Новият Супермен се провали с гръм и трясък | webcafe.bg
Webcafe

Новият Супермен се провали с гръм и трясък

Lifecafe, по The Daily Beast 23.06.2013, 19:33 (обновена 24.06.2013, 10:28)
Човек от стомана

Бремето на "Човека от стомана"

Джери Сийгъл някога е създал Супермен като ницшеански свръхчовек с телепатични способности, решен да владее света. Той е безжалостен, ужасно плешив злодей, чиято първа поява е в разказа "Управлението на Супермен" през януари 1933 г.

По-късно с помощта на художника Джо Шустър, Супермен получава ново начало като смел герой със свръхчовешка сила и умения. Външният му вид е бил моделиран по образеца на Дъглас Феърбанкс - актьорът, най-известен с ролите си на Робин Худ и Зоро в ерата на нямото кино.

И през юни 1938, Супермен такъв, какъвто го познаваме, дебютира в Action Comics №1


Като деца на еврейски емигранти, Сийгъл и Шустър вероятно са оформяли сюжета си като сага за културната асимилация, моделирана по подобие на съдбата на американските евреи. "Човек от стомана", последният кинематографски опит да бъде използван образът на Супермен на големия екран, представя "последния син на Криптон" като почти Христос.

Първите кадри на "Човек от стомана" разкриват планетата Криптон - извънземен свят, наподобяващ съчетание от Пандора от "Аватар" и Облачния град от "Звездни войни". Лара Лор-Ван (израелската актриса Айелет Зурер) е в последните дни на бременността си.

Окъпана в небесна светлина, пред очите на съпруга си Джор-Ел (Ръсел Кроу), тя ражда техния син Кал-Ел. Тъй като Криптон умира, Джор-Ел планира да изпрати новородения си син на далечна планета - и избира Земята. "Ти ще дадеш на хората идеал, към който да се стремят", заявява той.

Междувременно генерал Зод (Майкъл Шанън), ръководителят на военните сили на планетата, организира преврат. След като предупреждава съпругата си, на гърба на дракон и спасявайки "кодекса", в който е цялото натрупано познание на Криптон, включително генетичното кодиране, гарантиращо оцеляването на расата на криптонианците, Джор-Ел успява да изстреля кораба със сина си.

В същото време Зод и неговите съучастници в конспирацията са прокудени във черна дупка - "фантомна зона", всичко това преди Криптон да експлодира. Тази около 20-минутна сцена е като че ли най-впечатляващата част от филма, благодарение на появата на Кроу като достоен, любящ баща.

Това е рядък изблик на човечност във филм, който твърде скоро се свежда само до цикъл от безброй тела, разбиващи се в сгради

Сюжетът след това прескача в настоящето. Кал-Ел (Хенри Кавил) вече е 33-годишен мъж (справка: Христос?) на име Кларк Кент, работещ на кораб от търговския флот, все още несъзнаващ истинската си самоличност.

Когато петролна платформа избухва в пламъци, Кларк спасява всички, повдигайки сриващата се конструкция и позволявайки на работниците да избягат от клопката. Тук зрителите биват запознати не само с мускулестото тяло на Кавил - нека просто кажем, че ролята му отива на 100% - но и с влиянието на сценариста Дейвид Гойър и изпълнителния продуцент Кристофър Нолан (който е сред съавторите на сценария). Тези ранни сцени на Кларк, изследващ пустошта - и понякога поглеждащ назад към детските си травми — напомнят предишния проект на Гойър и Нолан за супергерои на DC Comics - Batman Begins.

Кларк и Лоис Лейн (Ейми Адамс), пряма журналистка, носителка на награда "Пулицър" и работеща за Daily Planet, се оказват в база на NORAD в Арктика, ръководена от полковник Харди (Кристофър Мелони) и д-р Емил Хамилтън (Ричард Шиф).

Там Кларк открива кораб от Криптон, заседнал в леда — очевидно еквивалент на Крепостта на самотата — където той разговаря с холограма на Джор-Ел, от която научава историята на народа си и мисията си.

И така, около час след началото на филма, Кал Ел се преобразява в Супермен, обличайки обновен костюм и наметало

След като Зод и неговите поддръжници са размразени и се връщат на Земята, за да убият Супермен и да се доберат до Кодекса — който ще им позволи да изградят наново Криптон "върху черепите" на човешката раса — филмът бързо се превръща в безкрайна поредица от хора, размазвани в сгради.

Въпреки че компютърната графика е впечатляваща, няма нищо в тези сцени, поне що се отнася до развитие на сюжета или изграждане на характера на героя - цари просто всеобщ хаос. Въпреки че Шанън е изключително талантлив актьор, неговият Зод е категорично картонен герой.

Единственото, което той прави, е да крещи. Непрекъснато. Той е по-близък до Арес, гръцкия бог на войната - дори предвид абсурдната му прическа — отколкото очарователно евротраш-версията му, играна от Терънс Стамп в "Супермен II".

"Човек от стомана" съчетава оригиналната история от емблематичната филмова версия от 1978 на Ричард Донър със сюжетната линия на Зод в продължението й, но жертва много от най-важните и смислени елементи на тези филми, за да получи един краен мишмаш.

Супермен изобщо не си изкарва допълнително прехраната като журналист в Daily Planet, а Лоис Лейн разкрива извънземния му произход отрано, така че няма никаква интрига около тайната му самоличност, която да допринася за дуализма на героя му.

Освен това, тъй като няма особени флиртове между Лоис и Кларк, преди тя да разбере за произхода му, връзка между двамата практически не съществува; зрителите нямат никаква представа защо двамата са привлечени едзин от друг.

В оригиналните филми, Кларк е начинаещ журналист, който свръхкомпенсира вродената си липса на човешко ДНК, като се държи тромаво, а Лоис е предпазлива журналистка, която го приема като симпатичен глупчо, и противоположностите се привличат. Тук в Супермен обаче въобще няма нищо човешко. Не само че връзката му с Лоис е изчезнала безследно, но и има съвсем малко приятелски взаимоотношения с който и да е — и почти никакви диалози всъщност - с хората, за които се жертва.

Комиксовият Супермен - с който се прочу Кристофър Рийв - спасява хората с намигване и усмивка. Част от Супермен почти изпитва оргазъм от това да бъде герой, защитник, "бог" за тези хора. В "Човек от стомана" няма дори и най-малък намек защо този мрачен, относително лишен от чувство за хумор извънземен иска да спасява някого, ако изключим факта, че баща му го е накарал да го направи.

Очевидно е, че режисьорът Зак Снайдер, известне със CGI фантазиите си "300", "Пазители" и "Измислен свят", е донякъде заслепен от чудесата на компютърната графика

Последната третина от "Човек от стомана" е почти непрекъснати високооктанови екшън сцени на разрушаване на сгради — обикновено като някой бива запратен в тях (не можем да подчертаем това в достатъчна степен - толкова често се среща тази сцена във филма!). Виждали сме подобни кадри безброй пъти досега, най-често в "Трансформърс", а напоследък и в "Отмъстителите".

Дори флашбековете към ранните дни на Кларк и израстването му в провинциална част на Канзас, отгредан от Джонатан (трогателно изпълнение на Кевин Костнър) и Марта (Даян Лейн), са изпълнени с шумни, разрушителни събития — катастрофа на училищен автобус, страховита сцена на торнадо и т.н.

Траещ цели 143 минути и с бюджет, надвишаващ $225 млн., "Човек от стомана" изглежда прекалено дълъг и прекалено изкуствен. Можем само да се надяваме, че създателите му ще отстъпят леко назад във вече оповестеното продължение и ще се концентрират поне малко повече върху това защо този свят въобще си заслужава да бъде спасяван.

Oще: герой  джор-ел  кал ел  кораб  криптон  лара лор-ван  ръсел кроу  супермен  сюжет  филм  човек от стомана 


Още от Животът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 24.06.2013, 19:38

4 ManOfSteel | 24.06.201320:17

Webcafe.bg отдавна не е това, което беше: статиите са недостоверни, пълни с катастрофална агресия и крайни оценки, надраскани от замъглените представи на невежите "автори". Защото постването на подобно писание като горното, пълно с отрицание и гняв, може да го направи само един истински българин с български манталитет, неоценяващ труда на професионалистите в областта на Седмото ИЗКУСТВО, а именно киното !!!
Искам да попитам „автора“ на тази глупост по-горе, както и останалите 30 човека, които го подкрепят, дали изобщо са разбрали смисъла на филма, дълбокият смисъл, който беше заложен в DarkKnight и 300 и останалите филми на режисьорите ?! ... Абсурдно е да сравнявате тази продукция с Transfomers и други бози, които нямат нищо общо, дори ефектите са напълно различни и правени по други тертипи и технологии.
Този филм излиза от студиото на WarnerBros и Legendary ! Това са професионалисти от най-висок ранг, които са повече от отлични в това, с което се занимават ! Не може по български да оплюете екип от хиляди хора, които създават нещо невероятно години наред – те заслужават само овации и благодарности ! След това идва ред на главните „виновници“ за да видим тези перфектни кадри, събрани в 143 минути – а именно Zack Snyder и Christopher Nolan !!! Знаейки автобиографиите, филмографиите и на двамата – мога да твърдя, че това са едни истински гении на 21 век ! Истински творци с вкус. Техните филми са изпълнени с толкова дълбок смисъл всяка минута, че единствено сляп и глух човек би го отрекъл ! Нека питам автора, който се направи на велик, дали знае кой е Zack Snyder ?! Това е човекът, който преобърна представите за кино с масовите си продукции, ефекти, slowmotion, съвкупност от актьорска игра и мъдрост.
Не е нормално да плюете по човек ,който прави филм, който струва колкото цяла България.
Труда, който е вложен и замисъла са напълно възвръщаеми и оправдават чакането вече 1 година !
Нали затова киното е изкуство – защото както задават въпроса „каккво е искал да каже авторът“, така и се задава въпросът – какво е искал да каже режисьора ! В случая Snyder сам каза, че ще направи Superman, който никой никога досега не е виждал – в друга светлина и роля, както беше BatmanDarkKnigt, а именно замисъла (който е многолик) беше, че в днешно време НЕ МОЖЕ да съществува супергерой, защото хората и правителствата биха го отрекли – че всичко е една голяма пропаганда и игра на интереси (световна конспирация) – и че дори да съществуват герои като Superman, Batman (и останалите от DCcomics и Marvel), то света не би ги приел и т.н. Това е една от многото идеи заложени в този masterpiece. Авторът по-горе спомена, че Superman преди бил друг... да именно, че Snyder показва АКО СЕГА има такъв герой какъв ще е и го направи по перфектният начин ! Не може да спасява котенца, качили се на дърво като в 1980 год, и да е усмихнат и зализан гей... И авторът на този сайт се чуди каква е каузата да се бие ... Rusell Crowe го каза пределно ясно: „You just have to decide what kind of man you want to grow up to be, Clark. Whoever that man is, he's going to change the world.“ От това по-EPIC - здраве му кажи ! Мога да пиша до утре по темата, но го правя единствено за това, ако някой не е разбрал филма да седне и не само да гледа ефектите (които са повече от перфектни, божествени), а да си отвори очите, мозъка и ушите (Hans Zimmer) за да проникне в сърцевината на тази ГЕНИАЛНА продукция !!!
   

оценка

+4 -1

Регистриран на: 16.11.2012, 12:37

3 Strelok | 24.06.201316:43

Намирам новия Супермен за слаб, но да се твърди, че се е провалил, при положение че само от американския пазар вече си е избил бюджета, не е особено смислено.
   

оценка

+2 -1

Регистриран на: 02.05.2012, 11:04

2 Peter Peshleevski | 24.06.201315:23

Този филм е отчасти базиран на комикса: Superman: Earth One. В който няма К.Кент журналист и там като цяло Супермен не е особено заинтересован във водене на света към нови висоти или неговото спасяване. Това става чак на края на книгата.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 17.11.2010, 12:35

1 vanko | 24.06.201314:21

И все пак не разбрах по какъв начин точно се е провалил филма??? Объркан Какъв извод трябва да си направя от сбития преразказ и очевадната ненавист на списвачите по отношение на комиксите като цяло???
   

оценка

+5 -1

Най-коментирани