Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Култът Apple

Създателят на Apple Стив Джобс е новатор, лидер, топ мениджър - изобщо Личност... Снимка: Getty Images
Създателят на Apple Стив Джобс е новатор, лидер, топ мениджър - изобщо Личност...

Казват, че технологичните играчки са дрогата на 21 век, изместила всички поп културни иновации като символ на престиж - вече не е модерно да караш мустанг, а да притежаваш джаджа, която може да прави всичко (дори да кара мустанг). И в училище популярността се измерва в терабайти, а не в конски сили.

Някои критици тръбят, че това е опасна тенденция, довела до профанизация сред младите, други се опасяват, че онлайн комуникацията почти напълно е унищожила реалното общуване. Ако сте съгласни с тези твърдения, нека ви посочим името на „виновника", към когото да адресирате гнева си: Стив Джобс.

Точно така - създателят на Apple направи технологиите толкова неустоимо секси, че дори най-консервативните сред нас постепенно се поддадоха на новата религия. Защото Apple е именно религия. От самото си създаване през 1976 г. компанията е съпътствана от почти митологично новаторство, продуктите й са емблематични за поне две технологични епохи.

Разбира се, първият компютър Apple 1, изработен ръчно от съдружника на Джобс Стив Уозняк в семейния гараж, прилича повече на стар радиоапарат, набутан в чекмедже от скрин - няма дори харддиск. Въпреки това обаче той е революционен - първият микрокомпютър на сравнително добра цена, и веднага привлича вниманието на потребителите.

Цената на Apple 1 е 666 долара, двамата му създатели държали да е по-близо до 500, отколкото до 1000 долара. Обяснението? Уозняк като всеки програмист страдал от лека форма на обсесивно компулсивно разстройство и обичал повтарящите или поредни цифри. Вие решавате дали да приемете това обяснение или да търсите култов подтекст.

Истинската революция на Apple обаче настъпва с представянето на Mac през 1984 г. Разбира се, съвпадението със заглавието на емблематичния роман на Оруел „1984" не е търсено съзнателно, но пък Джобс го използва в пълна сила в рекламната си кампания. Клипът за световната премиера на „Макинтош" се опира на алегориите от романа и представлява миниверсия на „Стената" и много по-съвременния „Еквилибриум" (http://www.youtube.com/watch?v=Z8ji0B98IMo). Режисьор на рекламата е Ридли Скот. Същият Ридли Скот, който 10 г. по-късно засне „Телма и Луиз", а през 2001 г. - „Гладиатор".

Но култовият статут на Mac далеч не се дължи само на рекламата. Той е първият компютър с графичен потребителски интерфейс, който слага началото на нова технологична ера. Ако ви е направило впечатление, в ежедневния жаргон компютрите се делят на PC (персонален компютър) и Mac, сякаш последният не е персонален компютър, а нещо различно (нещо повече) в стила на рекламата „Това не е телевизия, това е НВО".

През 1998 г. Apple нанася поредния си решителен удар с представянето на изящния iMac. Той е напълно компактен - няма отделни устройства и кабели, и освен това е изключително красив. Много хора, които никога не са ползвали компютър, си купуват iMac заради прозрачния монитор (предлаган в 5 ярки цвята) и кръглата мишка. Да притежаваш такъв компютър вече не е само символ на техническа грамотност, но и на добър вкус. Абсолютно същото важи за лаптопите на Mac, които винаги изпъкват сред останалите с дизайна си.

Ако това не ви е убедило, че Apple е в основата на технологичната мания на 21 век, превъртете до 2001 г., когато е представен iPod. Срещу 400 долара клиентите на компанията могат да поберат цяла музикална колекция в джоба си, при това устройството отново се отличава с неповторим футуристичен дизайн. Чистотата и простотата винаги са били в основата на философията на Apple. Техните играчки са по-забавни и по-красиви, дори да не са технологично по-иновативни.

 

Най-четените