По дрехите посрещат, по етикета им изпращат... | webcafe.bg
Webcafe

По дрехите посрещат, по етикета им изпращат...

Lifecafe , По The Economist 05.04.2011, 16:06 (обновена 14.04.2011, 15:32)
Hermes

Носенето на чанта за $10 000 от Hermes вероятно ще ти спечели завистта на приятелите ти. Но има ли някаква логика в това същата тази чанта да ти осигури по-висока заплата и по-добри препоръки за постъпване на работа?

Носенето на чанта за $10 000 от Hermes вероятно ще ти спечели завистта на приятелите ти. Но има ли някаква логика в това същата тази чанта да ти осигури по-висока заплата и по-добри препоръки за постъпване на работа?

Каквото и да казват стилистите, видимият етикет сигнализира статус

Дизайнерите много искат клиентите им да вярват, че носенето на техните дрехи им придава излъчване на богатство, интелект и висок статус. И това наистина се случва - но може би не поради причините, които биха искали тези дизайнери, а именно поради присъщия им творчески гений.

Ново изследване потвърждава това, което мнозина - не на последно място и в маркетинговите отдели на големите модни къщи - отдавна подозират: не дизайнът сам по себе си е решаващ, а марката.

Роб Нелисен и Мартин Майерс от холандския университет "Тилбург" са проучили реакциите на хората към подставени лица, носили дрехи, произведени от Lacoste и Tommy Hilfiger - две добре известни марки, които продават продукт, с гордост определян от тях като дизайнерско облекло.

Двамата изследователи показват в доклад, който предстои да бъде публикуван в изданието "Evolution and Human Behavior", че подобни дрехи наистина водят до обещаните ползи: съдействие от другите, препоръки за работа и дори способност за събиране на повече пари за благотворителни каузи. Но те работят само когато произходът на въпросните дрехи е очевиден.

Едни и същи дрехи с различен етикет създават различно впечатление

В първия експеримент доброволци са наблюдавали снимки на човек, носещ поло. Снимката е цифрово ретуширана така, че да не включва лого, или да включва дизайнерско лого (Lacoste или Hilfiger), или лого, смятано като цяло за не-луксозно (Slazenger).

Когато се показва дизайнерското лого, човекът на снимката е смятан за такъв с по-висок статус (с оценка 3,5 за Lacoste и 3,47 за Hilfiger по петпунктова скала, в сравнение с 2,91 при липса на лого и 2,84 за Slazenger), както и по-богат (съответно с оценки 3.4 и 3.94 срещу 2.78 и 2.8).

За да проверят дали това възприятие има ефект върху реалното поведение, изследователите са извършили много други експерименти. Например една от дамите асистентки в проекта е молила хора в мол да спрат и отговорят на въпроси от анкета. В единия от дните тя е носила пуловер с дизайнерско лого; на следващия ден е била с идентичен пуловер без лого. Около 52% от хората са се съгласили да участват в анкетата, когато са видели марката Tommy Hilfiger, срещу само 13% от тези, на които не е било показано никакво лого.

Когато кандидатствате за работа, непременно носете риза с лого

В друг експеримент доброволците са наблюдавали едно от две видеа на един и същ човек, интервюиран за постъпване на работа. В единия случай на ризата му е имало лого, в другия - не. Логото е накарало наблюдателите да определят мъжа като по-подходящ за работата - и дори му е осигурило 9% по-висока препоръчителна заплата.

"Настоящите данни показват, че потреблението на предмети на лукса може да бъде печеливша социална стратегия. Очебийното демонстриране на лукс се смята за скъп знак за качество, предизвикващ положително отношение в човешкото социално взаимодействие, пряко зависимо от обществения и финансов статус", обобщават авторите.

Тоест чантата ви от Louis Vuitton не просто води до това да изглеждате по-добре: тя също така кара хората да се отнасят по-добре с вас.

Марките очевидно имат ефект - остава обаче въпросът защо

Според Нелисен и Майерс причината това да се случва е същата, поради която паунът с най-добри опашни пера си намира най-добрите самки. Хората реагират на дизайнерските етикети като сигнал за качество на човека под тях; само най-добрите могат да си ги позволят.

За да проверят идеята, учените са изпробвали как хората реагират на лого, за което се е знаело, че не е струвало нищо на човека, който го носи. За тази цел те са поискали от доброволците да участват в игра на социална дилема, в която и двете страни печелят от сътрудничество, но с риска да се възползват от тях.

Всеки доброволец е получил 2 евро в монети от по 10 евроцента - и му е било заявено, че би могъл да прехвърли колкото пожелае от тях на невидим партньор, като прехвърлената стойност би се удвоила. Ако и двамата партньори прехвърлят цялата сума, всеки от тях би получил 4 евро. Но тъй като не е имало гаранция, че невидимият партньор би върнал каквито и да е пари, участниците като цяло са ограничавали залозите си - и са прехвърляли само част от сумата.

Когато са виждали снимка на евентуалния им партньор, облечен в дизайнерска риза, доброволците са прехвърляли 36% повече, отколкото ако виждат същия човек в дреха без лого (95 евроцента и съответно 70 евроцента). Но когато са научавали, че партьорът носи риза, дадена му от организаторите на експеримента, логото вече не е имало ефект върху трансферите; дрехата вече не е представлявала символ за честност.

Човешкото възприятие за статус не е еволюирало достатъчно

В случая с пауна опашката има въздействие точно защото не може да бъде фалшифицирана. Перата на птица, която не е в добро здраве, не биха се отличавали с атрактивния блясък. Оказва се обаче, че хората често не успяват да прозрат отвъд повърхностното впечатление, така че при тях механизмът за оценка на статуса не функционира правилно.

Смята се, че основната причина за това е, че механизмът, който по еволюционен път се е развил за оценка на биологични характеристики, не се справя особено добре с предмети.

Ако единственото, което трябва да оценяваш, е качеството на опашката, еволюцията спомага да развиеш много добри умения за това. Предметите обаче са толкова разнообразни, че вероятно в процеса на оценка се включват психически улеснения; ако всички са съгласни, че нещо има висок статус, то трябва наистина да е така.

Тази теза обаче пренася статуса от предмета върху етикета. Може би пък след още милион години на еволюция човечеството ще преодолее този недостатък - но засега специалистите по маркетинг могат да си отворят нова бутилка шампанско.

Oще: богатство  лого  марка  статус 


Още от Животът

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 17.12.2010, 18:10

39 Hristo Petrov Mourtazov | 12.04.201117:54

Никъде по костюмите, които нося, не личи от коя дизайнерска къща са шити. Същото е и с ризите и с враовръзките и с обувките.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 30.09.2010, 14:41

38 sunny_smile | 11.04.201117:29

@Peter Zgurev

Аз само едно не разбрах -откога имането/нямането на стил се свързва с марковото и носещото правилния етикет. А къде останаха хората, които могат сами да си изберат плат и да платят на правилния шивач (моделиер Усмивка .. да бъде избработена точно дрехата, която той иска ??? Има хора, които носят стила в кръвта си и могат да се облекат прекрасно дори от сергия, докато други ако ще и 30000 лева да носят по себе си , пак ще изглеждат безвкусно и кичозно ..
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.11.2010, 13:42

37 Mile Manolov | 08.04.201117:42

501 ми седят точно като "пирамидки". Дизел-а като класическо синио последно го мернах края на 90-те, а към тия другите имам органическа непоносимост Тъжен
Оно на вкус и цвет приятели нема ма аз да си кажа ^^
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.04.2011, 19:26

36 Peter Zgurev | 08.04.201113:42

Киле,що бе- Левис 501 европейският им вариант, не щатския/той явно е за дебели хора/ си бяха едно от най-добре стоящите прави дънки правени някога. Но в момента Diesel Replay и G star са си водещи във бранша. А до приятелчето с Пирамида...носи си ги със здраве още дълги години!Усмивка
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 01.11.2010, 16:52

35 Thea Atanasova | 08.04.201112:50

Курваре - евтини гащи за евтини девойки Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 20.09.2010, 17:14

34 Natalia Yankova | 08.04.201112:24

"Теа, тук съм съгласна с теб. Марки като Zara, H&M, Mango са напълно достъпни за европейците, но за България все още идват скъпи."
Тук и аз ще се съглася. От 2-3 години имам наблюдения как като дойдат намаленията Зара скрива повече от половината стока и изкарват някакви работи, дето никой не ги е виждал през сезона - тениски мейд ин Търкей и Чайна и т.н. Пращат си дрешките в БГ и Източна Европа и ги минават за нова колекция на пълна цена. H&M пък имат пълни парцали, едно време като нямаше магазин тук и на мен ми се струваха яки, сега като има, съм си купила някакви дреболии от намаления за по 1-5 евро. До БГ достигат дрехите, който са минали вече през няколко държави и не са се продали, или пък дошити от кофти материи.
Но да се върна на главната тема. От десетки години ни набиват в главите как дадена стока и марка са определящи за добрия имидж в обществото! Така че нищо чудно, че в този експеримент доказват как едно лого променя мисленето на човек.
И на мен ми се ще да имам чанта за 500 евро, с която да изкарам 10 години, но всички знаем, че 0,01 процент от хората си носят дрехите и аксесоарите по 10 години. Як консумизъм и това е! Предпочитам чанта за 20 евро, която спокойно догодина няма да нося, защото ми е омръзнала.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 06.09.2010, 15:20

33 Manuela Gerenova | 08.04.201110:39

Victoria's secret ги уважавам само заради ревютата, които правят и които наистина са несравнимо шоу с едни от най-красивите жени на света. Но иначе повечето им неща са невероятен кич (пайети, камъчета, лъскавичко, ужас), не знам доколко са качествени.
Triumph и Skinny са далеч по-достъпни, а и са супер като качество и издръжливост.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 04.11.2010, 13:42

32 Mile Manolov | 08.04.201108:41

То и за без гащи се случва ^^
Любов му викали...
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.03.2011, 23:31

31 KYPBAPE solutions | 07.04.201121:53

Гащите на Викториас Сикрет са ебати измамата. Гледаш им рекламите винаги с некви мазни модели, а като влезеш в магазина разбираш за какво става дума. И аз като Теа преди да ида на екскурзия в Щатите не знаех, че тва е неква адски циганска марка и ги мислех за некви много елитни, обаче се оказа, че там гащите струват по 2-3 долара. Естествено, купих една торба с парфюмчета, гащи, чорапи, потници и т.н. за простите путки в България и цяла година след тва си живях като цар. Само тук може някоя мацка да ти върти кавали седмици наред за некви прокъсани, розови гащи.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 28.09.2010, 14:22

30 Pavur Pezev | 07.04.201119:21

Ша има Калинчо,ша има.Сто на сто има китайски,по-йофтин вариант на Секретите на Вики.
   

оценка

+0 -0