто върви по своя път към небитието. Дали поради липсата на жесток господар, които да властва, и едновременно с това да сплотява стадото от малодушни овце, дали заради отвращението на бг-поданиците към умствени напъни, което им гарантира назадък, и ретроградно движение в условията на свободна конкуренция науката все още не може да отговори. Факт са само огромната корупция в полицията, прокуратурата, зависимия съд, и разделението на бедни-богати белязало връщането на нов феодален строй.
Агресията е видимия белег на нещо много по-сложно, върха на огромен айсберг, чието туловище остава под видимия хоризонт. Патогенната организация на общественото мислене, която болният не иска да признае. Сомнамбулистична душевна дейност, в която всяко препятствие, или трудност предизвиква реактивно възпаление. Ежедневно се налага се да имаме работа с ненормални мозъци на дегенерати и неуравновесени хора, в които общуването поражда практически незадоволително състояние, и безпричинен стремеж към надмощие над нас.
За съжаление диаграмата на развитие на нашето общество дава основание за доста лоша прогноза. И осъзнаването на тази закономерност изисква много усилия.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 19.02.2013, 00:46

7 Ролинс | 02.11.201422:20

http://www.youtube.com/watch?v=AkGOSGUl8ss&t=11m49s

Кво ги интересува, че е пешеходна зона. До следващия инцидент. Объркан
Виновни са обаче скапаните "органи на реда", че никъде ги няма. Е, това не е ли джунгла?
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 15.10.2014, 12:40

6 Nikola Yordanov.100008076271507 | 02.11.201417:32

Всеки път като чета дълбокомислени разсъждения за "психиката" или "душата на българина" ми иде да ... обясня за какво става дума.
В такива условия всички се държат така след 2-3 месеца - и американци, и германци, и шведи ... не съм сигурен само за японци.
Решението - всички места се разчертават, слага се цена и се назначават хора да контролират изпълнението на регулацията. Точно както преди 10 години всички карахме без колани и паркирахме по тротоарите в центъра.
Сега всички слагаме колани и в центъра е невъзможно да се паркира на тротоара.
Ако някой се интересува, мога да му обясня цялата теория за трайна промяна поведението на големи социални групи - информация, мотивация, умения и промяна на средата.
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 21.04.2013, 11:50

5 Не така | 02.11.201416:08

Чудесна статия на авторката, описала още един аспект от "европейското" ни ежедневие. Колкото по-скоро българинът осъзнае, че в сегашния си формат не става за нищо, толкова по-добре.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 19.02.2013, 00:46

4 Ролинс | 02.11.201415:16

Както споменах преди, не е толкова до манталитет, колкото до абсолютна липса на законност и немърлива работа на нашите органи на реда. Ако се пишеха повече глоби и актове, нашите сънародници, щяха много бързо да се цивилизоват.

Друг проблем е хаоса в пътната обстановка и липсата на всякакви табели в големите градове, което може да доведе до объркване на по-зелените шофьори (и да са принудени да направят нарушение).
   

оценка

+2 -0

Регистриран на: 02.09.2010, 17:28

3 Rowan | 02.11.201411:21

На жената й плащат да оплюва страната и народа ни. Върши си работата просто, не й се връзвайте.
   

оценка

+3 -3

Регистриран на: 26.05.2014, 19:51

2 Виктория Пенелопова | 02.11.201411:06

Съгласна съм с повечето от написаното. Но ми е чудно, защо пишейки за агресията /против/, авторката също й е в плен:"Карам малка кола, която всички по-високолитражни модели не могат да търпят под носа си." На това, аз пък ще кажа, че левите ленти са пълни с комплексирани трошки, които затрудняват движението и изнервят останалите участници в него. И докъде ще стигнем така... Много щастлив
   

оценка

+0 -3

Най-коментирани